• Anonym (grav mamma)

Någon som har barn sedan tidigare och sedan gjort abort?

Undrar om det finns någon som har barn sedan tidigare och sedan blivit gravid och valt att göra abort.
    varför? hur kändes det? vad för typ av abort gjorde du och hur mådde du senare?

Har två barn och nu blivit gravid. Vi ville inte ha fler barn (framförallt inte min sambo) och jag känner det jätte svårt att göra abort då jag har mina barn och vet vad det är som växer där inne i mig. Samtidigt så är inte ett till barn vad vårt förhållande behöver just nu, för min sambo är väldigt deprimerad och han visar ingen större omtanke för varken mig eller våra barn just nu. DÅ jag plussade i måndags så blev jag ledsen och glad.. men framförallt ledsen för att vi nog inte ska ha mer barn nu. glad för att jag hoppas så för en flicka (knäpp orsak till att vilja ha ett till barn... jag vet.... + ett till syskon till barnen)

*ensam*

• Svar på tråden Någon som har barn sedan tidigare och sedan gjort abort?
  • Anonym (abort)

hej!
    jag förstår din situation just nu...

har tre barn, en på 14 år, 2 år. 9 mån alla flickor.
    vill så gärna ha en pojk. men den 17 dec -07 gjorde jag en kirurgisk abort. mådde både bra och dåligt.

svårt att beskriva men jag tänkte lite så här: skulle jag behålla det vore det bara egoistiskt från min sida och det är inte sjysst mot barnet.. när man är så tidigt i en graviditet så tänkte inte jag på att det var ett barn utan en spermie som skulle växa tills sig och utvecklas till en bebis..
    låter sjukt men så tänkte jag.

det skulle bli 14 mån mellan yngsta och hon som e 9 mån nu. har 16 mån mellan dom små liven nu och jag vet att det är tufft att ha så små tätt...

nu känner jag att jag gjorde rätt och min sambo ska sterelisera sig. har nerfryst om vi skulle vilja ha barn längre fram..
    (han fick testikelcancer för några år sen och läkaren sa att han hade en lite chans att göra barn ca25%. men nu har jag vart G 3ggr...

fråga mig vad du vill!!! kramar M

• Anonym (grav mamma)

Tack för ditt svar! kändes ganska likt den situation som jag har... ja spermie tanken är den som jag försöker tänka in i mitt huvud nu, för jag har haft nå liknande tanke och det gör det lite lättare. Tänker som om detta är inte värre än att en kondom stoppar spermierna...
    minstingen är nu snart ett år och det skulle då bli ca 1 år o 8 mån mellan dem. Jag är nu i ca v 5. vill göra aborten så tidigt som möjligt isf.
    vad för abort gjorde du och i vilken vecka?

• Anonym (1 barn)

Jag gjorde en abort förra hösten. Har en son som då var drygt ett år gammal och blev återigen gravid trots preventivmedel (sonen kom till när jag var på p-piller, nu gick jag på minipiller). Det funkade verkligen inte för oss i livet just då - vårt förhållande var skakigt, sonen krävande och jag skulle just byta jobb - allt flöt litegrann. Vi var eniga om att ett barn nu inte skulle vara rätt mot någon - varken henne/honom, sonen eller oss själva. Gjorde en kirurgisk abort på min födelsedag . Har inte ångrat det även om det var jobbigt då. Det var ju så tidigt, inte ett barn i mina ögon. Nu är jag gravid igen (med spiral denna gång!!!) och detta barn ska vi behålla - vårt förhållande är stabilt, sonen är redo för syskon och vi är redo för syskon. Ska bli sååå kul. Aborten tänker jag knappt på, jag är trygg i att vi gjorde rätt.

• Anonym (j)

Jag har tre barn, gjode en abort i höstas. Tvekade länge, vägde för och nackdelar. (har tre killar och ville ju gärna ha en tjej, men det kändes som fel orsak att behålla) Velkade så länge så jag fick göra en kirurgisk (skrapning, nedsövd) Det gick faktiskt väldigt bra, känndes helt rätt. Men...nu har jag ångrat mig, tänkt mycket på detta, så vi kommer snart att försöka skaffa en till!

