redustil, någon här som det INTE funkat på?
undrar hur effektivt denna medicin har varit på er?
undrar hur effektivt denna medicin har varit på er?
menar du reductil?
Jag fick Reductil för ca 3 år sedan pga kraftig övervikt. Det resulterade i att jag helt slutade äta mat pga att mina hungerskänslor försvann. Visst gick jag ner i vikt, men på alldeles fel sätt. Jag tränade styrketräning 3ggr/vecka och spinning 5-6ggr/vecka.. Och åt ca 3-5 mackor om dagen och nån liter vatten. Kroppen sa ifrån till slut och då bestämde jag mig för att lägga av med Reductil.
Inga s k "bantningspiller" i världen kan utföra mirakel med en tung och otränad kropp. Det som krävs är vettig kost och mer motion. En livsstilsförändring helt enkelt.
Jag har provat mig fram i "diet-djungeln".. Allt från Viktväktarna, Reductil, toktränat i perioder, gymmat mig less, vansinniga morgonpromenader.. Och sen en dag då jag satt hemma och hade brutit ihop totalt pga övervikten bestämde jag mig för att ge Itrims koncept en chans. Min sista chans till en normal kroppshydda och en sundare livsstil utan att behöva lägga mig under kniven och genomgå en Gastric ByPass. Efter 10 veckor med deras Viktminskningsfas var jag 21,7 kg lättare och hade gått från stl. 56 till 40/42. Pga viktnedgången blev jag gravid, och den 19/1-07 plussade jag. 15/9-07 föddes våran lilla übersöta dotter.
3/1-08 Startvikt 116,5 kg
2/2-08 Nuvarande vikt 103,5
Summa summarum: -13,5kg på 4 veckor. 6 veckor kvar med enbart måltidsersättning.
Promenerar 1-2 varje dag och tränar 3ggr/vecka. Själva programmet är 2-årigt och består av 3 faser;
1. Viktminskningfasen. 10 veckor med 4 påsar måltidsersättning per dag ger en garanterad viktminskning med 20kg. Syftet är att den snabba viktminskningen hjälper till att hålla motivationen på topp och snabbare ger kunden möjlighet att återfå rörelseförmågan i kroppen.
2. Förbättringsfasen. 1 år med kombination av vanlig mat och måltidsersättning. Bibehåller graden av aktivitet och skall nu kunna vara mer rörlig och ha fått en bättre grundförbränning.
3. Stabiliseringsfasen. Lägger in mer och mer lagad mat och varierar motionsformer. Målvikten skall nu ej vara mer än 10 kilo bort.
Jag tror på detta koncept.. eftersom man får hjälp hela vägen att lägga om livsstil, fatta bra och sunda beslut om kost och träning samt att kunna bibehålla målvikt.
Min mamma har också följt Itrim. Det som är annorlunda från att enbart dricka påsar tror jag är att du faktiskt går dit och tränar 3 gånger i veckan. Jag tror att det gör väldigt mycket, då byter du ju faktiskt ut fettet mot muskler istället för att enbart gå ner fettet. Det gör att du efter perioden har byggt upp muskler som gör att din förbränning ökar och fortsätter.
Mamma gick ner från stl 46 till 38/40 och har hållt vikten i tre år nu. Hon går fortfarande och tränar på Itrim och ibland när det har smugit på sig några kilon (5 kanske) så tar hon ett litet ryck någon vecka och stabiliserar vikten.
Jag tror på Itrim just eftersom de ser till helheten och framförallt betonar vikten av att träna!
Gick in och kollade dina bilder, och det ser inte alls ut som att du har ett BMI på 30 som behövs för att man ska kunna få reductil utskrivet.
Det står i bipacksedeln att det inte går att gå ner med dem endast genom att äta dem... man måste ändra livstil helt kost och motion...
Jag har ätit dem en vecka, man måste bara vänja sej vid att äta vid vissa tider för visst glömmer man att äta... men jag har börjat vänja mej nu och äter vid vissa tider jämt... tränar varje dag på cykeln och går mycket...
dem hjälpte min väninna med 22 kg och hoppas dem hjälper mej oxå
Novus: nej nu har jag inget så högt bmi. men jag har gått ner 28 kg sedan april.
Hmmm... För det första behöver man inte ha 30 i BMI för att få Reductil. De flesta läkare är beredda att skriva ut om man ligger över 28,5, men det varierar från läkare till läkare.
Precis som du har en plan med ditt ätande efter "påsnedgång" måste du naturligtvis ta ansvar för din kosthållning i samband med Reductil. Det stämmer att många under den första veckan tappar aptiten, men jag tror nog att för de flesta jämnar det där ut sig. Du får hjälp av medicinen att ta bort sötsug ch en del av hungerskänslorna, det vill säga du kan sluta äta när kroppen är nöjd i stället för att fortsätta äta bara för att det är gott. För de allra flesta av oss är det ju onödigt och onyttigt ätande som gjort oss överviktiga, och om du inte är beredd att ändra det hjälper inga kurer eller piller. Med reductil får du hjälp att vänja dig vid ett annat sätt att äta - lagom och nyttigt - för att sedan kunna bibehålla det livet ut.
När du träffar läkare angående Reductil så tar han/hon reda på varför du behöver gå ner i vikt. Det kanske är någon annan anledning till att du har svårt att gå ner, och då funkar inte reductil.
Jag har ätit Reductil i 3 veckor nu, och gått ner 6,3 kg. Är jättenöjd.
Lycka till!
Det går att få Reductil utan att ha ett högt BMI, läkaren som skrev ut mina har jag inte ens träffat!
Har tagit 10 mg och de har funkat bra, men nu efter en paus känner jag att de ej riktigt fungerar. Har något gått från 10 till 15? Hur har det fungerat?
Okej, trodde de var väldigt hårda just på 30-gränsen. Om man inte har nån sjukdom då som gör att man kan få det tidigare.
Ni som har det, vad kostar era?
Jag själv ligger på 28,4 som det är nu och har funderat på det då min mamma haft det förrut.
För de flesta är det så att om man har BMI över 35 är det kostnadsfritt, och annars kostar det ca 620 kr/månad. Däremot går reductil på högkostnadskortet, så den verkliga kostnaden blir lägre eftersom du börjar få rabatt vid 900 kr. Du betalar aldrig mer än 1800 kr på ett år.
Nä, enl riktlinjerna får dom som har ett BMI över 35 (alt lägre men diabetes typ 2 eller höga blodfetter) får det på högkostnadsskyddet och får alltså själv betala kostnaden tills man kommer upp i det.
De under BMI skall betala hela kostnaden själv, enl riktlinjer från läkemedelsverket. MEN många läkare skriver ändå ut det på högkostnadsskyddet. Men det varierar.
/Anna
Aha, har bara hört "min" variant från de runtomkring mig som fått reductil utskrivet.
Det står tydligt i FASS. Så gratis är det inte för nån förräns man kommit upp i högkostnadsskyddet.