• Nickan

    För- och nackdelar med att bo på landet?

    Vi har hittat ett jäääääääääättefiiiiiiint hus på landet som vi funderar starkt på att köpa. Och det är verkligen landet. Vi har båda en stark längtan efter att bo på landet, men allt som lockar är ju också det som är skrämmande: ensligheten, lugnet, naturen o.s.v.... Det är 1 mil till affärer, skola, dagis o dyl.
    Vill ni hjälpa mig här med era åsikter och erfarenheter?

    Jag tror redan nu att vi kommer att bo där, men jag vill försöka gå igenom "alla aspekter" så snart som möjligt. Vill inte sitta där och ångra mig.

  • Svar på tråden För- och nackdelar med att bo på landet?
  • JohPet

    1 mil är väl inte så långt. Sen beror det ju på om huset ligger väldigt ensligt.

  • Alvi

    En nackdel är att barnen lätt kan bli lite isolerade... plus att det blir mycket skjutsa hit o dit....

    Men å andra sidan, så får barnen (?) stora lekytor... mycket natur...
    Kan vara skönt att vara lite öde ibland...

  • Lilou

    Jag bor ungefar sa langt fran stan (Milano) och bara haaaatar det.
    Tyvarr sa vill inte min sambo flytta. Det ar ju skont for honom som arbetar inne i stan hela dagen att komma ut o inte ha problem med parkering o att det ar sa lugnt o skont. Men att vara har dag ut o dag in, heeela dagarna....det ar INTE kul.

    Vill inte paverka dig allt for mycket med min negativa installning...men jag kanner mig otroligt ensam och isolerad har.

  • FruCissy

    Vi bor på landet och njuter av det. Fast vi har inte så långt in till närmaste samhälle.
    Fördelarna med att bo på landet är billigare hus, nära till naturen, inga avgaser, bättre kontakt med grannarne (om man har några), stora ytor både ute och inne, tystnaden, friheten.
    Nackdelarna kan vara att man måste åka bil överalt, barnen måste skjutsas både till skola och fritidsaktiviteter, elen/telefon kan bli borta vid dåligt väder, man måste röja snön själv, alla vet alt om alla på landet, dåligt nöjes- och kulturutbud, långa resvägar.

  • melles mamma

    att barnen blir isolerade har ju snarare med föräldrarna att gör än var man bor! själv bor vi "på landet" och ser det inte som någon nackdel att behöva skjutsa melle (när han blir större), lite kvalitetstid i bilen, och så har man kanske lite mer "koll". sedan kanske det finns barn i närheten och när barnen blir äldre kanske det är moppe och epatraktor som gäller. en nackdel annars är att det blir kväll (mörkt) så tidigt vintertid, men det glömmer man snabbt nu till våren! sedan bör man tänka på vägen till huset vintertid är det någon som plogar......?Nej sedan kommer jag inte på något mer....vi har bott så här i fem år nu, underbart.....en helt annan livskvalite!

  • Soffie

    Är själv uppväxt på landet.

    Fördelar
    Natur
    Djur
    Friheten
    Du behöver inte tänka på grannar
    kojor
    plocka bär och svamp

    Nackdelar
    Långt till kompisar
    Beroende av bil
    Långt till aktiviteter
    Skotta snö
    strömavbrott

    Det bästa är ändå en mix både på landet och staden!!

  • Slumraren

    En grej som är positiv för mig är att jag förmodligen spenderar mindre pengar på landet än vad jag skulle göra om vi bodde i stan. Har man en halvtimme extra i stan kan man kika på kläder, handla godis, köpa vad som helst som man egentligen inte behöver. En halvtimme extra på landet betyder att jag läser tidningen, påtar i trädgården, hänger tvätt ute eller går en sväng för att kolla in vårtecknen. Helt gratis!

    Vi försöker veckohandla, plus att jag kollar runt i affärerna efter kläder och sånt ca en gång i månaden (eller mindre). Det betyder inte att jag köper något varje gång, men jag gillar att ha koll.

  • Alvi

    Nickan: Finns det nån länk til huset...??
    Är oxå sugen på att flytta ut på "landet"... Bor just nu mitt i ett samhälle med 2500 invånare, men vill bo mer ensligt... =)

  • Erik

    Vi bor på landet. Båda är uppväxta på landet med kossor och traktorer osv. så jag skulle aldrig kunna tänka mig nåt annat. Bodde två år i stan då jag studerade men aldrig mer! Vi har 2 mil till närmsta butik. 4 mil till närmsta stad och våra jobb. Däremot har vi en skola 200 m från vårt hus men den kommer antagligen att stängas innan sonen börjar där så då får han 2 mil till skolan. (hoppas dock att den kan hållas öppen).

