• Natli

Kattpiss

Nån som har nåt bra råd på hur man får bort kattpiss/lukt???

Nån utav våra 2 katter kissade i vardagsrummet igår, luktar apa, men vet inte vart dom har kissat eftersom kisset har torkat. Kan inte heller lokalisera vart det är för det stinker starkt i hela rummet *suck*

har moppat golvet 2ggr nu men tycker fortfarande att det luktar.

Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • Svar på tråden Kattpiss
  • jonnysbrud

Det mamma sa till mig när jag hade katter var att man ska blanda bikarbonat med vatten och moppa golvet, bikarbonatet tar upp det dåliga lukten. Vet inte om det stämmer men värt att prova iallafall

• Ylwis

ställ in ett glas ättika i rummet.

• Ayya

Kolla alla tyger. Det är inte så vanligt att katter pinkar rätt på golvet utan de vill gärna välja platser där det är lite tyg. Mattor, soffdynor, klädesplagg....

• Moulin Rouge

Är det hankatter så har dom förmodligen inte "satt" sig att kissa nånstans, utan "strilat" upp på/mot nånting. Mot en vägg eller på en blomma eller mot soffan eller nåt. Hankatter gör gärna så...

• Ayya

Ja just, mot dörrposter är oxå "poppis"... Hörnigheteter...

• Natli

Tack för tipsen

Nu vart jag ännu mer deppad.
    Tänkte först att det var honan som gjort det så har luktat på soffan och gardinerna och golvet...typ överallt. Men om det var hanen som gjort det så är det ju som ni säger, kan vara varsomhelst *snyft*

• Ayya

Mm.. kattpiss luktar ju verkligen starkt oxå... Är han kastrerad?

Natli skrev 2008-02-04 10:02:53 följande:
    Tack för tipsen Nu vart jag ännu mer deppad.Tänkte först att det var honan som gjort det så har luktat på soffan och gardinerna och golvet...typ överallt. Men om det var hanen som gjort det så är det ju som ni säger, kan vara varsomhelst *snyft*
  • skrattigtjej

men ättika..
    spruta det sedan vädrar du

Emmy
  • Ayya

Inte ska man väl spruta ättikan, den ska man väl bara ha i en skål för att den ska "suga" upp dofterna?

Annars får man ju en stank av ättika som sitter kvar... blää...

skrattigtjej skrev 2008-02-04 10:06:53 följande:
    men ättika..spruta det sedan vädrar du
  • Missimo84

Finns något som heter yoco air också, både för rengöring och luftrensare. Typ neutraliserar odörer som t.ex. kattpiss. Fungerar jättebra kanjag säga, funkar även mot männskligt piss om man har barn som gjort olyckor o så. Fungera mot i stort sett allt.
    Köpte min på Claes Ohlsson, men finns på djur affärn också.

• skrattigtjej
    Ayya skrev 2008-02-04 10:09:02 följande:
    Inte ska man väl spruta ättikan, den ska man väl bara ha i en skål för att den ska "suga" upp dofterna?Annars får man ju en stank av ättika som sitter kvar... blää...
    nej så gjorde vi när vi skulle ta bort katt pissen
    vi sprutade lite lite pytte..
    sedan så tog vi med golvet
    katterna gick inte i närheten av dem områderna efter det..
    det var super bra..
    iaf effektivt

nej inte om man vädrar

annats finns det bra och fy sprej med
    Emmy
  • Ayya

Oki.. ja det kanske funkar.. själv så hatar jag ättikedoft... grannarna brukar spraya det på sitt ogräs och jag kräks nästan... Lite fjollig kanske...

skrattigtjej skrev 2008-02-04 10:13:14 följande:
    nej så gjorde vi när vi skulle ta bort katt pissenvi sprutade lite lite pytte..sedan så tog vi med golvetkatterna gick inte i närheten av dem områderna efter det..det var super bra..iaf effektivt nej inte om man vädrar annats finns det bra och fy sprej med
  • Natli

Nej han är inte kastrerad. Han är bara 9 månader så än är han liten

Har gått och luktat (igen) på soffan, gardinerna etc. Men börjar fundera på om katten (vem det nu var) kissade på stereon eller träningsmaskinen. Luktar som starkast precis när man kommer in i rummet.

men ska iväg och handla senare, så får köpa ättika och prova.

