• Marlene B

Tecken på lite fostervatten i v 37-40?

Vilka tecken visar på att man kan ha för lite fostervatten?

Litet sf-mått? Att man tydligt känner och ser hur bebisen ligger? Lätt att känna och se minsta rörelse?

Någon med kunskap eller erfarenhet som kan ge mig ett svar?

• Svar på tråden Tecken på lite fostervatten i v 37-40?
  • therese

Hej!

Min första grav för drygt 5 år sedan kollades upp noga pga tillväxthämning som upptäcktes vid UL i v 30 (gjordes på alla mödrar i mitt län). Efter det gick jag på UL kontroller regelbundet. I v 40 upptäcktes med UL att där var (för)lite vatten. Jag kan inte säga att jag hade märkt att något var annorlunda.
    Däremot kan man ju misstänka att där är för lite vtn ifall man "läcker" dvs att det droppar ut små mängder fostervtn hela tiden (det blir lätt vått/fuktigt i trosan...)

Om du är fundersam kan du kolla m din BM el ringa BB. Hellre åka in 1 gång för mkt än en gång för lite...

/Therese

• therese

Hej!

Min första grav för drygt 5 år sedan kollades upp noga pga tillväxthämning som upptäcktes vid UL i v 30 (gjordes på alla mödrar i mitt län). Efter det gick jag på UL kontroller regelbundet. I v 40 upptäcktes med UL att där var (för)lite vatten. Jag kan inte säga att jag hade märkt att något var annorlunda.
    Däremot kan man ju misstänka att där är för lite vtn ifall man "läcker" dvs att det droppar ut små mängder fostervtn hela tiden (det blir lätt vått/fuktigt i trosan...)

Om du är fundersam kan du kolla m din BM el ringa BB. Hellre åka in 1 gång för mkt än en gång för lite...

/Therese

• Marlene B

Tack Therese för ditt svar, jag tror faktiskt inte att jag läcker och jag kanske borde ringa till förlossningen men jag tycker att de verkar så nonchalanta på Sundsvall sjukhus så jag undviker det helst än så länge.

Har ringt in tidigare i en annan fråga och de sa att jag skulle vända mig till BM och inte dom. Min BM är inte tillgänglig denna vecka(jobbar på annan ort) så därför kan jag inte heller gå den vägen.

Tack för ditt svar

• Marlene B

Tecknen som jag räknade upp i TS var tydligen inga tecken på att det kunde vara lite fostervatten. Ringde förlossn. och de sa att en remiss från BM behövdes så jag ringde henne, hon sa att det inte fanns något att oroa sig över men att hon trodde med tanke på litet sf-mått att jag skulle frå en liten bebis.

Så nu vet ni det, det som jag räknat upp i TS är inga symtom på för lite fostervatten.

• cillae

På mig upptäcktes det av en slump en vecka innan BF och då blev jag igångsatt. Jag hade inte märkt något annorlunda innan. Jag ringde och fick kopmma in till förlossningen för att jag hade inte kännt några rörelser sista dygnet, vet inte om det hade med saken att göra. Nu är jag gravid igen v.36 och är nu lite orolig för att samma sak ska bli igen, jag ska få gå på ultraljus och kolla nästa vecka. Ring in och tala om hur orolig du är. Det här var också på Sundsvalls sjukhus

• Marlene B

cillae

Känner man inga fosterrörelser så förstår jag att du fick komma in för en koll och sattes du på CTG då först eller?

Jag har nyss ringt men de säger att jag får gå via BM och BM säger att det inte är några symtom på lite fostervatten utan att det verkar hur bra som helst och det var ju inga kommentarer vid UL i v 32 så jag är väl tvungen att lita på det då.

• cillae

Ja först CTG och allt såg bra ut sen vet jag inte om dom hade lite att göra för då gjorde dom UL och sen undersökte dom mig och sen sattes det igång. Men hade dom haft mycket att göra så hade dom inte gjort nåt UL sa dom... så jag vet inte vad som hänt då. Lycka till

• linhen

En vän till mig som fick barn i somras gick med för lite vatten ett tag. Hon reagerade på att hon kände väldigt lite från bebisen.

• Marlene B
    cillae skrev 2008-02-04 15:20:39 följande:
    Ja först CTG och allt såg bra ut sen vet jag inte om dom hade lite att göra för då gjorde dom UL och sen undersökte dom mig och sen sattes det igång. Men hade dom haft mycket att göra så hade dom inte gjort nåt UL sa dom... så jag vet inte vad som hänt då. Lycka till
    Vilken otrolig tur att de gjorde det på dig då, jag tycker att de verkar undvika det lite väl mycket. Allt går bra ska du se och lycka till du också med din graviditet.
    linhen skrev 2008-02-04 19:11:17 följande:
    En vän till mig som fick barn i somras gick med för lite vatten ett tag. Hon reagerade på att hon kände väldigt lite från bebisen.
    Okej, ja det "problemet" har inte jag men tack för att du delade med dig.
  • therese

Får jag vara nyfiken och fråga, varför du tror att du har lite vatten? Du verkar orolig för att det är ngt som inte står rätt till?

/Therese

• Marlene B
    therese skrev 2008-02-04 22:23:05 följande:
    Får jag vara nyfiken och fråga, varför du tror att du har lite vatten? Du verkar orolig för att det är ngt som inte står rätt till?/Therese
    Jag känner och ser tydligt hur bebisen rör sig när jag ligger ner. Livmodern känns mycket mer "pösig" om jag jämför hur fylld den kändes vid förra gravidteten.

Jag var på tillväxt-UL i v 32 som var över på 5 minuter och då mätte hon bara barnet och den verkade relativ normalt, jag ville att flödet skulle kollas och vattenmängden men det gjordes inte eftersom BM inte skrivit det i remissen.

Jag kan säga att jag har en BM som gör att jag känner mig lite osäker, ho säger att det är OK men det känns inte riktigt som att det är det bl pga att sf-måttet är lika stort när den låg på tvären som när den lade sig rätt. (sf-mått 30= på tvären i v 31, och sf-mått 31 i v 36 när den ligger med huvudet ner.)

Nu är det inte så lång tid kvar och jag får försöka övertyga mig själv om att det inte är något att vara orolig över, barnet rör sig så då borde jag vara lugn.
  • therese

Hej igen.

Min etta var tillväxthämmad. Så jag har varit med om otaliga flödesmätningar, tillväxtUL och vattenberäkningar. Om barnet växer som det ska behövs i regel inga flödesmätningar. En normal tillväxt betyder ju att allt funkar som det ska, med såväl moderkaka som navelsträng. Om moderkakan funkar så ser den till att där är OK med vatten också..

Men jag kan förstå din oro. Ibland får man känslor som inte går att förklara. Även om din BM inte tyckte det var nödvändigt för barnets skull att göra flöde och vattenkoll, kanske hon borde remitterat det ändå för din skull...

/Therese

Svar på tråden Tecken på lite fostervatten i v 37-40?