• Malmöflicka

Slem i halsen som gör det svårt att andas

Min dotter på tre veckor började igår få svårt att andas på grund av slem i munnen och halsen. Vi var tvungna att lägga upp henne på axeln och buffa i rumpan för att hon skulle få luft med ett par minuters mellanrum hela kvällen och natten. Till sist åkte vi in till akuten. När vi kom dit sov hon fridfullt i babyskyddet utan problem med andningen. Sjuksköterskan gav oss näsdroppar (hon är inte snorig men tydligen kunde det hjälpa mot slem i halsen). Ingen läkare tittade på henne. Vi fick rådet att hon ska ligga högt med överkroppen.

Hon har inga förkylninssymtom men däremot mycket problem med luft i magen och magknip.

Vi kan knappt sova på natten för att vi måste "vakta" hennes andning! Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Slem i halsen som gör det svårt att andas
  • Hannah76

Så var vår dotter, vi gav näsdroppar och lät henne sova i babysittern. Tycker att du ska se till att nån får undersöka henne om det inte blir bättre eller om det blir värre, det är bättre att vara säker.

• Malmöflicka
    Hannah76: Tack för ditt svar! Hur länge hade ni problem med detta?
  • Suzisuze

ok... ha bara koll på henne- kan ju vara RS viruset

• Cocco

Jag åkte in på akuten med samma problem men ni väl var där hade slemmet slätt och jag har inte upplevt att andningen vart ansträngd igen. Läkaren sa att det kunde kommit lite slem tillfälligt och när det väl släpper så är det ingen fara sen.
    Men fortsätt var uppmärksamma så det inte är RS eller nått annat.

• glada beppe

Detta kunde på pricken vara min son du har skrivit om!! Vi åkte akut in med ambulans av samma orsak för fem veckor sedan och fick till svar att det antagligen var en förkylning. Rs viruset verkar otäckt men jag upplever inte att det är sååååå många som drabbas...jag tror att det är mycket skrämsel i varningarna.
    Tyvärr har det fortsatt med min son, av och till, men det är inte någon som tar det på allvar.
    Läkaren sa att det är många som har problem med luftrören som spädbarn. Dom har ju legat tryggt och skyddad i magen och helt plötsligt skall dom ut i all "smuts". Dom har ju heller ingen förmåga att hosta upp eller harkla sig så det åker ju hiss fram och tillbaka. Läkaren sa att man behöver inte oroa sig för kvävning...Nu skriker lillen..måste kila!

• Malmöflicka

Det är "skönt" att höra att vi inte är ensamma om dessa problemen. Man blir ju fullständigt livrädd när ens lilla älskling inte får luft!

• Cilla77

Wilma har oxå problem med slem i halsen hon är 5 ½ månad och hon har haft så i över två månader nu. Har varit till vårdcentralen flera vändor men ingen brydde sig men ringde till slut till en barnkliniken där dom ställde diagnosen förkylningsastma så nu har vi äntligen fått hjälp. Så ni som har problem stå på er för sjukvården är förjävlig tykcer jag dom bara avvisar en och tycker man är löjlig.

Svar på tråden Slem i halsen som gör det svårt att andas