• Pytteprincessan

Min 10 månaders äter inte, är förkyld! Han hostar och vill Inte Äta alls!?Någon som känner igen det? Hjälp!

Jo såhär. Min 10 månaders son är förkyld, har varit det i ca 1 vecka. Förra gången han var förkyld fick han sämre aptit, inget konstigt med det. Men nu, sen igår och samma sak idag, han vill inte äta alls. Vi har provat allt han kan tänkas tycka om, men han bara gråter o kniper ihop munnen när skeden kommer fram. Han har inte feber, men hade det ett par dagar, inget högt men han hade ca 38 C. Nu är han feberfri men har hosta som rosslar, plus detta att han inte vill äta. Finns det någon som har ett bra tips? Eller känner igen detta? Skriv! Känner mig så orolig, och på en söndag är ju vårdcentralerna stängda...

• Svar på tråden Min 10 månaders äter inte, är förkyld! Han hostar och vill Inte Äta alls!?Någon som känner igen det? Hjälp!
  • Angel73

Måste väl finnas en sjukvårdsupplysning du kan ringa ??
    Kopplas man inte dit om man ringer sitt vanliga nummer till vårdcentralen? Testa .

• inoka

Barn svälter sig inte med vilja..han äter när han blir hungrig. Ju mer man trugar och tjatar desto mer kniper de ju. Och mår han inte bra är det ju inte konstigt om han inte äter.. bara se till han får vätska i sig..
    Mina har varit likadana när de varit sjuka men de äter alltid tillslut :)

• E 2007

Vi fick rådet att ge det dom tycker om, välling funkade här hemma. Det gick bra att ge det 3-4 gånger om dagen. Se till att han får i sig vätska, kanske lite svag saft så det blir godare att dricka. Frukt.
    Förhoppningsvis är det ju bara för några dagar sedan brukar de ju bli bättre. Hoppas det löser sig!

• Maggis Nervis

Hej!
    Du behöver inte vara orolig! Det är ingen fara han kommer inte att svälta. Funkar välling? Kör på enbart vätska annars! Funkar inte vatten så kör på såna där drickor från barnmats avd. Finns i både semper, nestlé och hipp! När barn är sjuka så kan man glömma alla regler om saft, juice osv, huvudsaken är att dom får i sig vätska!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Pytteprincessan

Glömde skriva, att han dricker vatten jättebra, mer än när han inte är sjuk. Välling har vi provat med, men han vill inte ha det heller, bara några sugtag. Tack för tipset om saft, ska prova det, för då får han ju i sig lite socker också och det är bra. Han är dålig i magen också, eftersom det bara blir flytande föda. Blötbajs Tänkte ringa vårdcentralen i morgon, be dom kolla upp honom, med hostan och det. Tack för stöd&råd!

• Maggis Nervis
    Pytteprincessan skrev 2008-02-03 10:33:36 följande:
    Glömde skriva, att han dricker vatten jättebra, mer än när han inte är sjuk. Välling har vi provat med, men han vill inte ha det heller, bara några sugtag. Tack för tipset om saft, ska prova det, för då får han ju i sig lite socker också och det är bra. Han är dålig i magen också, eftersom det bara blir flytande föda. Blötbajs Tänkte ringa vårdcentralen i morgon, be dom kolla upp honom, med hostan och det. Tack för stöd&råd!
    Funkar frukt? Inte bara puré utan plock som han kan äta själv? Min åttamånaders gillar att käka små apelsinbitar. Blåbärsoppa! Där är c-vitamin och uppstoppande för bajset!
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Pytteprincessan

Mmm ska prova med frukt. Han brukar tycka om banan, det äter han varje dag i vanliga fall. Ska prova med bitar. Just det, blåbärssoppa är bra tips. Ska skaffa det med. Sen ska jag ringa vårdC imorgon, be om en tid för koll av Samuel.

• MymlanB

Det viktigaste är vätskan - det gör inte så mycket om han inte äter på några dagar -

Här är en tråd om vad som hände mig innan jul om du undrar nåt så inboxa

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28130848.html

men min poäng är att om han dricker ordentligt med vatten så kan du vänta lite med maten - har han hög feber så ska han få i sig ca 1 dl /kg per dag. maten kan du ta sen

• jengus

Min son som nu är tre,har alltid varit så när han e förkylld.Tror får massa snor i magen å mår då illa.
    Nu är han förkylld å hostig,har inte ättit bra på några dagar.

