• Anonym (???)

Xyloproct suppar, någon som varit gravid och tagit dom?

Jag har fått en enorm hemorrojd som gör fruktansvärt ont pga av hård mage, är gravid i v30. Var på apoteket igår och xyloproct salvan är slut i min stad och hos leverantören, kommer först 11 feb. Köpte suppositorier och xylokainsalva som skall dämpa smärtorna. Blev bara lite orolig då jag läste på xyloproctsupparna att inga missgynsama effekter på foster har påvisats men man bör ändå begränsa användadet vid en graviditet. Varför står det så??? Hur många kan man då ta, jag har tagit 4 st på ett dygn , man kunde ta 5 om dagen sa dom på apoteket. Men hur vet man vad begränsad använding är då jag e jätteorolig, tycker bebisen har varit så himla lugn, men vet inte om det är för att jag är så smärtpåverkad, inget hjälper varken salva, suppar eller alvedon

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 14:00
    Någon som opererat bort en hemorrojd helt? Jag har tömt 2 ggr men den fylls med blod innan jag hinner lämna vct. Har oerhörda smärtor och undrar om någon kan dela med sig om erfarenheter om att ta bort en hemorrojd helt??????

• Svar på tråden Xyloproct suppar, någon som varit gravid och tagit dom?
  • Anonym (111)

Ring gärna sjukvårdsupplysningen och prata med dem, dem kan det mesta. Säg att du är gravid!

• Anonym (???)

Ringde läkemedelsupplysningen nu och det är klass A på xyloprocten, men ingen kunde svara på varför det stog att det skulle vara begränsad användning, hon sa bara att dom har begränsat antal studier på gravida, faan jag e skitorolig nu, dom sa på apoteket igår att det inte e nån fara men hur kan dom veta det om intga studier har gjorts, jag har så jävla ont så jag gråter men jag tänker inte ta en endaste supp till. E det verkligen ingen här på FL som varit gravid och tagit detta preparat som har fått förklarat för sig vad som gäller????????

• Anonym

Jag är tyvärr beroende av mina Xyloproctsuppar nu. Salvan var slut här med men jag köpte en annan salva men kör med Xyloproctsupparna också. När jag köper dem på Apoteket så är det ingen som sagt något av personalen. Andra läkemedel jag har köpt har de varit väldigt noga att påpeka att de inte får tas när man är gravid om det varit så.

• Anonym (jag har)

Jag använde massor vid min senaste graviditet och jag tror inte att du behöver vara orolig. Jag hade hemska blödande hemorojder och fick också citodon för dem. Em binda som du sätter lite vatten på och stoppar i frysen för at sedan använda hjälper bra mot det onda. Du behöver inte vara rädd att använda microlax heller.

• Anonym (???)

tack för era svar, detta e fruktansvärt. denna hemorrojd är stor son en plommontomat och det värker och bultar hela tiden, men vet inte om suppar hjälper då den e utanpå, men dom rekomenderade alcosanal då xyloprocten har produktstopp. sålänge inte supparna har skadat min bebbe så  står jag ut med vad som helst...

• Anonym (jag har)

Då rekomenderar jag is bindor varmt! Det var det ända som hjälpte i alla fall en stund. Du har ju ganska länge kvar så prata med bm om det hela. Man kan behöva värktabletter för att kunna få sova ibland.

• Anonym

Anonym (???) skrev 2008-02-03 15:04:50 följande:

tack för era svar, detta e fruktansvärt. denna hemorrojd är stor son en plommontomat och det värker och bultar hela tiden, men vet inte om suppar hjälper då den e utanpå, men dom rekomenderade alcosanal då xyloprocten har produktstopp. sålänge inte supparna har skadat min bebbe så  står jag ut med vad som helst...
    Det är den salvan jag har också. (det är jag som är anonym i inlägg 3)

Låter kanske lite äckligt men om du smörjer in hemorrojden och sedan försiktigt pillar upp den i analen så släpper trycket lite på den. Jag har precis som du.
    För 2 graviditeter sedan var jag tvungen att åka till kirurgakuten så de fick snitta upp den och tömma ut allt blod och koagler som var i den. Smärtan blev MYCKET bättre direkt! Eftersom du bara är i v 30 så skulle jag verkligen rekommendera dig att stå på dig för en tömning!
  • Anonym (jag har)

Kylan gör så att den drar ihop sig också.

• Anonym (har haft)

Du är absolut inte ensam. ja fick jätte problem när ja va gravid. hade både suppar o salva. jag gjorde oxkså så som någon skrev att ja smörjde ordentligt och försökte trycka in den. Även när ja va på toa o krystade så höll ja lixom i hemorröjden så fjorde det inte lika ont. men det är ett helvete. Så synd att det ska va så tabuartat. Tror fler har7 har haft det en som vågar erkänna det.

Skulle du sen fortsätta ha problem efter födslen så kan man op bort dom om de inte drar tillbaka sig då.

• Stellas Mami

Du kan använda din xyloproct, det är många kvinnor som gör. Oroa dig inte.

Svar på tråden Xyloproct suppar, någon som varit gravid och tagit dom?