    Jag skulle aldrig byta bort vårt sätt att leva. Visst vi är beroende av två bilar men så har det alltid varit. Jag kan hoppa i bilen och fara vart jag vill, när jag vill. Det är tyst och lugnt, inga grannar som stör. Hittar faktiskt inget negativt med att bo på landet......

  • Nickan

    Tack för alla svar! Det är ungefär samma funderingar som vi själva har. I morse var jag väldigt skeptisk igen men efter att ha diskuterat det med våra närmaste vänner i ett par timmar och tittat på bilderna igen är jag övertygad om att vi ska bo där. Ojoj, det är så stort med husköp. Min mamma t.e.x. kommer inte alls att förstå varför vi vill bo där. Eller jo, hon kommer att gilla huset men inte läget. Men hon tror att vi kan köpa drömhuset vid havet för ett pris som vi kan ha råd med och så ser verkligheten inte ut just nu...

    Det blir 2,5 mil till jobbet för mig och 5 mil för maken. Som vi bor just nu skulle jag ha 7,5 mil till jobbet och maken har 3, så det är jju en viss skillnad.
    Huset är så fint! Det jag inte är helnöjd med är att badrummen är väldigt små och att det är ett rum för lite, om man får många barn. Men det är annars väldigt stora ytor så det kan man väl bygga om vid behov??

    Sisu - jag länkar inte till huset eftersom det ligger ute på marknaden nu, vill liksom inte göra mer reklam eftersom vi vill vara ensamma på budgivningen. Hehe.

    Fortsätt gärna med fler erfarenheter om att bo på landet!

  • hidden angel

    ja ghar bott på en bondgård på landet hela min uppväxt.
    När man e ung ser man det nog mest som en nackdel... I alla fall där jag bodde var det 4 km till närmsta buss.. när man började gymnasiet var man tvungen att cykla/moppa denna sträcka varje morgon.. eller vara beroende av att få skjuts..
    När det sen var dax att börja gå ut på kvällarna var man tvungen att ha någon att sova hos, eller så var föräldrarna tvungna att hämta en mitt i natten.
    Jobbigt för kompisar att komma o hälsa på... jobbigt att själv ta sig till kompisar bara sådär helt appro på

    Ja, alltså jag kan komma på många saker jag tyckte var jobbigt med det.
    Det positiva från den tiden var festerna man kunde ha där, med hög musik hela natten utan några grannar som blev störda

    Men nu e det ganska mysigt att åka o hälsa på dem. Lugnt o stillsamt. Skönt o sitta i trädgården, utan massa bilar som kör förbi, folk som tittar in i trädgården...mm

    Men jag skulle inte vilja bo så.. jag tycker man blir för isolerad..

  • Iia

    Vi bor i något mellanting =) Vi bor på landet men med grannar vid tomtgränsen har 4-5km till närmaste samhälle med butik,skola m.m och 2.5 mil till Jönköping. Helt perfekt, jag skulle gärna flytta lite längre ut men det blir nog inte så för dotterns skull. Det ÄR krångligt för barnen med aktiviteter, kompisar, skola. Men sen beror det ju på vad man är villig att göra som förälder ...gör det ni känner är rätt!

  • S med 2

    Hejsan.
    Vi bor i ett stort härligt lantligt hus på landet, vi har ca 1.3 mil till stan...(1½ km till närmaste samhälle med dagis och kondis..dock ingen butik)
    Vi har en del grannar...varav de närmsta bor ca 20 meter från oss:)..det finns flera barnfamiljer som vi umgås med oxå...ca 2-800 meters gångväg till de olika.
    Soffie har klockat de flesta för o nackdelar tycker jag.
    När det värsta ovädret var i början av året var vi stömlösa i flera dagar...tackolov har vi både vedspisar o kakelugnar så vi varken förs el var utan varm mat o kaffe.

    Barnen och maken älskar att bo här (jag skulle gärna bo lite mer centralt ), vi hyr huset på en gård som är i bruk så vi har massa djur helt inpå oss. Vi har väldig ofta besök av vänner mm just för att vi bor som vi bor med djur o natur...vi har kanon kantarellmarker utan knuten

    Ja jag som eg. är lite mer "bo-i-samhället-människa" ser inte så värst många nackdelar...NU när det blir vår o sommar så bara älskar jag detta.
    Visst vi är beroende av bilarna..men va 17...en annan sak är att även hit ut kommer glassbilen varannan tisdag till barnens stora glädje

Svar på tråden För- och nackdelar med att bo på landet?