Jag som nyss höll på igår med att få bort katt piss + lukt från "korgen" under barnvagnen (är tyg korg) Hade en hittekatt hos oss för 2 mån som var här i en vecka, och han var ofta i korgen och har tyckt att det luktat när jag lagt saker där men inte tänkt på det. Sen igår när jag skulle städa den så luktade det unk *suck* men den är nu ren iaf, bara vardagsummet nu. Snacka om otur man har

• Ayya

Njae lite o liten... Han kan gott o väl kastreras iallafall. nuförtiden tror jag dom kastrerar redan vid 4 månaders ålder, eller om det var 6 månaders ålder.

Kastrera så fort du kan så han inte hinner få beteendet invant, då är det desto svårare att få ordning på det.

Natli skrev 2008-02-04 10:41:04 följande:
    Nej han är inte kastrerad. Han är bara 9 månader så än är han liten Har gått och luktat (igen) på soffan, gardinerna etc. Men börjar fundera på om katten (vem det nu var) kissade på stereon eller träningsmaskinen. Luktar som starkast precis när man kommer in i rummet.men ska iväg och handla senare, så får köpa ättika och prova.Jag som nyss höll på igår med att få bort katt piss + lukt från "korgen" under barnvagnen (är tyg korg) Hade en hittekatt hos oss för 2 mån som var här i en vecka, och han var ofta i korgen och har tyckt att det luktat när jag lagt saker där men inte tänkt på det. Sen igår när jag skulle städa den så luktade det unk *suck* men den är nu ren iaf, bara vardagsummet nu. Snacka om otur man har
  • sydneygirl

TS -jag håller med Ayya - kastrera hankatten så snart som möjligt. Det är mycket möjligt att det är så att han börjar bli könsmogen och strilar.

• Mirhadiva

Hej tvättmedel är ett bra hjälpmedel och ta han till vetrenären där kan dom känna om han är mogen att tas för kastrering.

• CTMT
    Natli skrev 2008-02-04 10:41:04 följande:
    Nej han är inte kastrerad. Han är bara 9 månader så än är han liten Har gått och luktat (igen) på soffan, gardinerna etc. Men börjar fundera på om katten (vem det nu var) kissade på stereon eller träningsmaskinen. Luktar som starkast precis när man kommer in i rummet.men ska iväg och handla senare, så får köpa ättika och prova.Jag som nyss höll på igår med att få bort katt piss + lukt från "korgen" under barnvagnen (är tyg korg) Hade en hittekatt hos oss för 2 mån som var här i en vecka, och han var ofta i korgen och har tyckt att det luktat när jag lagt saker där men inte tänkt på det. Sen igår när jag skulle städa den så luktade det unk *suck* men den är nu ren iaf, bara vardagsummet nu. Snacka om otur man har
    Vi kastrerade vår hankatt vid 5 månaders ålder, innan han ens hunnit bli könsmogen, och det var helt okej enligt veterinären!
    Så jag tror det att hankatten som "strilat" sitt revir. Det kommer bli betydligt bättre efter en kastrering :)
  • spikeygirl

Jag tycker absolut att du skall kastrera hankatten genast! Om han är så gammal som 9 månader är han med stor sannolikhet redan könsmogen och du riskerar betydligt mindre problem med framtida felkissningar om du kastrerar nu istället för att vänta.

Nuförtiden kastrerar man katter från ca 12-14 veckor och uppåt (även om det vanligaste är runt 6 månader).

• fairyfloss

Bikarbonat har jag också för mig funkar. Blanda med vatten och tvätta. Jag vet inte om det funkar på golv osv. men det funkade i alla fall på min nerpissade jacka!

• ligo

www.lazzer.se/~marina/kattprylar/urine-off/

Kolla detta,,,, funderar jag på att köpa,, hört att det är superbra,,,
    //Linda

Svar på tråden Kattpiss