• arianne03

Spika lister, kvartsstav, hjälp!

Hej!

Jag har lagt nytt golv i köket, och för att dölja i kanterna hade jag tänkt sätta kvartsstav runtom (de gamla listerna sitter kvar runtom, detta är för att dölja glipan).

Men hur sätter man fast dem? Trodde det bara skulle vara att spika, men det var inte det lättaste. Ska man spika i väggen eller sätta fast dem i golvet?
    Jag antog väggen, men det är inte så lätt att få dem att fästa..
    Vad för spik ska man ha? Och hur långt in i väggen ska spiken gå?
    När jag försöker sätta spiken snett uppåt för att fästa i väggen blir det ju svårt att hamra, och spiken böjer sig gärna.

Hjälp!

• Svar på tråden Spika lister, kvartsstav, hjälp!
  • pung

Spiken ska gå snett in i gamla listen. lättast är nog att förborra i kvartslisten med en 2-3mm borr. småspiken brukar oftast böja sig annars och den är jäkligt svår att hålla i med fingrarna. Blev själv tokig på det där innan jag började förborra lite grann

• ludde1

Listskruv är det bästa för då kan du skruva bort listerna om det så skulle behövas

• arianne03

Tack för svaren!
    Är det speciell listskruv alltså? Kan man skruva den direkt eller måste man förborra då? Tar ju aslång tid, hade föreställt mig att jag snabbt spikade i några spikar och så var det klart, men så verkar det inte bli

• ludde1

Jag har för mig att min man förborrade annars spricker listen lätt

• arianne03

Ok, får ta och göra det då, och skaffa listskruv hos ClasO. De vet förhoppningsvis vad jag ska ha

Om ingen här hinner svara förstås tills ikväll

• MiisPiis
    arianne03 skrev 2008-02-04 08:48:56 följande:
    Ok, får ta och göra det då, och skaffa listskruv hos ClasO. De vet förhoppningsvis vad jag ska ha Om ingen här hinner svara förstås tills ikväll
    Hej, hej!

Det finns skruvar som heter just listskruv. Men även om du använder listspik, så går de ju att ta bort!

Vi har vita lister (kvartsstav) för att täcka golvskarvarna vid trösklarna, och vi köpte vit listSPIK, de syns knappt eftersom de är i samma färg. Och det sprack inte när vi bankade in dem.
Svar på tråden Spika lister, kvartsstav, hjälp!