• Anonym (grav mamma)

Tack för svaren. skönt att få läsa om andra i samma situation.

• Anonym (?)

Jag har två barn, ett på 3 år och ett på 10 månader. Blev mirakulöst gravid då vi egentligen inte "kan" få barn på egen hand utan behöver assistans. Min man sa blankt nej medan jag till en början var tveksam av samma anledningar som du. Men vi diskuterade fram och tillbaka och kom fram till att vi vill vårda den familjen vi har i nuet. Dessutom är vi båda tveksamma till om vårt äktenskap skulle stå pall för ett litet barn till så här snart. Det är tufft att vara småbarnsförälder och äkta maka samtidigt!!

Jag gjorde en medicinsk abort i förra veckan och var då i vecka 7. Det gick "smidigt", gjorde inte så ont och blödningen är inte så farlig mer än precis första dagen då det kommer massor + klumpar.

Lycka till hur ni än beslutar.

• Anonym

Hello!

Jag har en dotter på 4år och är ensamstående.
    Började så smått träffa hennes pappa igen förra sommaren.
    Blev gravid fast jag åt P-piller vilket jag oxågjorde med min dotter.
    Jag fick reda på att jag var på tjocken i v 5 o valde efter många om o men att ta bort det.
    Tänkte oxå som du att man vet vad som växer där inne i magen fast iom det var i ett så tidigt skede så försvann de tankarna fort.
    Visst var det jobbigt en tid men det har blivit bättre ju längre tid d gått.
    Jag valde kirurgisk abort iom att jag hört de värsta scenarierna ang medisinsk att det ska göra ont en massa klumpar o man ser mer än vad man vill ....fast det e från fall till fall.
    Satte samtidigt in en spiral iom jag var nersövd.
    Mådde kalas efteråt o blödde typ pyttelite i 2 dagar efter.
    Men visst vill jag ha fler barn o ett syskon till min dotter men jag fick gå efter min livssituation vid d tillfället.
    Man kan inte bara tänka på sig själv fast det gäller att det finns stöd runt en när man behöver det.
    Jag fick bra m respons ifr min dotters pappa efter ingreppet.
    Hoppas det löser sig för dig
    Många styrkekramar!!!!!

• Anonym

Hej!
    Har gjort en abort i v.7 Mina barn var då 5 ÅR OCH NÄSTAN 2år då kändes det helt rätt. Orkade inte just då vara gravid och allt runtomkring, hade dessutom nyss fått jobb osv. Tankar kom senare på att jag trots allt ville ha ett barn till. Det saknades liksom ngt. Jobbiga tankar kom som att Tänk om jag inte kommmer att kunna bli gravid sedan om jag vill osv . som straff för aborten mm. Nu är jag gravid igen ska föda om en månad ca. känns helt rätt det också just nu i livet.

• Anonym

Jag fick min dotter för 5 år sedan bara 3månader efter förlossningen va jag gravid igen! Slarvigt av oss jag vet. Eftersom jag va ung och vi hade inte så god ekonomi så gjorde jag en abort!
    Inget jag ångrade då eftersom vi faktiskt inte hade vare sig tid, ekonomisk möjlighet eller ork för ett barn till. Nu i efterhand kan jag undra hur det hade vart med två barn med 3 månaders mellanrum och vad roligt de hade haft ihop.
    Men jag vet att livet för min dotter hade sett annorlunda ut, hon hade inte fått så mycket uppmärksamhet oc hon hade vart tvungen att dela mamma och pappa med sitt syskon ända från början. Hon hade precis fyllt 1 när bebis nr 2 skulle komma., nu fick hon 5 år ensam med mamma och pappa innan det efterlängtade syskonet kom!
    Tänk på dig vad orkar du, har ni tid, ekonmi och ork för ett barn till just nu?

• Anonym

Jag har gjort två aborter efter mitt barn, för att det inte passade in i mitt liv med mer barn då. Men nu efter tre år efter senaste aborten försöker jag bli gravid igen

Svar på tråden Någon som har barn sedan tidigare och sedan gjort abort?