• Cavatine

    Kortvarv och att "linda maskor" - what?!

    Jag är en total nybörjare på att sticka och har fastnat halvvägs in i ett mönster på blomformad haklapp.

    Jag ska börja på ett rät(t?) varv, har 66 maskor på stickan. Det står att jag nu ska sticka:

    "41rm på rätsidan, linda nästa m, vänd, 16 am på avigsidan, linda nästa m, vänd - 25 m på var sida är inte stickade.
    Obs! När du på följande v kommer till en lindad m gömmer du den."

    Vad betyder detta? Jag fattar ingenting... Vad betyder "kortvarv"? Vad innebär att jag "lindar maskan"? Vad gör jag när jag "gömmer" den lindade maskan?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kortvarv och att "linda maskor" - what?!
  • stenfalk

    Korta varv betyder att du inte stickar alla maskor på varvet.
    Du ska sticka 41 maskor av dina 66. Sen ska du linda tråden runt nästa maska. Det gör du genom att ta tråden framför arbete, lyfta över nästa maska på högerstickan. Lägg tråden bakom arbetet och flytta tillbaka maskan till vänsterstickan. Vänd. Sen stickar du 16 am, lindar maskan på samma sätt.

    När du sedan skall sticka de här maskorna du har lindat tråden runt så stickar du både i själva maskan och i den lindade tråden.

    Hänger du med?

  • Cavatine

    Tack! Tack! Tack! Jättebra beskrivning!

    Jag _tror_ att jag förstår! När jag gömmer den lindade maskan så stickar jag alltså den?

    Du har räddat min dag, eller rättare sagt morgondag för nu har jag retat mig på stickningen så länge att jag måste pausa lite...

  • stenfalk

    Ja, jag skulle tro att det är det de menar, att du ska sticka i den. Det är i alla fall den variant man brukar se när man har lindat maskor, även om jag aldrig sett det beskrivet på svenska förrut. Du ska alltså sticka den om själva maskan tillsammans och inte var för sig. Gör du det var för sig så blir det en ökning.
    Lycka till!

  • Cavatine

    Stort tack!! Utan din beskrivning hade jag repat upp garnet och påbörjat nåt annat projekt...

    (...och det där "lycka till"-et kommer nog att beövas! )

  • stenfalk

    Det var så lite så. Fråga på om det är något mer.
    Du kommer att fixa det här galant!

Svar på tråden Kortvarv och att "linda maskor" - what?!