• Hurra

Min katt har fått mask i rumpan.

En av mina katter har fått vita äckliga maskar i rumpan. Upptäckte det just och har gett henne första maskpillret. Har kolla mina två andra katter i rumpan och där ser jag inga maskar. Min undran är om maskarna "smittar"? Alltså kan mina andra katter få mask för att ena katten har det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 12:39
    Hur ofta bör man avmaska en katt. Gjorde det senast i oktober.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 12:39
    Hur ofta bör man avmaska en katt. Gjorde det senast i oktober.

• Svar på tråden Min katt har fått mask i rumpan.
  • Hjortrongull

Avmaska alla katterna samtidigt!

• Rosdraken

Du bör avmaska dem minst en gång om året om det är innekatter och ute katter tror jag är rekomenderat lite oftare. Men om du går ner på apoteket och kollar på avmaskningsmedlet så brukar de stå där vad som är rekomenderat lite olika från preparat till preparat. Vissa preparat rekomenderar att man ger katten det i fodret återkommande vet inte hur ofta men det är ganska ofta. Så det är att läsa och pröva sig fram.

Vi har innekatter och då räcker det med en gång om året anser jag men utekatter är ju mer utsatta för risk om du har det.

• bipsiebop

Har två utekatter och jag avmaskar när jag ser/misstänker att de har mask. Efter ett tag lär man sig att se det ganska tidigt. Blir några ggr per år. Den ena är mer utsatt än den andra trots att den andra är mer ute.

Olika preparat tar olika maskar, ibland kan det vara bra att ha ett mer brett preparat och ibland räcker det med att ha ett för bara bandmask.

• tamate

du ska alltid avmaska alla djuren samtidigt då mask "smittar" väldigt lätt. anl till dom går ut genom analen är ju för att lägga ägg och så slickar katter varandre etc så får dom i sig äggen.

- det som inte dödar härdar!
  • MrsNelson
    Clawdia skrev 2008-02-03 13:54:37 följande:
    Du bör avmaska dem minst en gång om året om det är innekatter och ute katter tror jag är rekomenderat lite oftare. Men om du går ner på apoteket och kollar på avmaskningsmedlet så brukar de stå där vad som är rekomenderat lite olika från preparat till preparat. Vissa preparat rekomenderar att man ger katten det i fodret återkommande vet inte hur ofta men det är ganska ofta. Så det är att läsa och pröva sig fram.Vi har innekatter och då räcker det med en gång om året anser jag men utekatter är ju mer utsatta för risk om du har det.
    ja vill du att masken ska bli resistent mot medlet så... inga katter ska avmaskas rutinmässigt utan endast vid misstanke om mask. Utekatter får det oftare och behöver avmaskas oftare, men en innekatt som inte visar tecken på mask behöver man absolut inte avmaska en gång om året.
  • Rosdraken

tja men en av de medel som jag avmaskat med rekomenderar det jag sa inte att jag gör så jag sa att de står så. Jag anser att det är onödigt men det är ju svårt att veta när man inte vet hur ofta TS katter har mask....

• mysan1981

avmaska alla samtidigt. =) de smittar som hejsan... oycak till

Svar på tråden Min katt har fått mask i rumpan.