• Wettex

Söka jobb och ej avklarade studier - saknar 5p för en examen

Undrar hur en arbetsgivare ställer sig till en arbetssökande som har studerat men som slackar efter med en resttenta.

Jag läste på universitetet för flera år sedan, tog min sista kurs 2004 och sedan har jag jobbat heltid på ett och samma företag. Vid det anställningsförfarandet tittade man inte på mina universitetsbetyg speciellt noga, var kanske aningen överkvalificerad för jobbet.
    Sedan dess har jag jobbat mig uppåt inom företaget och har därmed fått en bra praktisk grund att stå på om jag vill söka mig vidare.

Men jag utgår ifrån att en arbetsgivare faktiskt tittar på studieresultat också. Mina resultat är inte dåliga men det saknas ju mycket riktigt 5 p för att det ska var komplett.
    Och det spelar ju kanske ingen roll hur bra jag är, det är fortfarande en negativ aspekt i min avsaknad av den sista kursen.

Min enda "ursäkt" är att jag har varit för uppslukad i allt annat (jobb/studier) att jag inte har tagit mig tid till att göra denna stackars resttenta.

Någon som har erfarenhet/åsikter/synpunkter på detta?

• Svar på tråden Söka jobb och ej avklarade studier - saknar 5p för en examen
  • sakoline

Kan du inte bara ta 5 poäng i Samisk historia eller nåt enklare så får du rätt antal poäng.
    eller är det en nödvändig kurs för att få examen i ämnet?

• Yrslan

Läs in de 5 saknade poängen, kanske på distans så att du får full behörighet.

• Wettex

Sakoline;

Ha ha, det skulle jag ju kunna göra

Iofs så har jag en magister i ekonomi, saknar 5 p i nationalekonomi så jag får ej ut en civilekonomexamen.
    Har egentligen bara tyckt att det känns genomskinligt att inte kunna visa upp en civilekoomexamen då jag ändå läst ekonomi. Alla ekonomer tycks ju bli civilekonomer ändå liksom...

Yrslan; Jo, det var det jag försökte göra inför denna termin. Kom på det lite för sent bara, alla intagningar är överstökade inför vårterminen. Och det var ungefär då jag fick panik och skrev ett inlägg här.

• sakoline

Jaa 5 ynka poäng ska väl inte sätta stopp för en examen!!
    Men vänta till hösten då?
    Är ju skönt för en själv också att kunna säga att man har en examen.

Själv har jag 19 gamla högskolepoäng av 20 i Engelska A eftersom jag aldrig orkade ta den sista enpoängskursen, haha. Dock läste jag ju kursen bara för att få kunskaperna och inte betygen, så jag kommer nog stanna där. Fast visst vore det skönare i sinnet att kunna säga att man tagit en hel kurs i Engelska, istället för bara 19.

• Wettex

sakoline;
    Haha, en stackars poäng, vad dråpligt
    Men jag förstår vad du menar. 1 poäng kan låta lätt att fixa, men liger det inte på prio-listan så blir det ju inte av...

Men jo, det blir nog så att jag får vänta till hösten. Vill ju kunna komma till en arbetsintevju och slänga mina fantastiska meriter på skrivbordet och deklarera hur förbaskat bra jag är

Engelska lät kul förresten... Skulle jag också kunna tänka mig att läsa lite för min egen skull.

• sakoline

Det är en liten kurs i fonetik, ska skriva två kortare uppsatser bara tror jag.

• Ankissen

Jag skulle tagit poängen om jag var du! Jag håller på just nu. Läste till gymnasielärare och blev "klar" 2003 och fick jobb direkt. Dock saknades tio poäng i tyska. Detta gjorde inget eftersom jag jobbar på högstadiet. Nu har jag dock hoppat på en distansutbildning för att få ut min examen. Tycker inte om att vara en obehörig lärare i statestiken helt enkelt...

Mamma till världens sötaste Elliot
  • fruis

Tror inte att det spelar så stor roll Oftast har man ju kunskaperna även om man inte tentat av dem. Jag har en kompis som arbetade som civilingenjör i flera år innan han tog sina sista poäng t.ex.

• vanilla

Jag jobbade också flera år innan jag gjorde klart mina sista poäng på min lilla "examen". Det var ingen av mina arbetsgivare under den tiden som reagerade. Du kan ju själv påpeka vid en ev intervju att du planerar att göra klart studierna och när så de inte tror att du försöker mörka på detta.

• Morbid Mistress
    Wettex skrev 2008-02-03 18:17:20 följande:
    Sakoline;Ha ha, det skulle jag ju kunna göra Iofs så har jag en magister i ekonomi, saknar 5 p i nationalekonomi så jag får ej ut en civilekonomexamen.Har egentligen bara tyckt att det känns genomskinligt att inte kunna visa upp en civilekoomexamen då jag ändå läst ekonomi. Alla ekonomer tycks ju bli civilekonomer ändå liksom...Yrslan; Jo, det var det jag försökte göra inför denna termin. Kom på det lite för sent bara, alla intagningar är överstökade inför vårterminen. Och det var ungefär då jag fick panik och skrev ett inlägg här.
    Gå in på www.studieplatser.nu Där samlar man alla lediga platser, bara att välja och vraka
    Jag stressar, alltså finns jag
  • Zabka

Jag har 2 poäng kvar för att ta ut min examen. Det är ett grupparbete och det är inte speciellt lätt att ordna det nu när det har gått 8 år efter att jag slutade skolan…
    I vilket fall har det aldrig hindrat mig från att få jobb och då har jag haft 3 olika under dessa år (samt blivit erbjuden andra som jag har tackat nej till).

• Theorese

Hade också en 5-poängare kvar i nationalekonomi något år efter examen. Ring upp institutionen där du lästa och hör efter vad som krävs för att du ska få dina fem poäng. Jag fick tenta av den kurs jag inte hade trots att den inte gavs längre.

Till en ny arbetsgivare så säger du enbart som det är att det inte varit läge att ta de sista fem poängen men du planerar att göra det inom kort. Om du själv inte gör så stor sak av det så gör nog inte en framtida arbetsgivare det heller.

• lijepa

är själv i samma sits och har min första intervju på fredag. har jobbat på flera olika ställen utan min examen. tänker helt enkelt berätta för arbetsgivaren och sen får de ta ställning om de 5 poängen är så viktiga. största "risken" tror jag är att man kanske får lite sämre betalt än om man har färdig examen.

Svar på tråden Söka jobb och ej avklarade studier - saknar 5p för en examen