• Äldre 2 Feb 23:33
    32186 visningar
    15 svar
    15
    32186

    bajs i fostervattnet.

    Har en bekant som fick barn för några dagar sen. Barnet hade bajsat i fostervattnet och fått ner det i lungorna. Läget är inte riktigt bra tydligen. nån som varit med om detta? hur gick det?

  • Svar på tråden bajs i fostervattnet.
  • lilla ängel
    Äldre 2 Feb 23:35
    #1

    Min flicka svalde bajs vatten när hon låg imagen. De sög ut det mesta av vattnet när hon var ute, sen mådde hon lite dåligt i några dagar (kräktes), men allt gick bara bra.

  • Äldre 2 Feb 23:35
    #2

    hej när jag födde min son var det bajs i fostervattnet men ´med han var det ingen fara .. han hosta fostervatten nån timme efter sen var det lugnt??


    Liam våran älskling
  • Äldre 2 Feb 23:36
    #3

    skulle inte va ?? sorry


    Liam våran älskling
  • AnnaGB­G
    Äldre 2 Feb 23:40
    #4

    Min store pojk hade bajsat i fostervattnet men han sögs ren innan han var ordentligt "född", alltså när bara huvud och axlar var ute. Då har de inte hunnit ta sitt första andetag och drar därmed inte ner det i lungorna.

    På läkarna lät det alltså som om det var totalt ofarligt att de bajsat i vattnet men uppenbarligen så blir ju barn dåliga?

    De har ju uppsikt på din bekants barn så hon/han lär nog klara sig bra.

  • Äldre 2 Feb 23:42
    #5

    Ja, han ska åka ambulanstransport till stockholm nu, dom är tydligen experter på det här. han är tre dagar nu. Skönt att det gått bra för er, då bir jag lite lugnare.

  • Pess
    Äldre 2 Feb 23:43
    #6

    Att få ner barnbeck i lungorna kan vara riktigt besvärligt då lungorna klibbar igen och barnet får svårt med andning och syresättning....I en del fall får man lägga barnen i respiratior eller kanske t.o.m "ecmo" som är en form av hjärt-lungmaskin.

    De flesta fall av mekoniumaspiration går dock bra i slutändan...

  • lillia­n
    Äldre 2 Feb 23:43
    #7

    Sonen min hade bajsat i vattnet, men han fick inga problem efteråt.

  • AnnaGB­G
    Äldre 2 Feb 23:43
    #8
    darkwell82 skrev 2008-02-02 23:42:38 följande:
    Ja, han ska åka ambulanstransport till stockholm nu, dom är tydligen experter på det här. han är tre dagar nu. Skönt att det gått bra för er, då bir jag lite lugnare.
    Fast om man nu skall vara petig så ser man i svaren att dessa bebisar SVALT vattnet, inte fått det i lungorna...
  • Äldre 2 Feb 23:46
    #9

    Min son hade oxå bajsat i foster vattnet o svalt det han fick lunginflammation

  • Äldre 2 Feb 23:50
    #10

    ja, jag håller alla tummar att det ska gå bra. Han har fått en tuff start på livet. förlöstes även med akutsnitt :(

  • Pess
    Äldre 2 Feb 23:50
    #11
    AnnaGBG skrev 2008-02-02 23:43:52 följande:
    Fast om man nu skall vara petig så ser man i svaren att dessa bebisar SVALT vattnet, inte fått det i lungorna...
    Exakt....Det är STOR skillnad på att svälja det (vilket är helt ofarligt) Alla barn sväljer ju fostervatten...med eller utan beck i Men att aspirera ner det i lungorna är något helt annat och betydligt mer allvarligt....
  • Äldre 2 Feb 23:56
    #12

    Pess: Du verkar veta en hel del om detta. Kan dom få bestående men?

  • Pess
    Äldre 2 Feb 23:58
    #13

    Ja, det händer, men i de allra flesta fall är utgången väldigt god.

  • Äldre 3 Feb 00:02
    #14

    Att aspirera mekonium kan leda till kemisk lugninflammation.

    Har finns lite mer info (pa engelska): kidshealth.org/parent/medical/lungs/meconium.html

  • Äldre 1 Nov 21:52
    #15

    Hur gick det för bebisen?

Svar på tråden bajs i fostervattnet.