• Anonym

Vad är det för fel på mig, bla ofrivillig viktnedgång.

Har haft flera förkylningar på kort tid, han nu ont i halsen och känner det känns som att jag har hög feber men termometern visar 35,0. Jag mår ibland illa och börjar kallsvettas. Har gått ner ca 3 kg på en månad trots att jag äter som vanligt.

Vad kan det vara? Blir orolig Är inte gravid.

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig, bla ofrivillig viktnedgång.
  • Anonym

gröna hönan skrev 2008-02-03 16:05:24 följande:

Kolla sköldkörteln!
    Kan den göra att man mår såhär? Vet du nått mer om det?
  • Anonym
    meic skrev 2008-02-03 16:05:41 följande:
    stressad?
    Känner mig inte så stressad, men kanske är det ändå. Har visserligen börjat ett nytt jobb, men detta började innan
  • Analoga

Kontakta din vårdcentral och be att få ta ett sköldkörtelprov (blodprov). Vid tex giftstruma är det vanligt med hjärtklappning, svettningar, viktnedgång trots att man äter mycket.

Giftstruma är inte farligt, med medicinen Levaxin kan nivåerna korrigeras och du blir helt återställd.

• Anonym

Ska kontakta vc redan imorron! Var på akutmottagningen i fredag för jag trodde det var halsfluss eller nått men det var det inte. De tog däremot blodprov i armen för att se med vita blodroppar. Undra om de kan se problem med sköldkörteln på det? Vet någon hur snabb svaret brukar komma?

• Analoga
    Anonym skrev 2008-02-03 16:13:22 följande:
    Ska kontakta vc redan imorron! Var på akutmottagningen i fredag för jag trodde det var halsfluss eller nått men det var det inte. De tog däremot blodprov i armen för att se med vita blodroppar. Undra om de kan se problem med sköldkörteln på det? Vet någon hur snabb svaret brukar komma?
    Svar på ett sködkörtelprov brukar komma på några dagar. Tyvärr måste du nog ta om provet, Akutmottagningen beställde ju en analys av vita blodkroppar och inte sköldkörteln!
  • Anonym
    Analoga skrev 2008-02-03 16:24:37 följande:
    Svar på ett sködkörtelprov brukar komma på några dagar. Tyvärr måste du nog ta om provet, Akutmottagningen beställde ju en analys av vita blodkroppar och inte sköldkörteln!
    Ok, får göra det. Vad kan man se med de vita blodkropparna förresten?
  • k girl

TS: Om du har en pågående inflammation. Har man en inflammatorisk tarmsjukdom som Crohns har man fördubblat antal vita blodkroppar, till exempel.

• Analoga
    Anonym skrev 2008-02-03 16:25:57 följande:
    Ok, får göra det. Vad kan man se med de vita blodkropparna förresten?
    Om man har ett förhöjt antal vita blodkroppar kan det tyda på en infektion någonstans i kroppen. Ett vanligt blodprov om man söker för symptom från övre luftvägarna tex.
  • k girl

För att det inte ska bli begreppsförvirring är det olika vita blodkroppar som är förhöjda vid infektion eller inflammation.

• Anonym

Tack! Då har jag lite mer koll!

Svar på tråden Vad är det för fel på mig, bla ofrivillig viktnedgång.