• Kathrine

Vad för färg på övriga möbler passar till mörkgrå soffa?

Vi håller på att ordna till ett rum där det skall finnas skrivbord bokhylla soffa och TV-möbel. Vi har nu fått hem soffan som är mörkgrå. Jag undrar vad ni inredningskunniga människor tycker att man ska ha för färg på möblerna. Vi funderade först på vitt men sen kom vi på att svart kanske är bättre.
    Vi ska också måla om i rummet. Det är ett rum med snedtak så det finns så att säga bara en hel vägg den andra långsidan är 140cm som lägst . På kort sidorna finns dörröppning på andra kortsidan fönster. Har ngn åsikt om vilken färg vi skall måla i.

• Svar på tråden Vad för färg på övriga möbler passar till mörkgrå soffa?
  • AnneSophie

Tycker att ni ska måla vitt, och möjligtvis ha någon färg på den hela väggen. Det mesta passar till grått, men det kan vara fint med en färg som livar upp (tex en snygg varm limegrön).
    Sedan tycker jag ju att möblerna ska vara vita (om valet står mellan vitt och svart). Tror att det är enklare att variera sig med vitt, och det blir ljusare. Svart känns fortfarande väldigt 80-tal.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • meic

Hade målat i vitt för att förstora intrycket då det är en snedtak, och sen haft en annorlunda färg på resten av möblerna, typ ljusgrönt/lövgrönt.
    Hade jag valt mellan svart och vitt så hade jag tagit vitt, och haft detaljer i ovanstående färg, eller lila.

• killotjejmamma

Jag hade helt klart valt vitt om man skulle välja mellan vitt och svart. Hade nog målat väggarna vita och sedan någon snygg fondvägg eller målat i en snygg ljusgrå nyans.

• Mrs USA

Vi har en grå soffa, resten av möblerna är björkfanér. Väggarna är ljusgrå förutom en hörna som är tapetserad i en mörk (grå, svart,vit och silver)storblommig tapet.

Mattan är lila-grå och kuddarna går i olika lila och varmrosa färger. Alla växter står i enfärgade krukor och vi har nästan bara orkideer.

• fyrklövret
    Kathrine skrev 2008-02-03 11:36:38 följande:
    Vi håller på att ordna till ett rum där det skall finnas skrivbord bokhylla soffa och TV-möbel. Vi har nu fått hem soffan som är mörkgrå. Jag undrar vad ni inredningskunniga människor tycker att man ska ha för färg på möblerna. Vi funderade först på vitt men sen kom vi på att svart kanske är bättre.Vi ska också måla om i rummet. Det är ett rum med snedtak så det finns så att säga bara en hel vägg den andra långsidan är 140cm som lägst . På kort sidorna finns dörröppning på andra kortsidan fönster. Har ngn åsikt om vilken färg vi skall måla i.
    Eftersom du efterlyste svar, tycker jag att du ska ha vitt och grått på väggarna, sedan ta upp färger i kuddar, gardiner, mattor och blommor. Då är du inte så låst, utan kan byta lite färger efter ev. årstider eller humör. Jag har precis satt upp tapeter, kolla mina tapeter som är i grå/silver och vitt, den ena till två väggar och den andra till fondvägg, titta in i mitt eget galleri. Lycka tillFlört
Svar på tråden Vad för färg på övriga möbler passar till mörkgrå soffa?