• WaitingInVain

Rinniga ögon på katt?

Jag har en hankatt, snart 3 år, som periodvis får brunaktiga flytningar från ögonen. Han uppvisar inga symptom på att må dåligt, utan är pigg och aktiv som vanligt, äter, busar och leker. Han är vaccinerad mot kattsnuva och jag ser inga tecken på att det skulle vara något åt det hållet. Hans mamma hade klamydia, som behandlades när hon var liten kattunge och hon var sedan fri från det under ett par år, tills hon födde lillkillen.

Nu funderar jag på om det kanske är klamydia han har? Det självläker alltid på några dagar, och detta är 3:e gången han får det sedan han föddes (såvitt jag vet).

Funderar på om det inte är hög tid att åka till vet med honom, men vill först höra mig för om någon annan här känner igen symptomen och kan säga vad det är... ?

Jag har googlat högt och lågt, men hittar inget om brunaktiga flytningar från ögat.. (första dagen är det lite var, som sedan upphör och sedan är det bara rinnigt och tunt... som tårvätska, ungefär...) Något som vet?

• Svar på tråden Rinniga ögon på katt?
  • Tullemo

Hejsan!

Jag har det problemet med min lilla kattkille. Han har haft den sen födseln och även hans pappa hade det som liten, dock tror jag de fick bukt med pappans. Och det är av samma typ som du beskriver här. Min kisse har även "smuts" i nosen och detta gör att allt täpps till, tårkanaler mm, jag fick höra av veterinären att det var herpes, och inget som gick att "bota" Man kan ge ögondroppar samt näsdroppar (näsdroppar för min kisse) men det gick inte med vår katt då han tillslut vägrade att komma när nan ville ta upp honom. Det är inget farligt enligt veterinären. Jag tvättar rent honom runt ögon och nos, tänk på att göra det med ljummet vatten så inte pälsen följer med för mycket.
    Hoppas att det löser sig för din lilla kisse!

• WaitingInVain

iii skrev 2008-02-03 22:44:22 följande:

Vad är det för ras?
    [/citat]

Korsning Devon Rex och Europeiskt korthår..
    Tullemo skrev 2008-02-03 23:51:28 följande:
    [citat]
    Hejsan!Jag har det problemet med min lilla kattkille. Han har haft den sen födseln och även hans pappa hade det som liten, dock tror jag de fick bukt med pappans. Och det är av samma typ som du beskriver här. Min kisse har även "smuts" i nosen och detta gör att allt täpps till, tårkanaler mm, jag fick höra av veterinären att det var herpes, och inget som gick att "bota" Man kan ge ögondroppar samt näsdroppar (näsdroppar för min kisse) men det gick inte med vår katt då han tillslut vägrade att komma när nan ville ta upp honom. Det är inget farligt enligt veterinären. Jag tvättar rent honom runt ögon och nos, tänk på att göra det med ljummet vatten så inte pälsen följer med för mycket. Hoppas att det löser sig för din lilla kisse!
    Det där med kladd i nosen har jag en väninna vars missar (syskon) också hade.. jag har läst lite om herpes, men tycker inte symptomen i övrigt stämmer på min lillkille. Intressant att höra om någon mer som har samma symptom på sin misse.

Jag tvättar också med ljummet vatten, flera gånger om dagen och försöker hålla efter. Det enda han tycks besväras av, är när det hinner torka ihop lite så att han inte riktigt kan öppna ögonen... Hade vet. någon förklaring till vad det var (oavsett om det är farligt eller inte.. )?
  • iii

Vissa raser får så som du beskriver pga trånga tårkanaler men det är ju mest perser och exotic. Kan det vara så att kisen ligger någonstans där det drar? I vilket fall som så tycker jag absolut att du ska kolla upp det hos veterinären.

• Havanna82

Lite OT men jag är jättenyfiken att höra vart du fått katten i från då jag själv har Devon Rex. Har föräldrarna stamtavla eller?

• DropDeadUgly

Vår ena katt har så och har alltid haft. Jag har varit hos vetten i omgångar och spolat tårkanaler och fått salvor etc. Det hjälper bara kortvarigt. Hon besväras inte av det (vad jag har märkt iaf) och jag tvättar med ljummet kamomillvatten vid behov.

• Myran 08

Så har en av mina katter också. Jag frågade vetrinären om det och då fick jag till svar trång ögonkanal. Jag fick även redan på att katten i sig stör sig inte på det, de får bara tvätta sig lite oftare vid ögat. Anledningen till att det blir brunt är att när tårvätskan komma ut i luften så blir det brun annars är det genomskinligt precis när det rinner ut ur ögat. Jag brukar ta en kompress och torka ögonen när jag ser att det börjar rinna eller när det har börjat blivit brunt. Om det sitter fast så ta ögonbad från apoteket och blöt upp den torra ögonvätskan så du inte är där med naglar och river för det skulle man inte göra.

• DropDeadUgly

Skickade innan jag var klar.

Det kan också tyda på andra sjukdomar, så jag tycker nog du ska ring vetten och be att få komma dit.

• WaitingInVain

Tack för alla tips! Det var ett tag sedan jag avmaskade senast, så jag ska göra det.

Brukar badda med vanlig linsvätska när det torkat in och jag skall ta bort det...

Någon frågade om uppfödare - nej, kullen var oplanerad eftersom mamman var ute på äventyr.. ;-P

• WaitingInVain

Ang. det där med att ha trånga tårkanaler - jag har fått uppfattningen av att han har lite bekymmer med just trånga tårkanaler av andra anledningar, så det kan säkert ligga något i det. Oavsett, jag ska nog ta en koll hos vet för säkerhets skull.

Jag vet inte om han ligger i drag, men det är ingen omöjlighet.. Jag har en väldigt varm lägenhet och har ofta vädringsluckorna öppna. Men eftersom han är så frusen av sig (tunn päls), så har jag inte funderat så mycket på det, eftersom jag ofta tycker att han ligger under täcket och andra varma platser...

Svar på tråden Rinniga ögon på katt?