• T x 3

Sjuka barn nästan jämt finns det fler som har det som oss?

Jag har tre barn som är infektionskänsliga och har nästan alltid något barn sjukt. För tillfället har jag två sjuka barn. Ett barn är fött med lågt immunförsvar men de andra har normalt immunförsvar. När det var som värst för oss så fick jag inte arbeta under 1 år. Jag tog hem smittan från mitt arbete som var på en förskola. Vi fick inte ha främmande. Min äldsta tjej fick bara vara ute och hemma hos oss. Hon kunde aldrig följa med och handla, gå på bio, åka på badhuset, leka med kompisar inne osv. Att leva med infektionskänsliga barn är jobbigt men det går eller måste gå. Det jag tycker är jobbigast är omgivningens reaktioner och kommentarer. Då menar jag inte från min familj och släkt men från resten av alla som VET. De som inte förstår eller vill förstå. Att inte omgivningen tror på en, att barnen är sjuka, är hemskt. Jag ska visserligen erkänna att jag kan förstå deras misstro men varför alltid kommentera det negativt. Det är få som förstår hur jobbigt vi har framförallt jag som tar det största ansvaret här hemma. Karln jobbar jämt. Sedan jag har fått barn så har kompisarna försvunnit i princip. Vem vill ha kontakt med någon som sällan kan komma hemifrån? Jag har ju nästan alltid sjuka barn. Finns det flera som har det som vi?

• Svar på tråden Sjuka barn nästan jämt finns det fler som har det som oss?
  • T x 3

Tack, tack jag ska genast titta på den tråden. Jag hör säkert av mig till dig igen om jag får. Nu har jag inte riktigt tiden då det är fruktmys framför tvn. Det viktigaste på hela veckan för barnen.

• Majsan70

T x 3 skrev 2008-02-02 19:31:52 följande:

Tack, tack jag ska genast titta på den tråden. Jag hör säkert av mig till dig igen om jag får. Nu har jag inte riktigt tiden då det är fruktmys framför tvn. Det viktigaste på hela veckan för barnen.
    Självklart får du jättegärna höra av dig igen. Vi är inte många i "vår" tråd, men det är intressant att diskutera och speciellt att veta att man inte är ensam.
  • Ina79

Hur får man det "utrett och bekräftat" att barnet har ovanligt lågt immunförsvar?? Börjar fundera om inte mina barn eller ett av dom har det. Vi eller åtminstone barnen är sjuka nästan jämt!! Känns som att de får antibiotika efter antibiotika hela tiden också, det sänker ju immunförsvaret eller hur??
    Varför ska man ha dagis när de knappt får vara där?
    De har precis skolats in visserligen på ett nytt dagis båda två, 14 mån resp 3,5 år gamla.

Vad gör man hemma? vi bor i en trång fyra. Blir toooooooookig på allt gnäll grin och mediciner........
    Självklart är det himla synd om dom!!

Senast var Elias(3,5 år) helt utslagen, hade feber och värsta hostan. Vi fick åka till akuten och de såg via blodprov att han hade en infektion i kroppen och fick Kåvepenin för det. Men vad för infektion tänkte jag? aldrig kan de utreda vad för slags.......

Behövde skriva av mig lite hehe..

Behövde skriva av mig lite bara

• T x 3
    Svar på #4
    Uträtt och bekräftat får man när barnet jämt är sjuk. Med jämt menar jag i princip hela tiden. Alla mina har testats. Testet görs via blovprov och hur det riktigt går till vet jag inte. Observera här att det finns barn som har ett jättelågt immunförsvar men som nästan aldrig är sjuk. Hos oss är det just nu mitt barn med normalt immunförsvar som jämt är sjuk. De andra är sjuka ofta men inte jämt. Antibiotika är inte bra att äta om man inte behöver det. Mina har ätit så mycket förr tillbaka ett par kurer varje månad fick äldsta. Nu får mina inte äta antibiotika om det inte är absolut nödvändigt. Det ligger t o m i deras journaler att de inte får äta det. Läkare skriver ut det för lätt. De äter aldrig för öroninflammation och streptocker. Har du koll så klarar kroppen ofta av det själv ändå.

När vi hade det som värst så tvättade jag allt jämt. Vädrade hela tiden. Städade jämt. Dammfritt måste det vara hos oss. Använde bakteriedödande medel på handtag, telfon, lysknappar mm. Det gick till överdrift till slut men min äldsta blev sjuk av allt. Tvätta händerna måste göras ofta. Barn är mycket sjuka upp till 4 år ungefär. Där lugnar det ner sig lite. Immunförsvaret blir också bättre med åldern. Ja, jag skulle kunna skriva en hel uppsats men fråga om det du undrar så försöker jag svara. Vi har ju legat en del på sjukhus och så har vi regelbunden kontakt med en barnläkare. Kosten är såklart viktig att tänka på med. Ha en trevlig kväll.
  • Majsan70
    Ina79 skrev 2008-02-05 19:11:51 följande:
    Hur får man det "utrett och bekräftat" att barnet har ovanligt lågt immunförsvar?? Börjar fundera om inte mina barn eller ett av dom har det. Vi eller åtminstone barnen är sjuka nästan jämt!! Känns som att de får antibiotika efter antibiotika hela tiden också, det sänker ju immunförsvaret eller hur??Varför ska man ha dagis när de knappt får vara där?De har precis skolats in visserligen på ett nytt dagis båda två, 14 mån resp 3,5 år gamla.Vad gör man hemma? vi bor i en trång fyra. Blir toooooooookig på allt gnäll grin och mediciner........Självklart är det himla synd om dom!!Senast var Elias(3,5 år) helt utslagen, hade feber och värsta hostan. Vi fick åka till akuten och de såg via blodprov att han hade en infektion i kroppen och fick Kåvepenin för det. Men vad för infektion tänkte jag? aldrig kan de utreda vad för slags.......Behövde skriva av mig lite hehe..Behövde skriva av mig lite bara
    Vill bara poängtera på att det är stor skillnad på att ha ett barn med medfödd immunbrist o ett som bara har dåligt immunförsvar pga sjukdom eller antibiotika.
    Har man ett barn med medfödd immunbrist så kan inte immunförsvaret påverkas av antibiotika utan man ger det mycket frikostigare och i större o längre doser.

Känner du att dina barn är sjuka för mycket så kräver du ett immuntest bara. Primär immunbrist organisation har en bra hemsida o där kan du se tio varningstecken för immunbrist på barn.
  • T x 3

Idag har jag tre sjuka barn varav ett jag legat på sjukhus med förra veckan. Min yngsta har varit sjuk i 2 veckor nu och fick penicillin ikväll. Pga öroninflammationer men även för att de tror att det är baktriellt men crp visar inte det. Så hon fick ett bredare spektrum på penicillinet som tar mot alla problem hon haft den senaste tiden.

Svar på tråden Sjuka barn nästan jämt finns det fler som har det som oss?