• Gumsan07

Svamp bakom öron? Fuktigt...

Vår Alma är snart tre månader. Det vätskar bakom öronen och huden har liksom lossnat där, är även fuktigt. Någon som känner igen sig? Fick utskrivet svampsalva av läkare men han kollade inte så noga där, kan det vara svamp? Ter det sig så? Hon har även långt hår som fastnar och täpper till, varit tvungen att klippa bort en hel del. Någon som vet något?

• Svar på tråden Svamp bakom öron? Fuktigt...
  • Jonna79

Känner igen precis. Det är nog nåt svampliknande. Vår kille får så då och då. Det brukar hjälpa med att tvätta noga och torka ännu noggrannare. Ibland om det är extra illa brukar jag smörja på dactacort som bvc tipsade om.

• SIN74

Om det vätskar sig kan man ta lite potatismjöl mellan varven - man kan ju intre salva hur mycket som helst.

• Gumsan07

Tack för era råd... hoppas det ger sig snart.

• MosterMi

Jag fick samma sak på min son när han var 12 veckor. Jag provade allt för att det inte skulle vara fuktigt, inotyolsalva, talkpuder, lufta, inget hjälpte...Vi åkte till akuten när skinnet började lossna och det blödde bakom öronen. De tog prover som de odlade efter svamp. Han hade ingen svamp men fick diagnosen atopisk eksem (väldigt vanligt) och fick en stark kräm som innehåller penicillin och kortison för öronen. Vi använder även cortimyk/daktacort på eksem i böjvecken där det lätt blir svamp. Och mjukgörande på resten av kroppen flera gånger per dag. Så om det inte blir bättre tycker jag att du ska gå tillbaka till läkaren och be att dem tar ett prov, du kanske behöver en annan salva i sådant fall.

Lycka till!

• siggie

KAn också rekommendera cortimyk! Saga får svamp bbåde bakom öron och framför allt på halsen, balnd alla vecken i dubbelhakan....cortimyk två gånger per dag i ca tre dagar och allt försvann! Det är inte lätt alla gånger att hålla torrt i alla veck de små har.....äcen Saga är tre månder och det är kanske då de börjar lägga på hullet....

Svar på tråden Svamp bakom öron? Fuktigt...