dö på barnsäng
jag såg en film för några veckor sedan där mamman dog i barnsäng jag har sedan dess undrat vad barnsäng är
någon som vet och vill förklara det för mig?
jag såg en film för några veckor sedan där mamman dog i barnsäng jag har sedan dess undrat vad barnsäng är
någon som vet och vill förklara det för mig?
är inte det på förlossningen?
Jo, det stämmer. Under förlossningen.
Som jag uppfattat det så används uttrycket när en kvinna dör i samband med eller strax efter förlossningen. Det kan alltså finnas flera olika orsaker.
Men man pratar väl också mer specifikt om barnsängsfeber. http://sv.wikipedia.org/wiki/Barns%C3%A4ngsfeber
Att man dör i barnsäng betyder helt enkelt bara att man dör när man föder barn, eller på grund av komplikationer som uppstår då, har jag fattat det som.
förr i tiden dog många efter dom fött barn dels pga att det inte var särsilt renligt och risken för infektioner var stor.
Många dog av komplikationer av födseln eller att barnet fastnade.
Att dö i barnsäng menas helt enkelt att man dör av komplikationerna efter förlossningen på ett eller annat sätt.
tack
det var väldigt vanligt förr i tiden då den som hjälpte kvinnan att föda sällan eller aldrig ens tvättade händerna innan förlossningen.
Så även om själva födseln gick toppen så fick kvinnorna väldigt ofta en allvarlig infektion pga orenligheten.
Dom fick hög feber och blev väldigt sjuka.en del bekämpade infektionen efter mycket om och men och överlevde men kunde vara sjukliga låångt efteråt.Men många dog pga detta.Så många barn förlorade sin mamma.
Jag höll på att dö i barnsäng, därav mitt nick på FL.
Jag blev smittad med Streptokock A (GAS) av sjukhuspersonalen när jag skulle föda barn. Förr i tiden uppkom detta tillstånd av ohygien. Detta hände i oktober 2004.
Min pojke fick blodförgiftning och dog. Jag fick en septisk chock och förlorade medvetandet men överlevde. Undrar ni över någonting så svarar jag gärna.
Min sambos pappas mamma dog i barnsäng. På 30-talet!
Det var väldigt vanligt att kvinnor dog just under förlossningen eller strax efter.
I efterhand när jag läser mitt inlägg så förstår jag om ingen förstår exakt vad som händer vid barnsängsfeber. I mitt fall så fick jag 41,1 graders feber. 60/40 i bltr och 198 i puls. Den sk köttätande bakterien är dödligt farlig om den, som i mitt fall, kommer in i blodomloppet. Den sprider sig oerhört fort och slår ut organ efter organ tills man helt enkelt dör och det går på några timmar. Jag svullnade också upp något kopiöst så min egen pappa inte kände igen mig. Musklerna angrips också så jag hade svårt att gå några veckor efter händelsen. Min son dog av blodförgiftning orsakad av bakterien.
Jag fick bredspektrumantibiotika- Tienam - i 10 dagar.