• Jennsan79

8veckors bebis med massa utslag!!

Har en liten pojk på 8 veckor som har haft fullt med prickar i tre veckor! De är röda och "bubbliga". Han har mest i ansiktet och på hals och bröst. Blossar upp och syns extra mycket när han är varm. Vissa "prickar" är större än andra! Ammar honom helt!

Någon som känner igen och vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden 8veckors bebis med massa utslag!!
  • TriXiiie

Jag tror att det kan vara vanliga hormon ''finnar'' eller plitor.. min son fick också det.. men bara i ansiktet och över öronen..

• Jennsan79

Ja fast de ska inte kunna ha det så länge säger de på sjukvårdsupplysningen och det har blivit värre de senaste dagarna!

• kiron

Min kompis son hade nog nått liknade det visade sig att de inte tvättat hans nya sängkläder innan de bäddade med de i sängen.
    Han tålde inte det!
    De försvann sen när de tvättat sängkläderna!

Annars kan det ju vara varme plitor!

Har det inte blivit bättre till imorgon hade jag kontaktat BVC!
    /Sara

• TriXiiie

Okej.. min son hade det o några veckor.. jag fick tips av BVC att smörja med miniderm(finns på apoteket) morgon och kväll och det blev bättre.

• Jennsan79

Ja vi smörjer med miniderm och det funkade först sen har det som sagt blivit värre.

Har också funderat på värmeutslag men det verkar konstigt att han har det hela tiden i så fall.

Jag funderar på om det kan vara något jag äter/dricker som gör att han kan reagera på det viset?

• Tjollabolla
    Jennsan79 skrev 2008-02-03 17:33:51 följande:
    Ja vi smörjer med miniderm och det funkade först sen har det som sagt blivit värre.Har också funderat på värmeutslag men det verkar konstigt att han har det hela tiden i så fall.Jag funderar på om det kan vara något jag äter/dricker som gör att han kan reagera på det viset?
    Fast det är väl vanliga hormonplitor? Ser ut som finnar typ?
    Det kan dom ha länge, min son hade de upp tills han var 4-5 månader. Han hade massa i hela ansiktet och det blir värre när dom är varma. Ska inte smörjas alls, möjligtvis lite zinkpasta på om dom verkar irriteras av dom.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • TriXiiie

hmm.. kan vara något di äter och så.. men vanligst är ju att dem får ont i magen då.

du får fråga på bvc så får dem undersöka prickarna.
    jag har tyvärr ingen aning vad det skulle kunna vara annars..
    prova att söka på hudutslag hos spädbarn på internet???

• Jennsan79
    Tjollabolla skrev 2008-02-03 17:37:55 följande:
    Fast det är väl vanliga hormonplitor? Ser ut som finnar typ?Det kan dom ha länge, min son hade de upp tills han var 4-5 månader. Han hade massa i hela ansiktet och det blir värre när dom är varma. Ska inte smörjas alls, möjligtvis lite zinkpasta på om dom verkar irriteras av dom.
    Jag ringde och pratade med barnakuten och hon sa att det inte kunde vara hormonutslag. Men jag vore glad om det vore det för då vet jag ju att de går över!

Har även hört att vissa har fått en kortisonsalva om hormonutslagen inte velat ge med sig av sig själv.

Ska ringa till bvc imorgon och höra vad de säger!

Tack för era svar!
  • Gumsan07

Tror också det är hormonplitor. Fortsätt med Miniderm. Alma fick också sådana när hon var runt åtta veckor, torra och som "bölder" nästan. Smörj, smörj, smörj...

Svar på tråden 8veckors bebis med massa utslag!!