Går det att få amaryllis att blomma om?
Har sparat amaryllislökar från förra julen och nu är det långa fina gröna blad på dem igen men ingen tillstymmelse till blommor
Någon blomkunnig som vet om de kan blomma om och i så fall, hur gör man???
Har sparat amaryllislökar från förra julen och nu är det långa fina gröna blad på dem igen men ingen tillstymmelse till blommor
Någon blomkunnig som vet om de kan blomma om och i så fall, hur gör man???
Jag brukar klippa ner ordentligt, ända ner till löken och ställa undan den mörkt och svalt. Och ingen vattning alls. Blomning sker då nästa jul när man tar fram den i mitten av november och börjar vattna.
Bladen kommer efter blomman. Låt löken få bygga upp ny kraft genom att låta bladen växa ut och ge gärna lite näring under växtperioden. Sen ska bladen vissna ner och löken vila. Ny knopp kommer när man börjar vattna igen.
Tack för era svar. Det var så jag gjorde! efter förra julen lät jag dem växa klart, vissna ner och sen stog de i kylen. Började vattna strax före jul och det kom blad men ingen knopp.
Trist, bladen är ju inte det man längtar efter.
Har du trädgård? Jag har grävt ner misslyckade amaryllislökar och efter ett par månader har de blommat fantastiskt vackert.
nä amaryllisblad är lika upphetsande som orkidée blad
har en liten täppa, kan prova där! men klarar de vintern? bor du i södra delen av landet då? har grävt ner hyacinter men de blir lite långa och bleka.
Vilken vacker färg den har! Så du gräver upp den igen efetr blomningen i trädgården? pyssligt
ska prova det i stället, måste rädda dem nu innan min man slänger bort "skräpet"
tack tack för tipset!
Jag har de senaste åren följt de här råden från Blomsterlandet: www.blomsterlandet.se/305.aspx I nedre delen av artikeln finns information om hur man får den att blomma om. För mig har det fungerat ibland och ibland inte.
Lycka till.
tack för det!
Jag klipper ner min ända ner till löken och fortsätter vattna, den blommade i sommras faktiskt.