• Zun

Erfarenheter av att flyga med barnvagn

Har många varit med om att vagnen inte är sig lik när den lastats av vid ankomsten? Börjar bli lite nojjig nu när vi ska flyga med vår Emmaljunga Duokombi....... De är ju inte alltför försiktiga med vagnarna har jag förstått.

Vi funderar på att skaffa oss en smidigare vagn, typ enklare sittvagn/sulky men ej paraplyvagn. Finns det varianter som går som handbagage?

• Svar på tråden Erfarenheter av att flyga med barnvagn
  • Jennelii

Min vagn hade dom först "tappat bort" så jag fick den 3 dagar senare och sen var "spärrarna" på sidan hoptryckta så jag fick bryta o bända innan jag kunde veckla upp vagnen. Flyger ALDRIG med dom igen för dom var inte ett dugg hjälpsamma, bara otrevliga.

• Zun

Hm, ska man försöka hyra en vagn när man kommer fram i så fall? Hur enkelt är det? (Sthlm)

• Pallas

Mitt tips: köp en MAX 250-kronorsvagn som det inte gör så mycket om den blir lite skev, samt ha en bra bärmojäng som back-up.

Min Robusta BRIO kombi från 90-talet fick hjulen skevade på resan från Sverige. Det går bra att använda vagnen men hjulen är alldeles vinda och fula.

• Zun

Grejen är den att vi är borta nästan en vecka och dottern (nio mån) måste kunna sova i vagnen också under dagarna, så det måste vara en ganska "rejäl" vagn...... Ska nog packa ner sjalen också

• Gaby

Vi har haft en bra paraplyvagn med fullt liggläge med oss när vi flugit, och den har klarat sig hittills... Första gången vi reste med flyg var vår bebis 2 och en halv månad, och han trivdes och sov jättebra i vagnen. Då fick vi visserligen ha en stor åkpåse eftersom han var så liten i förhållande till vagnen . Nu är han snart 8 månader och vi har gjort runt 8 flygresor med vagnen (16 om man räknar tur och retur). Han gillar vagnen och den har klarat sig bra. Men jag skulle nog inte våga flyga med den "riktiga" vagnen + att det är SÅ mycket smidigare att resa med en lätt vagn som man kan fälla ihop när det behövs.

• Pallas

Zun: jag köpte min rejäla BRIO med fullt liggläge och hårdlift för 250 kr. Det är klart att det inte är någon skönhet men den är fullt funktionell.

• Zun

Pallas: BILLIGT!!

I ärlighetens namn är jag lite för "utseendefixerad" för att vandra omkring på Sthlms gator med en sunkig vagn

• Vitsippa

Zun: Men om du köper/får en riktigt, riktigt gammal vagn, typ från 70-talet så tycker jag att du kan gå ute med den utan att skämmas allt. Det verkar de mest trendkänsliga göra, åtminstone här i Göteborg.

• Zun

Absolut, Vitsippa, men var får man tag i en sådan? De är ju hårdvaluta! Det är väl snarare 80 och 90-tals vagnarna jag är allergisk mot

• Vitsippa

Jag håller med. Jag skulle inte vilja ha en vagn från 91 eller så (kräsen, jag vet) men det skulle vara helt ok med en från 77. Det finns säkert att köpa bebagnat, typ på tradera eller blocket. Eller så kan det stå sådana vagnar i släktingars källare!

Svar på tråden Erfarenheter av att flyga med barnvagn