Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Jahona

Ont i höger skinka..vad?

Får otroligt ont i min högre skinka när jag ska ställa mig upp från sittande eller från liggande position. Det hugger till ända ner så det känns i låret. Gör så ont att jag måste ha stöd när jag reser mig upp annars faller jag ihop eftersom högra benet inte går att stödja på..

Har haft så sen några veckor tillbaka..är i v.13...

Vad kan det vara? Är de normalt?

• Svar på tråden Ont i höger skinka..vad?
  • smarties

Låter som bäckenuppluckring, även kallat foglossning..? :)

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • Jahona

Ja, har läst om det, men tänkte att det kanske är lite tidigt? Eller det kanske är olika? Herregud, då vill jag inte veta hur de kommer bli senare..hehe!

• elims

eller kanske ischias?

Då är det en nerv i kläm. Smärtan börjar i ryggslutet, hugger liksom till, och går ner i rumpan och baksidan av låret (smärtan kan gå ända ner till foten också om det vill sig illa). Jag hade själv så mellan v.10-13.

• elims

Det kunde också växla mellan höger och vänster sida på mig. Trodde först att jag hade sträckt mig, men min BM sa att det kunde vara en nerv i kläm.

• anlo80

Hej! Jag har precis samma symptom, fast på vänstra skinkan och det typ strålar ner i hela benet och jag kan knappt stödja på benet. Jag är i v 31, och det började för några veckor sen, det händer nån gång ibland men går över fort. Det har inte blivit värre med veckorna för mig... Hoppas det inte blir det för dig heller. Lycka till!

• anlo80

Okej, ja, jag har också hört att symptomen låter som att det är ischiasnerven..

• Jahona

Okej! Ja, "hoppas" mer på ischias..! Ska till barnmorskan på fredag, får fråga henne vad hon tror!? Finns väl inte så mycket man kan göra åt ischias, promenader och stretchning har jag hört ska lindra! Ut i kylan som gäller alltså!

• elims

vetekudde använde jag ibland när det gjorde som ondast, men det lindrar ju bara för stunden.

Tyvärr gjorde det för ont på mig för att jag skulle orka med några längre promenader, så mycket vila istället blev det!!

• mysmys75

låter som ischiasnerven är i klämd...jag har precis samma sak o har haft det sen vecka 13.....jobbigt, men men

• mysmys75

ska väl tillägga att jag är i v 20 nu

• Raven80

Det är nog ischias ! Hade själv så i min graviditet som senare slutade med foglossning.

Troy 061214
  • Åsa med 3

Jag hade det ungefär i samma vecka som du...Det tillhörde min foglossning, höll i sig några veckor, en månad kanske, sen försvann det.
    Vissa av oss får foglossning tidigt, men det är inte säkert det blir sämre och sämre, kan faktiskt även gå åt andra hållet. Jag klarade mig ett par månader med bälte mot fogarna & det funkade jättebra på mig...

Lycka till & hoppas det går över/lindras!

BF 080408
  • Buppen

Massage och hårt bälte hjälper mot ischiassmärtan. Hård massage kan mjuka upp stjärtmuskeln som klämmer mot nerven. Hjälpte mig jättemycket förra gången. Blev dock nästan fri från det i v 26 när magen ändrade position.

• Kajko

Har du ont i höger skinka är det en pojke. Har du ont i vänster en flicka!

• Tjejjen

Undrar om det e det jag har?

Jag får som kramp i vänstra skinkan, oftast när jag stått en stund och sen ska böja mig ner eller liknande. Det drar ner mot låret och det gör jätteont.

Nån som vet vad det kan va?
    Det kanske inte ens har med graviditeten att göra?
    Jag e i vecka femton och har haft det i cirka två veckor

Svar på tråden Ont i höger skinka..vad?