• Celice

Ni med Helig Birma

Vi går i katt-köpar tankar.
    Jag har alltid avgudat Birmor, den absolut vackraste kattrasen. Men hur är de till sättet, de jag träffat har varit väldigt busiga, är de något som är typiskt för birmor?

Hur skiljer de sig från olika uppfödare? Har tittar runt på blocket och de flesta ligger på 5-6000kr oavsett om de är i utställningssyfte eller ej. Är de viktigt att kolla upp uppfödaren lika noga som när man köper hund, då menar jag mest på om de finns sjukdommar som man ska akta sig för.

Kan ni berätta om era Birmor?

Liam Min underbara son!
  • Svar på tråden Ni med Helig Birma
  • GodessAradia

Funderar också på att skaffa Birma

• Celice
    Honey1982 skrev 2008-02-03 12:55:49 följande:
    läs på www.birma.se
    vilken kanonbra sida! Tack!!
    Liam Min underbara son!
  • spikeygirl

Mina föräldrar har en birma och han är lite "egen"... Han är inte speciellt busig eller lekfull, men han kan få ryck då han hoppar på och biter en i fötterna. Han är inte speciellt bra på det sociala samspelet med de andra katterna heller, det är som om han inte riktigt förstår hur man umgås.

Trots det tycker jag att han är väldigt go. Han gillar att kela, men bara på hans villkor. Han älskar att bli borstad!

Men som sagt så verkar han ha vissa beteendestörningar, vilket jag i efterhand fått höra är relativt vanligt hos birmor, men tyvärr tystas det ned av uppfödarna. :-/ Tycker att det är lite synd att de inte är mer öppna om problem sinsemellan, då hade de kunnat arbeta mer effektivt med att få bort dessa rasbundna problem.

När man köper raskatt är det viktigt att kolla så att du kollar upp så att den kommer från en seriös uppfödare som är medlem i Sverak eller en IDP-ansluten klubb och att du får en riktig stamtavla med. Det är alltid bra att göra en "background check" på uppfödarens stamnamn på Google, för att kolla upp rykte och hur det gått för uppfödarens katter i tidigare kullar.

Lycka till med allt!

• mosterYster

Beteendestörningar?!?

Jag föder upp birmor och har mycket kontakt med birmauppfödare och har aldrig hört talas om beteendestörningar!!! Visst, min misse gillar att slicka mig i ansiktet (bläää) och så biter hon mig lite löst i armbågen (!) om hon kan, men inte så det gör ont - och jag skulle inte vilja vara utan det! Det är ju HON!

Jag gillar att birman är så personlig, de är verkligen individer mer än andra kattraser.

En birma kostar, som du sa, 5000-6000 kr och ska vara vaccinerad 2 ggr, avmaskad, besiktigad, chipmärkt och levereras med kompletta uppgifter och stamtavla.

• spikeygirl
    mosterYster skrev 2008-02-03 14:09:01 följande:
    Beteendestörningar?!?Jag föder upp birmor och har mycket kontakt med birmauppfödare och har aldrig hört talas om beteendestörningar!!! Visst, min misse gillar att slicka mig i ansiktet (bläää) och så biter hon mig lite löst i armbågen (!) om hon kan, men inte så det gör ont - och jag skulle inte vilja vara utan det! Det är ju HON!Jag gillar att birman är så personlig, de är verkligen individer mer än andra kattraser. En birma kostar, som du sa, 5000-6000 kr och ska vara vaccinerad 2 ggr, avmaskad, besiktigad, chipmärkt och levereras med kompletta uppgifter och stamtavla.
    Det är givetvis inte endast bitandet i fötterna som gör att jag anser att han har någon form av beteendestörning. Han kan som sagt heller inte kommunicera särskilt bra med de andra katterna, han hoppar på dem oprovocerat och biter då väldigt hårt och släpper inte taget (han förstår inte själv vad han håller på med riktigt). :-/ Jag har varit med i "kattvärlden" hela mitt liv och jag märker tydligt skillnaden mellan vanligt kattbeteende och detta.

Som jag skrev tidigare så är det INTE bara jag som har den erfarenheten av birmor. Tyvärr så blir det ramaskri på forumen så fort man delar med sig av något som helst negativt om sin birma och folk blir då anklagade för att svartmåla hela rasen. Jag tycker att det är väldigt synd faktiskt.

Självklart finns det många fina birmor som inte har några som helst beteendestörningar, det är jag alldeles säker på.
  • mosterYster

Jaha, du menar så.

OK, det du beskriver förekommer ju inom ALLA raser, birman är inte annorlunda på något sätt. Jag har mött skogisar, siameser, kanske inte perserkatter dock... som betett sig så. Anfallit andra katter osv. När det gäller att köpa birma så var det inte svårt för mig: jag blev kär och nu har jag en katt som är som min bebis.

• Majsan70

Som stolt ägare o uppfödare till Birmor så anser jag oxå att det är världens bästa katt.
    Birman är en "lagom" katt som finns i en mäng olika vackra varianter. De är personliga och nästan hundlika i sitt sätt att vara.

Dock så är det ganska vanligt att just Birmor inte går så bra ihop med andra raser. Självklart inget jag kan generalisera, men jag har hört det från andra uppfödare o ägare av rasen.

Innan man köper katt kan jag tycka att man kolla i KO's svarta lista så de inte finns med där. Sen kan man kontakta dem o fråga vad just de kan erbjuda o vilken som är deras mening med att föda upp osv.

Birman som ras har några svagheter som jag kan tycka är v iktigt att man tar ställnig till. Det ena är att de är mer benägna att utveckla FIP, det andra att de är svårsövda. Sen får man även läsa på lite om hcm osv. Det mesta av detta finns att läsa om på Birmasidan.

Var noggran i ert sökande o kräsen med både katter och uppfödare. Ta inte första bästa så att säga.

• Casper2004
    Celice skrev 2008-02-03 07:37:18 följande:
    Vi går i katt-köpar tankar.Jag har alltid avgudat Birmor, den absolut vackraste kattrasen. Men hur är de till sättet, de jag träffat har varit väldigt busiga, är de något som är typiskt för birmor?Hur skiljer de sig från olika uppfödare? Har tittar runt på blocket och de flesta ligger på 5-6000kr oavsett om de är i utställningssyfte eller ej. Är de viktigt att kolla upp uppfödaren lika noga som när man köper hund, då menar jag mest på om de finns sjukdommar som man ska akta sig för. Kan ni berätta om era Birmor?
    Jag har 2 st birmor en hane och en hona!dom är väldigt sociala och lugna i temperamentet men får ju sina bus ryck då och då!Skrattande
    Om sjukdomar hos birmor vet jag inte så mycket...det kan man läsa sig till!
    Dom kostar som sagt mellan 5000:- och 6000:- men det är det värt tycker jag!mina birmor är innekatter och det trivs dom kanon med!
    Casper 4 år och bebis i magen bf 080615
Svar på tråden Ni med Helig Birma