• LinaFalk

Munsår- anti?

Får man använda typ Anti mot munsår om man är gravid?

Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • Svar på tråden Munsår- anti?
  • Vonkan84

Jag blev avrådd att använda Anti nu under denna graviditet vid ett tillfälle när jag hade munsår. Blev rekomenderad Compeed munsårsplåster istället.

* 3 Februari, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • Vonkan84

Du kan ju alltid gå in på www.fass.se om det är ngt du undrar över

* 3 Februari, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • Leopi

hej lider själv av herpes (den agressiva sorten) fast på handleden och de sa till mig att jag inte fick ta varken anti eller vectavir, har även i vanliga fall medicin mot detta men fick inte ta det heller enligt min doktor.

• kaksmulan

Anti är egentligen en lurendrejerigrej. Tittar man på statestiken bakom den "snabbläkande effekten" så läker ett munsår bara 0.7 dygn snabbare än om man inte använder det alls. Så tror du att du kan hålla ut med ett munsår ungefär 17 timmar längre så strunta i Anti!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • mianf

Fick svar nej av min BM, använder healip i deras följesedel står det klart och tydligt att den får användas under graviditet och tycker den fungerar bra

• October

finns en salva healip på apoteket, ACO som man får använda, även plåstrena går bra.

• Moa Plutten

vad kan hända om man använder anti???

• Jungblom

Bra att jag läser denna tråden, jag hade tänkt använda vectavir nu när jag fått munsår, men då ska jag tydligen inte göra det.

• mianf

Det är just det man inte vet när det gäller anti och vectavir då där inte finns tillräcklig forskning om det det är därför man ska avstå

Moa Plutten skrev 2008-02-04 13:52:08 följande:

vad kan hända om man använder anti???
  • Moa Plutten

Okej men då är det ingen som vet om det är farligt heller!!!!

mianf skrev 2008-02-04 14:39:41 följande:
    Det är just det man inte vet när det gäller anti och vectavir då där inte finns tillräcklig forskning om det det är därför man ska avståMoa Plutten skrev 2008-02-04 13:52:08 följande:
  • mianf

Nix och personligen tror jag inte att det är farligt, men valt att avstå ändå

• LinaFalk

Okej, tack för alla svar! Då ska jag åka och köpa healip

Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • Guido

det beror på vilken vecka du är i. Helst ingen medicinering de första tolv. Därefter säger min bm att man får ta tabletter om man har det jobbigt (återkommande och jobbiga infektioner). Tabletterna heter zovirax eller valtrex och är receptbelagda.

• Leopi

vill tilllägga från ovanstående att jag har valtrex som medicin i vanliga fall men doktorn sa bestämmt nej vad det gäller att ta dem under grav och jag har herpes 2 (dvs den agressiva och ofta återkommande) men svaren är olika från doktor till doktor. Så välj själv vem du vill lyssna på. Lycka till :)

• Dahleen

jag har använt anti, behövdes bara en smörjning så "stoppades" utvecklingen av munsåret. så jag hoppas att det inte är jätte farligt, men det tror jag ju inte.:)

Väntar marsbebis.:D
  • Moa Plutten

Använde oxå anti fast i 3 dagar men ärligt tro jag faktiskt inte det är någon fara

Dahleen skrev 2008-02-05 16:29:22 följande:
    jag har använt anti, behövdes bara en smörjning så "stoppades" utvecklingen av munsåret. så jag hoppas att det inte är jätte farligt, men det tror jag ju inte.:)
  • molly 81

Har med hört att man ska avstå, så jag fick antibiotika för en liten tid sen. Men hade också ett utbrott som inte var litet. Hela överläppen var bara en gul inflammerad herpes skorpa.... Hur som helst, fick en salva då som heter microcid... Den är bakteriedödande, så munsåret sprider sig inte. Helt ofarlig att använda som gravid. Nackdelen är att den är silverfärgad, men ska smörjas på så tunt som möjligt, syns inte så mycket då=)
    Finns på apoteket!

M

• Carr0n
    kaksmulan skrev 2008-02-04 09:28:17 följande:
    Anti är egentligen en lurendrejerigrej. Tittar man på statestiken bakom den "snabbläkande effekten" så läker ett munsår bara 0.7 dygn snabbare än om man inte använder det alls. Så tror du att du kan hålla ut med ett munsår ungefär 17 timmar längre så strunta i Anti!
    Så är det inte för mig. Får munsår om jag använder någonting på läpparna eller om jag är stressad. Munsåret kommer alltid på samma ställe, använder jag inte anti eller vectavir svullnar hela munnen upp och håller i sig i 2 veckor. Använder jag det går det bort på 3-4 dagar och svullnar inte upp lika mycket.
  • Carr0n
    Moa Plutten skrev 2008-02-04 14:59:42 följande:
    Okej men då är det ingen som vet om det är farligt heller!!!!
    Jag brukar använda vectavir fastän jag är gravid... kanske inte ska göra det (?) Fundersam
  • sofiemaria

Pratade med bm precis och enligt henne fick jag använda anti. Stod på deras läkemedelssidor att det inte finns några samband mellan användandet varv anti och skador på foster.

Svar på tråden Munsår- anti?