• Alicia05sMamma

Hjälp mig med Dotterns Gore tex kängor :-( !!

I början på November -07 så köpte jag ett par viking gore tex kängor till dottern.

I ca 1 vecka har vi kännt en väldigt ofräsch doft  men har inte kunnat placera vart den kom ifrån.

Så igår när vi skulle på stan så satt hon påklädd i sin vagn & jag hade satt på fotsacken. Kände efter en stund hur det luktade unket nästan som mögel. Kunde inte begripa vart det kom ifrån, så luktade jag på fotsacken & trodde först att lukten kom ifrån den. Men så när vi kom hem igen & vi tog av dotter skorna så stank det nå så fruktansvärt ur hennes skor Jag tycker det är en mögel doft men ja jag vet inte...

Lukten blir ännu mer påtaglig såklart när hon blir varm om fötterna. Hur tusan har det kunna bli såhär ??? Skorna har såklart aldrig blivit torkade i torkskåp eller liknande, så vad har gjort att de luktar så fruktansvärt ? Har aldrig varit med om ngt dyligt.

Vad kan det vara ? Ngn som vart med om ngt liknande ??

Hittade kvittot på köpet & ska ringa butiken tänkte jag, men dom öppnar först kl. 12

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hjälp mig med Dotterns Gore tex kängor :-( !!
  • Alicia05sMamma

Ingen som kan hjälpa mig ???

• Alicia05sMamma

Finns det verkligen ingen som vet om det verkligen ska bli såhär i ett par goretex skor ?

• bergens

Huff..Det bör vel IKKE väre slik..men goretex er jo veldig giftig..Ofte blir det konstig lukt i alt som inte er naturmaterial.
    Lykke til iallefall..

• Needy

En kompis hade samma problem med dotterns Viking skor.
    Hon bytte till nya. Men de blev samma där.

De kunde inte säga varför...men jag tror att de blivit blöta inuti o inte torkat..

Ja vet inte..skumt.

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • jennyfannyemil

Mögel bildas oftast när det är fuktigt under en längre tid.
    Antaligen har de blivit blöta och inte fått torka ordentliget.
    Mina barns galonisar på dagis har fått lite mögelfläckar för de inte fått torka ordentligt.

Hur gammal är dottern? Tänkte om hon mest sitter i vagnen med skorna på eller springer runt?

Jag har bara använt Ecco och Viking gore-tex och har aldrig råkat ut för att de luktar. De kan ju bli blöta, även inne i skon även om det är gore-tex eftersom barnen kan plaska i pölar så vattnet ner i skon eller liknande.
    De måste ju då torkas, typ stoppa i tidningspapper.

• Alicia05sMamma

Tack för svaren

Åkte ned på stan till butiken med skorna. Hon tyckte det var jätte konstigt hon med då dem är relativt ny inköpta. Det luktade mögel i hela skorna & påsen stank nått så fruktansvärt när vi öppnade den på disken

Tyvärr fanns inga fler sånna skor hemma, så vi fick pengarna tillbaka.

Hon sa att ev så kunde det ha krypit in fukt inne i skon som inte sedan har kunnit torka & så har innerskorna börjat mögla. Jätte tråkigt för jag verkligen gillade dom skorna. Men vi kan ju inte använda skor som luktar mögel.

• Alicia05sMamma
    jennyfannyemil skrev 2008-02-03 14:17:41 följande:
    Mögel bildas oftast när det är fuktigt under en längre tid.Antaligen har de blivit blöta och inte fått torka ordentliget.Mina barns galonisar på dagis har fått lite mögelfläckar för de inte fått torka ordentligt.Hur gammal är dottern? Tänkte om hon mest sitter i vagnen med skorna på eller springer runt?Jag har bara använt Ecco och Viking gore-tex och har aldrig råkat ut för att de luktar. De kan ju bli blöta, även inne i skon även om det är gore-tex eftersom barnen kan plaska i pölar så vattnet ner i skon eller liknande.De måste ju då torkas, typ stoppa i tidningspapper.
    Hon är 3 år, men eftersom skorna är nyinköpta så har hon inte hunnit använda dom speciellt mkt, så det kändes himla tråkigt. Men hoppas det kommer in fler goretex kängor så vi får köpa oss ett nytt par. Nu fanns det bara sommarskor och gummistövlar.
  • lokisse

när man har kängor ska man alltid stoppa i tidningspapper och kolla sa att dom star riktigt torrt och varmt när man haft dom pa sig det kommer inte ner tilräkligt med luft för att dom ska kuna torka och ofta räker det med att det är fotsvett i dom för att det ska kunna börja mögla.

