Känsliga barn, varför blir en del känsligare än andra
Vad är det som gör att en del barn är känsligare än andra.
Föds barn till en viss känslighetsgrad eller är det något som beror på den miljö barnet växer upp i?
Vad är det som gör att en del barn är känsligare än andra.
Föds barn till en viss känslighetsgrad eller är det något som beror på den miljö barnet växer upp i?
Både ock.
En del föds nog mer känsliga men när det kommer till miljö tror jag att man kan bli mer känslig om man har "överbeskyddande" föräldrar som inte låter en testa på egen hand.
Man föds med en utvecklad personlighet, svårare är det inte
"Föds barn till en viss känslighetsgrad eller är det något som beror på den miljö barnet växer upp i?"
- Det är absolut något man föds med och det är väl härligt att vi alla är olika. Känslighet kan ju yttra sig på flera olika sätt... men man skall vara glad över sitt känsliga barn. Bättre det än en hårdhudad "bulldozer"! Känsliga barn måste få vara känsliga, bara därigenom blir de med tiden lite tuffare och törs ta för sig lite bättre...
Jag tror också att man till stor del ärver och föds med olika känslighet. Sen beror det nog mycket på hur omgivningen ser på ett känsligt barn om det blir positivt eller negativt för barnet.
"beror på ... hur omgivningen ser på ett känsligt barn om det blir positivt eller negativt för barnet."
- just därför är det viktigt att barnets viktigaste personer, föräldrarna, ser känslighet som positivt och inte som en stor brist som måste rättas till, hos barnet!
en glad skrev 2008-02-02 16:40:25 följande:
Omgivningen är ju mer än föräldrarna, menar jag.
"jag känner ett stort behov av att skydda honom, speciellt som han snart ska börja skolan"
Det är sunt att känna så - föräldrar skall ha beskyddarinstinkt för sina barn. Hur yttrar sig din sons känslighet då, som gör dig orolig inför skolan?
SaramedM skrev 2008-02-02 16:08:33 följande: