Händerna domnar bort?!!
Nu har det hänt flera nätter i rad. Jag vaknar och båda mina händer är bortdomnade, känner stickningar och det tar en stund innan händerna är som vanligt igen! Är det någon annan som får så? Någon som vet vad det beror på??
Nu har det hänt flera nätter i rad. Jag vaknar och båda mina händer är bortdomnade, känner stickningar och det tar en stund innan händerna är som vanligt igen! Är det någon annan som får så? Någon som vet vad det beror på??
Ar du gravid? Det hander att man far nat som kallas karpaltunnelsyndrom som gor att handerna domnar bort/gor ont. Dyker upp vid graviditet, men aven annars. Kan opereras
ta upp det med din barnmorska för det finns något som kalals...ehm..skity komme rinte på namnet nu men akrdalsyndrom - nä inge ide att jag gissar!
Men säg det till din barnmorska!
ehm..ja just Karpal tunnel!!!
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
Hittade en lank, se ovan.
Lycka till!
låter som karpraltunnel-syndrom... ring till din MVC så kan de ge dig särskilda handledsstöd som du kan ha på nätterna... det hjälper jättebra... operation tar man bara om inget annat hjälper
jag fick handledsstöd att ha på nätterna då detta inträffade vid min första graviditet. även nu andra gången har jag redan börjat känna symtom av det. så det blir till att ta på handledstöden igen. inte så värst skönt, men dem hjälper.
Vad snällt av er! Jag ska ringa BM kl.10.00 Tack så mycket!
karpraltunnel-syndrom sitter oftast i dom tre mittersta fingrarna...
Jag har samma problem men hon trodde de va dålig blodcirkulation som va boven och att jag är svullen
Hej!
Jag råder dig att söka hjälp direkt. Jag sökte hjälp för sent och skulle nu behöve operera mig, men eftersom jag är i v.38 är frågan huruvida man vill ha handen i gips när man ska ta hand om ett spädbarn. Ortopeden skulle höra av sig till veckan och då får vi ta ett beslut. Till mig sa de att man inte skulle gå mer än en månad med domningar i handen för då kunde nerven skadas... Så sök hjälp, be att få skenor till händerna och använd dem i tid! Lycka till!!!
Hej!
Tack för hjälpen! Jag ringde min BM och fick nr till en arbetsterapeut. Jag fick tid dit imorgon och ska få prova ut skenor. Lycka till du också!