Tips för att förhindra åksjuka hos 3 åring
Min dotter lider lätt av åksjuka når hon åker x2000 och vid segling. Någon som har tips på vad man kan göra och erfarenhet av medicinering.
Min dotter lider lätt av åksjuka når hon åker x2000 och vid segling. Någon som har tips på vad man kan göra och erfarenhet av medicinering.
Jag har alltid varit åksjuk när jag åkt bil och då tagi Prostafen (finns på apoteket)
Men jag tror att din dotter är för liten för dom än. Det har kommit något nytt "åksjukearmband" på apoteket nu, har själv inte testat men det kan ju vara värt att prova. Där stoppar man alltså inte i sig något konstigt utan man har på sig ett armband som trycker på någon speciell punkt på armen.
Annat du kan tänka på är att inte stoppa i din dotter för mycket mat, men att hon inte är hungrig. Undvik godis. Bättre är typ morötter om man ska ha något att knapra på.
Om illamåendet ändå sätter in så låt henne sitta och bita på en torr glasspinne eller något annat relativt hårt. Av någon konstig annledning fungerar det =)
Lycka till!
Vår 5-årige son är extremt åksjuk, han började kräkas i bilen innan han fyllde ett år till och med. Jag trodde inte att man kunde vara åksjuk som bebis men tji fick jag!
Armbanden från apoteket fungerar på honom. Förut kunde vi inte åka mer än en kvart, nu kör vi över en timme! Slarvade i somras för jag tänkte att det kanske inte behövs längre, och då kräktes han. (Åker vi båt i dåligt väder räcker de därimot inte till)
Ska vi åka långt ser vi också till att han ätit något innan, men inte för mycket och det måste vara "snäll" ma som knäckebröd, potatis, banan. Han får inte ha någon bok eller leksak utan mår bäst av att titta ut. Frisk luft från ett öppet fönster och mjuk körning är också bra. Åker vi båt måste han vara utomhus. Tåg har vi inte åkt...
Piller funkade inte, men det kan tydligen få motsatt effekt på små barn, varför vet jag inte. Han är ju precis på gränsen som femåring.
åksjukearmbanden funkar utmärkt i våran familj!
Jag blir lätt åksjuk. Jag måste åka bil när jag inte är hungrig. Blir jag hungrig så kommer illamåendet på en gång. Jag måste alltså äta oftare än vanligt när jag åker långt. Det låter kanske konstigt men gör jag inte det så mår jag så illa. Kanske är det lika för din dotter?