• Bibbif

När vår dotter var sjuk o matvägrade och VÄTSKEvägrade hon, så vi fick tillslut åka till sjukhuset för hon slutade kissa (så länge dom kissar är det ok!)
    Där fick hon äta en massa piggeline, så blandade dom ut vätskeersättning i äpplejuice. Det drack hon o kissade så småning om, Så vi kunde åka hem igen =) O sjukhuset heter numera piggelinhuset här hemma.

var lite kämpigt när hon väl blivit frisk att få henne o inse att hon inte skulle få mer isglass o söta drycker. men hellre den fighten o att hon fick i sig något när hon var sjuk.

• thesmokejumper

När man själv är sjuk så brukar man ju inte äta så mkt, prova ge välling istället ifall det funkar. Se iaf till att han får i sig mycket vätska. Vår tjej brukar oxå äta jättedåligt när hon e sjuk så det är nog normalt...

• linhen

Min tjej har varit likadan hela veckan, 16 mån. Idag verkar det ha vänt.

Han kan ju ha ont i halsen om han hostar mycket eller så känner han sig helt enkelt inte hungrig. Ge honom vatten och välling så han får vätska i sig.

• Vela

Min dotter på 8 månader är precis likadan. Ringde sjukvårdsupplysningen, fick svar att så länge hon kissar är det hel ok. De sa även att man kan värma saft eftersom sockret gör att slemmet lösesupp. Tetsade men det var ingen hit. Dottern vill nästan inte dricka nått alls, men som sagt kissar o då har hon fått i sig tillräckligt.

• Pilea

Så var det för mina barn och de hade RS.

• Pilea

Kan tillägga att min son som är 2år inte åt annat än några skedar yoghurt + max 100ml vätska per dygn. Testade med allt möjligt, men han vägrade. Dessutom spydde han en del slem. Dottern som är 3mån matvägrade i något dygn, men kom igång med maten rätt snabbt. För sonen tog det 1,5 vecka innan han började äta igen.

Tipset är att hålla näsan ren från slem och snor, det är därför de inte vill äta för att de inte kan andas riktigt med näsan. Använd näsfrida, kanon! Droppa koksalt och sug rent och använd ev neseril.

Blir det för kämpigt så åk in till akuten, men det är allmänntillståndet du måste gå på, är han slö, kissar han? för så länge han kissar ligger han på "plussidan" så att säga.

Hoppas det löser sig!

• happy2

Barn som har ont i halsen underviker järna att äta då de gör ont att svälja,, O som många andra har skrivit så kan de mycket väl må illa av allt slem,,

Kontakta bvc i morgon om de inte blir bättre så de kan kolla opp så de inte är rs som kan vara en liggnde orsak,, men oftast så har de jobbigt med anding o febern brukar vara ett faktum redan i så fall,,

De är bra att han dricker så bra redan,, Om du värmer lite saft eller så så han får i sig lite pigga kalorier så e de bra oxå,, ger lite lenande u hlsen oxå om de skulle vra en orsak,,

men om han skulle bli plötsligt sämre,, med hög feber o allmänt påverkat slö o orkeslös med tung anding så tveka inte att åk in på en gång

Lycka till!! 

Sebastian kevin Alexander
  • Pytteprincessan

Tack för alla råd och svar. Så här är det. Han leker som han brukar, har pigga busiga ögon precis som vanligt. Jag hade ju själv samma "sjuka", har nyss blivit frisk. Han hade feber 2 dagar fast inte högre än 38C. Nu har han ingen feber. Han dricker vatten, äter kex, kissar. Skrattar, busar. Hostar litegrann. Jag ska ringa BVC imorgon så dom får kolla för säkerhetsskull.

• Pytteprincessan

Skriver till alla snälla som tipsade mig, att idag så mår sonen mkt bättre, han har vräkt i sig banan och pure, men han kinkar med "vanlig" mat, men han äter mkt ändå, så ska ta i med hårdhandskarna att han ska äta "vanlig" mat när han är frisk igen. Har varit jättepigg idag, vart med o handlat o inte klagat alls. Känns så skönt. Tack alla som tipsade o peppade! kram till er och era barn!

Svar på tråden Min 10 månaders äter inte, är förkyld! Han hostar och vill Inte Äta alls!?Någon som känner igen det? Hjälp!