• en blev två

Ni som bor utomlands, pratar era barn Svenska?

Jag är lite nyfiken på om era barn pratar svenska och i sånt fall när började dom göra det?
    Min son är 3 år och han förstår svenska jätte bra men han pratar nästan bara engelska.
    Tror ni att svenskan kommer eller kommer han alltid att svara mej på engelska?

• Svar på tråden Ni som bor utomlands, pratar era barn Svenska?
  • Kazeer

Pratar du svenska med honom?

Jag har exempel i min bekantskapskrets där barnen är trespråkiga. Pappa talar svenska med dem, mamma talar kinesiska och när de alla är tillsammans talar de engelska. Denna praxis har föräldrarna använt sig av sedan barnen var nyfödda.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • en blev två

Ja, jag pratar alltid svenska med honom, eller i alla fall 99% av tiden.

• Karpet

Min dotter är iofs bara 15 månader men hon pratar 3 språk. Inga meningar så klart men hon förstår vad som sägs på alla 3 språken och hon kan några ord själv på vardera språk.

Jag pratar då svenska med henne, hennes pappa pratar engelska och på dagis pratas det franska. Svenska och franska är de språken hon är bäst på än så länge men även engelskan går framåt.

Det kommer säkert vara så att ett språk kommer att vara hennes modersmål och antagligen kommer det att vara svenska eftersom jag spenderar mycket mera tid med henne än vad hennes pappa gör samt mer tid än hon är på dagis per vecka.

• Pistou

Ja, vår son pratar svenska med mig och engelska med sin pappa. Vi har pratat vårt respektive modersmål med honom sedan han föddes och han svarar alltid mig på svenska och sin pappa på engelska.

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Ni som bor utomlands, pratar era barn Svenska?