• Dancia

Cognacsmedwurst, listeria eller ej?

Hejsan!! Min man köpte en hel cognacsmedwurst idag. En sådan som man skär upp själv. Jag är suuuupersugen men vet inte hur den är tillagad. Om den är kokt, varmrökt eller kallrökt och om den i så fall är ok eller inte att äta (med risk för listeria). Någon som har erfarenhet av just Pärsons EB CHARK's cognacsmedwurst och hur den är tillagad?? Är mycket tacksam för svar då jag har ett starkt sug just nu!!

• Svar på tråden Cognacsmedwurst, listeria eller ej?
  • buffybus

tror den är kallrökt...men jag e inte säker... men jag hade tagit mig några bitar iallafall... men det e jag det...

har ätit sån kallrökt korv...och jag råka äta rå falukorv en ggn utan o ens tänka på det...hehe... jag tror inte några bitar e så farligt

Längtar efter dig bebis
  • buffybus

käkar du vanlig prickigkorv på mackan? för isåfall kan du äta den korven också nästan all prickig korv är kallrökt har jag för mig... har käkat prickigkorv genom hela graviditeten utan att ens tänka på att det vanliga pålägget skulle va nån fara...

Längtar efter dig bebis
  • Dancia

Nej jag vågar tyvärr inte det. Är galen i all sorts påläggskorv, speciellt rökt. Men har varit väldigt försiktig med det då en bekants bekant förlorade sitt barn på grund av listeria.

• Suneboll

Den i bit går bra att äta...det är det som ligger i vacuumförpackning som kan innehålla listeria eftersom hållbarheten är längre.
    Prickig korv är kallrökt och ska köpas i skivor el bit i delikatessdisken om man e gravid så att man vet att den är ny.
    Så käka på du, hehehe, dessutom kan du ju teta på din man först o se om han blir sju, hahah, jag bara skojar

• misshallonsaft

jag har ätit salami säkert 20 skivor nu under min grav.. de sa att de inte var någon fara me de

Filip bf 060319, bebis bf 080706
  • Lola Jämtland
    Suneboll skrev 2008-02-04 15:12:18 följande:
    Den i bit går bra att äta...det är det som ligger i vacuumförpackning som kan innehålla listeria eftersom hållbarheten är längre.Prickig korv är kallrökt och ska köpas i skivor el bit i delikatessdisken om man e gravid så att man vet att den är ny.Så käka på du, hehehe, dessutom kan du ju teta på din man först o se om han blir sju, hahah, jag bara skojar
    Kallrökt ska man undvika helt.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Svar på tråden Cognacsmedwurst, listeria eller ej?