• Kall öl

Engelska till svenska

Jag är jättedålig på engelska och försökte med hjälp av lexikon men det går ju inte...

Some common Kurdish last names, which are also the names of their respective tribes, include Baradost, Barzani, Berwari, Berzinji, Chelki, Diri, Doski, Jaf, Mutki, Rami, Rekani, Rozaki, Sindi, Tovi and Zebari. Other names include Akreyi, Alan, Amedi, Botani, Hewrami, Kurdistani (or Kordestani), Mukri, and Serhati.

Traditionally, Kurdish women did not inherit a man's last name. Although still not in practice by many Kurds, this can be more commonly found today.

• Svar på tråden Engelska till svenska
  • Kall öl

Har kollat men det blir inte riktigt ordentligt, bara huller om buller, och jag behöv den exakta översättningen. Men tack iallafall!

• E81

Some common Kurdish last names, which are also the names of their respective tribes, include Baradost, Barzani, Berwari, Berzinji, Chelki, Diri, Doski, Jaf, Mutki, Rami, Rekani, Rozaki, Sindi, Tovi and Zebari. Other names include Akreyi, Alan, Amedi, Botani, Hewrami, Kurdistani (or Kordestani), Mukri, and Serhati.

Traditionally, Kurdish women did not inherit a man's last name. Although still not in practice by many Kurds, this can be more commonly found today.

Några vanliga kurdiska efternamn, som också är namn på respektive stam, är bl a Baradost, Barzani.... osv

Kurdiska kvinnor ärvde traditionellt sett inte en mans efternamn och även om detta fortfarande gäller för många kurder, så är det mer vanligt idag.

• alexs mamma

Min översättning blir så här:
    Några vanliga kurdiska efternamn vilka också är namnen på deras respektive stammar:...........
    Traditionellt sett övertog kurdiska kvinnor inte makens efternamn. Detta görs fortfarande inte hos flertalet kurder, men det blir ändå allt vanligare.

Inte översatt ordagrant men jag hoppas du förstån inehållet. (JAg hoppade dessutom över alla namnen)

Kall öl skrev 2008-02-03 16:44:42 följande:

Jag är jättedålig på engelska och försökte med hjälp av lexikon men det går ju inte...
  • E81

Hmm... lät lite knackigt kan jag känna själv... men i alla fall så typ något i den vägen?

• Kall öl

Ja, jag fick de ord som var oklara i de sammanhangen nu... Glad

• Kall öl

Så Baradost, Barzani, Berwari, Berzinji, Chelki, Diri, Doski, Jaf, Mutki, Rami, Rekani, Rozaki, Sindi, Tovi and Zebari. Other names include Akreyi, Alan, Amedi, Botani, Hewrami, Kurdistani (or Kordestani), Mukri, and Serhati är kurdiska efternamn ? :D

Svar på tråden Engelska till svenska