• Ireth of Dorthonion

    Öglor i bilen som man kan fästa barnstol i.

    Ni vet såna där öglor som finns i vissa bilar, som man kan fästa tex bilbarnstolen i? Vi har sådana i bilen vi ska köpa, men upptäckte att det bara fanns på ena sidan, och på andra sidan hittade jag inge bra ställen att fästa i.

    Kan man köpa nya sådana där öglor? Det är en Opel Vectra.

  • Svar på tråden Öglor i bilen som man kan fästa barnstol i.
  • sjögurkan

    menar du isofix fästen? de är av metall och kan inte sättas dit i efterhand.

  • Cia o krabaten

    De ska ju sitta fastmonterade i själva stommen på bilen (chassi??) för att det ska vara säkert nog.
    I en av våra bilar fanns det inte fram så då fick vi ta öglorna bak och dra bältena under stolen för att det skulle vara ok.

    I en annan bil som bara använts av firma innan så satt öglorna under matta så man fick skära hål i mattan för att få fram dem.

  • Ireth of Dorthonion

    lilla sandra: Hur fäster man de öglorna? Vilken affär var det?

  • lilla sandra

    Ireth of Dorthonion skrev 2008-02-02 18:01:09 följande:


    lilla sandra: Hur fäster man de öglorna? Vilken affär var det?
    JAg har för mej att vi fick skruva upp muttrarna som själva passagerarstolen var fastskruvad med, sen lägga in brickorna där o sen dra åt igen.
    Det var på en brio-butik.
  • lilla sandra

    Förlåt, jag som inte visste längre än vad som var sagt i butiken.
    Min man sa nu att vi INTE köpte öglorna (som fö fanns) utan vi fick trä bältet genom skenorna på stolen.
    Förlåt!!!

  • Ireth of Dorthonion

    lilla sandra: Ingen fara. Ja jag brukar också fästa genom skenorna vi har på stolen i vår nuvarande bil, men det gick tyvärr inte så bra med denna... Nå ja, får klura lite. Annars får vi ha den ena fram, för det tror jag funkar.

  • n88473

    Jag hade samma fråga och hittade öglor, så jag svarar här om någon annan har samma fråga och hittar den här tråden.

    Det finns lösa öglor på exempelvis biltema. www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-bilen/Barnstol/Barnstolsfaste-2-st-39399/ för 29kr. Det fanns även på skruvat.se för 169kr + frakt.

    Sedan behöver du en specialhylsa för att lossa på skenan som framstolen sitter fast på. Jag en hylsa till min på Swedol (handla.swedol.se

    Lycka till!

Svar på tråden Öglor i bilen som man kan fästa barnstol i.