• Anonym (önskar)

IVF-behandling om man redan har ett barn?

Det tog fem år, vi gick igenom många och långa utredningar utan att någon orsak till vår barnlöshet hittades, vi stod i kön till ivf-behandling och då kom plötsligt vår älskade bebis alldeles av sig själv.
    Vi hoppas innerligt att vi kan få ett syskon så småningom, men undrar lite... om det skulle vara så illa att det inte vill bli något på "naturlig" väg, finns det möjlighet att få IVF-behandling bekostad då eller är det kört om man redan har ett barn?

Vill gärna veta, om möjligheten inte finns vågar vi nämligen inte vänta med att börja försöka alltför länge till...

• Svar på tråden IVF-behandling om man redan har ett barn?
  • Lalja

Jag har bara hört att man får den bekostad om man inte har barn sen tidigare... så tyvärr, tror inte det.
    Men jag har läst om några privatkliniker som ger pengarna tillbaka om det inte blir något men då måste det vara första IVF försöket.

• Anonym

I vissa kommuner är det ok för det räknas som sekundär barnlöshet.

• Anonym (önskar)
    Anonym skrev 2008-02-02 21:39:40 följande:
    Då kanske det finns en chans ändå, hoppas möjligheten finns i vår kommun... *håller tummarna*
  • Tigerwoman

Jag har aldrig hört något annat än att man får betala själv om man redan har barn.

• Rapunzella
    Svar på #2
    Anonym skrev 2008-02-02 21:39:40 följande:
    "Sekundär barnlöshet" är väl inte att man inte kan få barn nummer två??!!

Jag har bara hört om att man får betala själv när man redan har ett barn, tyvärr.
  • Thalis

Har man redan ett barn sen tidigare(vare sig det är biologiskt eller adopterad) så måste man bekosta behandlingen själva!

Har hört ett rykte om att man kanske kan få göra grattis IVF om man adopterat ett barn,men det är bara ett rykte.........

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Lilla i

Det beror helt på vilket landsting man tillhör. Vissa tillåter IVF trots att man har bern sedan tidigare andra inte. Stockholm gör det inte (dvs om man har ett gemensamt barn tidigare) Kolla upp ert landstings regler ni kanske har tur.
    Lycka till!!!!

• Anonym (nr 2)

vi sökte hjälp när vi inte lyckades bli gravida med barn nr 2 och var på info om vilken hjälp vi skulle få och de skulle utreda oss och sen skulle jag kunna få hjälp med att stimulera ägglossning men vill vi gå vidare med ivf skulle vi få bekosta det själva.
    det var den info vi fick men vi lyckade sen på egen hand direkt efter besöket.
    lycka till!!

• Anonym (...)

Som de flesta säger, har ni gemensamt barn redan så får ni lov att gå den privata vägen.
    Hittar du tex en ny sambo i framtiden och ni två inte kan få barn, även fast du har barn sen tidigare, så får ni landstings hjälp.

Svar på tråden IVF-behandling om man redan har ett barn?