• Anonym

ph-kalk??

är det okej att äta ph-kalk när man är gravid?? läste på hemsidan att det är jättebra till o med rekommenderat men senläste jag på nån annan sida att det inte är bra då det kan starta nån utresning.. fattar inte riktigt. ph-kalken är iaf till för att göra kroppen mer basisk.... är gravid i 7:e månaden

• Svar på tråden ph-kalk??
  • Anonym (pH)

Ät inte dagligt karbonattillskott (pH-kalk) vid graviditet eftersom det kan starta en utrensning av syror, vilket försurar blodet innan det lämnar kroppen via njurarna. Det är ofrånkommligt att fostret drabbas. Det kan även ge näringsbrist eftersom det slår ut ämnesomsättningens aminosyror, fettsyror, fosfor och annat, alltså inget bra när man ska växa för två. Tag endast karbonatillskott tillfälligt, som vid sur mage och liknande. Själv föredrar jag pH-pulver som har bättre ordning på sina användarråd, men hur som helst en pH höjande kur vid andra tillfällen än då man blivit gravid, gärna innan så att man står sig bättre mot havandeskapsförgiftningar, högt blodtryck, kramper och för att ha täckt sitt kalcium och magnesiumbehov.

• Anonym

jag tog lite ph-kalk under ca 2 veckor för han jag köpte det av sa att det var bra! stod även på hemsidan.. kan jag ha skadat bebisen nu...? några veckor sen jag slutade ta det

• Anonym

var har du hittat den faktan?

• Anonym (pH)

Jag tror Absolut Inte att du skadat barnet i en så kortvarig dosering. För att ytterligare kunna lugna dig undrar jag hur mycket du tog som dosering?

Fakta har du egentligen av PH-kalk försäljaren själv, som talar med kluven tunga. I det ena efter andra av deras tips sägs att pH-kalk tillskottet frigör och rensar ut restgifter - syror. Och härefter manar man gravida att äta det - det är sjukt och företaget PH-Balans AB borde uppmärksammas av media (de rekommenderar även barn att äta PH kalkens karbonater men det kan ju påverka näringsupptaget på ett oönskat sätt om man inte doserar rätt. Bara barn som ätit väldigt mycket enkla kolhydrater och tomma kalorier, stora mängder proteinrik mat eller fosforrik mat och dryck kan med fördel kompensera detta med en avsedd dos kalcium och magnesiumkarbonat för att minska övergödningen och för att återskapa näringsbalansen. Men som du märker är detta inget man tar slentrianmässigt, det kräver experthjälp).

Och det stämmer att ett högt karbonattillskott frigör rensar ut syror, överskottsyror om man bär på dem men även nyttosyror som behövs för olika funktioner. Det är därför ett karbonattillskott måste användas med finess. Och gör det det är det en hejare till att emellanåt driva ut samlade gifter från kroppen. Som sagt, produkten "PH-pulver" har många balanserade råd för användaren.

• Anonym

jag tog ca 1 tesked om dagen

• Anonym

men vad händer om bebisen redan är drabbad...

• Anonym (pH)

Du är inte drabbad av påbörjad utrensning vid den låga och kortvariga dosen. Det är ingen fara, lovar 200%.

Men du, kör din PH kur efter grav- och amning istället. Så blir kroppsituationen ett högre PH inför nästa graviditet eller livet överhuvudtaget. Men glöm inte att ta råd av de som kan och har gjort det här, och inte minst att de är seriösa (inte av de som bara vill tjäna pengar till varje pris). PH-Kalk säljarna påstår att de ätit 250 kilo på 10-20 år, men det är en vedervärdig lögn. PH-Pulver är däremot ett seriöst tips.

Vad du kan göra nu är att inte dricka en massa kaffe och andra PH sänkande ovanor. Försök att äta sunt och av bra råvaror. Bra kalcium, vitamin och järnkälla är en drink som kallas "Omegafresh" som finns med under en informationssida för en nyttig olja. Folk som druckit den har t.o.m haft genomgående bra järnvärden under hela graviditeten. Jag tror att du kan googla fram drinken Omegafresh. Sidans Nyponpulver och flera är andra sätt för att på naturliga vis tillse vitaminer, mineraler, fetter och antioxidanter.

Mvh

• Anonym

tack för svaret.. hur länge och mycket måste man ta för att en urensning ska börja

• Anonym (pH)

Vet inte exakt men i högre dos åtminstone. En tsk räcker inte, det är en underhållsdos..

• Anonym (pH)

Som sagt ingen fara för dig och ditt barn...

Men för andras del vill jag ändå säga att trots detta är det förstås onödigt att utsätta sig för eventuella utrensningar med ett karbonattillskott, och därav risker just när man blivit gravid. minibebis.se sysslar med farliga rekommendationer när man rådger om minst 5 grams intag per dag - en Rågad tsk. De förväxlar kalcium och kalcium, som har olika bindningsformer. För att förstå sig på det här med doseringar vid PH terapier (som kan vara väldigt nyttigt) föreslår jag att alla med syra- och bas ambitionen först spanar under "dosråd" vid denna länk..

www.re-fresh.se/catalog/product_info.php&products_id=34

Svar på tråden ph-kalk??