• Alicia05sMamma
    lokisse skrev 2008-02-03 15:45:33 följande:
    när man har kängor ska man alltid stoppa i tidningspapper och kolla sa att dom star riktigt torrt och varmt när man haft dom pa sig det kommer inte ner tilräkligt med luft för att dom ska kuna torka och ofta räker det med att det är fotsvett i dom för att det ska kunna börja mögla.
    Borde man inte få den infon i skobutiken ? Detta var första ggn som vi köpte en goretex sko & jag fick bara veta att jag inte fick torka den i tex. torkskåp.

Jag fick inte ens ngn sådan info nu när jag åkte ned med skon
  • lokisse

Vist borde man fa det men det är väll nagot som dom inte tänker pa lite som att man inte kan fraga i kassan pa ica hur man andvänder diskmedlet som man just köpt.
    För att fa den infon maste man antingen ga till en riktig frilufts afäär eller hitta infon pa annat sät tex vara scout.
    Men det borde talas om.

Alicia05sMamma skrev 2008-02-03 15:49:09 följande:
    Borde man inte få den infon i skobutiken ? Detta var första ggn som vi köpte en goretex sko & jag fick bara veta att jag inte fick torka den i tex. torkskåp.Jag fick inte ens ngn sådan info nu när jag åkte ned med skon
  • Alicia05sMamma
    lokisse skrev 2008-02-03 15:52:18 följande:
    Vist borde man fa det men det är väll nagot som dom inte tänker pa lite som att man inte kan fraga i kassan pa ica hur man andvänder diskmedlet som man just köpt.För att fa den infon maste man antingen ga till en riktig frilufts afäär eller hitta infon pa annat sät tex vara scout.Men det borde talas om.
    Jo nog är det som du säger, det tror jag med. Men då man betalar 500-600 :- för sånna skor så borde dom ju absolut berätta om det är några speciella skötselråd.

Men nu har jag då lärt mig till nästa sko inköp Tack för att du berättade för mig
  • lokisse

Sina kängor ska man behandla väl! =)

• Care69

Hittade detta på www.gore-tex.se

Skötselråd Gore-Tex skor:
    RENGÖRING
    Torka av utsidan med en trasa eller borste, och ljummet vatten. Tillverkaren rekommenderar läderbehandling eller impregnering. Skaka ut sand, grus och smuts från skorna. Ta ur och skaka skoinlägget om du har ett sådant.
    TORKNING
    Låt självtorka i mild temperatur. Undvik direkt värme. Elektriska stöveltorkare kan användas. Undvik torkning i torkskåp eller vid element.
    IMPREGNERING
    Följ tillverkarens instruktioner för behandling av externa material och läder. Dessa behandlingar påverkar inte GORE-TEX®-fodret.
    FLÄCKBORTTAGNING
    Följ tillverkarens instruktioner.

• SVejsan

Tror att det beror på flera saker...
    Goretexmembranen sätts efter ett tag ihop av smuts från både fötter och utifrån. Vilket gör att andningsfunktionen slutar fungera efter en tids användning. Efter det har inte skorna torkat på lämpligt sätt... Vi undviker goretex i skor men har det gärna i andra tvättbara kläder... Men för att förhindra att barnen går i blöta skor rekommenderas stöveltorkar...De är riktigt effektiva...

• Alicia05sMamma
    SVejsan skrev 2008-02-04 08:10:48 följande:
    Tror att det beror på flera saker...Goretexmembranen sätts efter ett tag ihop av smuts från både fötter och utifrån. Vilket gör att andningsfunktionen slutar fungera efter en tids användning. Efter det har inte skorna torkat på lämpligt sätt... Vi undviker goretex i skor men har det gärna i andra tvättbara kläder... Men för att förhindra att barnen går i blöta skor rekommenderas stöveltorkar...De är riktigt effektiva...
    Ja jag tror vi ska ta & köpa en sådan stöveltork. Men jag tror inte det hade med smuts  att göra denna ggn då dom var nya skorna.
  • SVejsan

4 månader är väl inte purungt... På den tiden så har mina barn slitit ut både utsida och insida (oavsett märke)

• Alicia05sMamma
    SVejsan skrev 2008-02-04 10:22:24 följande:
    4 månader är väl inte purungt... På den tiden så har mina barn slitit ut både utsida och insida (oavsett märke)
    Ja men man lär väl oxå ta hänsyn till hur ofta dom används. Varje dag eller ett par ggr i veckan eller när dom började att användas.

Min dotter har då inte slitit ut sina skor på den tiden.
  • jennyfannyemil

Mina Ecco/Viking gore-tex till barnen blir verkligen inte igensatta eller slita på några månader.
    De har dem ofta från nov-mars och är i nyskick efteråt.
    Man måste underhålla dem genom att spola bort sand från ytan och impregnera dem.

Svar på tråden Hjälp mig med Dotterns Gore tex kängor :-( !!