• johannaringer

Min katt gör mig galen

Vi har haft vår kisse i två och ett halvt år nu.
    Hon har aldrig varit en knäkatt, hon kommer aldrig och lägger sig i knät och gosar, men hon kommer gärna och myser i sängen när vi ska sova. Så långt är allt okej, alla katter kan ju inte älska att bli klappade.

De senaste veckorna har hon blivit mer och mer krävande gällande uppmärksamhet och lek. Hon gillar inte att leka på egen hand (eller hon gör det i alla fall inte) och om hon inte blir uppmärksammad eller lekt med jamar hon, slår med tassen på mina blommor och krafsar med tassarna på dörrar/väggar/kyl och frys.

Jag leker med henne, tills både hon och jag är helt slutkörda. Efter tio minuter är hon pigg igen och vill leka. Jag får inte vara ifred mer än tio minuter åt gången, OM jag har lekt med henne vill säga. Jag kan inte laga mat, då står hon och krafsar (springer med framtassarna) på kylen eller klättrar på mina ben.

Det har blivit värre och värre för varje dag som går sen jag gick på mammaledighet. Jag är höggravid och ORKAR inte springa runt som en tok flera timmar om dagen. Hon nöjer sig liksom inte med att leka en kvart om dagen, utan det är HELA tiden.

Hon är en innekatt, har alltid varit det. Vi fick henne när hon var sex månader, och då hade hon varit inne av egen vilja hela tiden. Vi bor mitt inne i centrum, så jag vågar inte släppa ut henne med tanke på bilar och annan trafik.

Jag mår så sjukt dåligt av det här. Jag har dåligt samvete hela tiden av att jag blir arg på henne. Jag vill inte skrika åt henne, men jag blir så frustrerad. Jag skäms över att jag är arg på henne, men jag orkar inte mer nu. Jag vill inte att hon ska vara så här.

Dessutom har hon börjat hoppa på mina ben när jag tillexempel pratar i telefon eller borstar tänderna. Hon leker rätt "hårt" också, rätt som det är kan hon bitas eller rivas. Jag säger "nej" och ignorerar henne, men det fungerar inte. Jag är orolig för hur det ska bli när bebisen kommer. Jag och min man kommer ju inte ha direkt mer ork och tid för att leka med henne då.

Vad ska jag göra? Någon som vet hur man får en katt att sluta klösa på möbler, jama etc för uppmärksamhetens skull. Hon har världens största katt-torn så det är inte för att vässa klorna. Fy spray fungerar i fem minuter.

Jag mår så jävla dåligt över detta. Jag vill verkligen inte avliva henne, hon är ju inte sjuk! Jag vill inte sälja henne heller.. jag vill bara att hon ska lugna ner sig.

• Svar på tråden Min katt gör mig galen
  • singgoalla25

Låter som en rolig katt

Köp en kattkompis!!

• Krabbolina

om det är möjligt så skaffa en kattkompis till henne som hon kan busa med.
    Min äldre katt har blivit lugnare och mer harmonisk sen vi skaffade en katt till. De busar med varandra, låter ibland som vi har galoppbana inne i huset. =)

• johannaringer

Jag har tänkt på det också. Min man är inte så sugen, men jag håller på med övertalning. Jag tror att hon helt enkelt är understimulerad (kräver MYCKET stimulering). Tack för att ni inte skäller på mig för att jag är så hemsk.

• Lurvenpajsaren

Du är ju hennes värld! Straffa henne inte för att hon visar vem som är viktigast för henne i livet. Jag skulle också skaffa en till för det är inte jobbigare att ha två än en.
    Jag har också två hårbollar som dyrkar marken jag går på och jag ger dem effektiv lek varje dag. Ett tips som brukar förekomma är ju att köpa en riktigt bra laserstråle och bisa med. Då får ju katten springa av sig och du behöver bara sitta på en stol eller i soffan! Jättebra exercis som får den mest spralliga kisse att bli helt utmattad efter tio minuters lek.

Bra att du har henne som innekatt dessutom när du bor inne i stan. Lycka till!

• Lurvenpajsaren

"Bisa" betyder självklart "busa".

• johannaringer

Jag har "effektiv lek" med henne varje dag. Var tionde minut.. Hon nöjer sig inte med att leka apport, som hon har gjort tidigare, utan det enda som duger är att jag springer runt runt runt med ett snöre i handen som hon jagar. Hade varit helt okej om det var två träningspass om dagen, men så som det är nu är det bara lugnt när hon sover. Hon sover tyvärr max en timme på dagen, men hela nätterna.

Laserstråle var bra tips, ska se om jag hittar någon.

• Krabbolina

Laserstråle är kanonbra! Min äldsta katt kommer bara hon hör att jag klickar med laserpennan!

• Amrit

TS; Håller med de som skriver att du kanske skulle skaffa henne en kompis. Jag har två hankatter varav den ena är precis som din hona, inget duger annat än att man springer runt med ett snöre, han kan busa hur länge som helst (bilden är på honom).

Är också höggravid och hemma, jag orkar helt enkelt inte leka med honom, och visst gnäller han lite över det men sen hoppar han på den andra katten och så är leken i full gång! Kan inte heller ha dem ute för vi bor i hyreshus i stan, nära tungt trafikerade vägar!

• johannaringer

Tack för ert stöd! Jag var i upplösningstillstånd när jag skrev trådstarten. Nu känns det lite bättre, det finns ändå något att göra åt saken.

Jag har köpt en laserpekare och vi har lekt med den i en kvart nu. Alice (katten) är helt förvirrad, hon förstår inte riktigt vart den röda pricken kommer ifrån. Nu när jag sitter vid datorn går hon omkring och letar efter laserstålen. Bra leksak!

Jag får fortsätta bearbeta min man angående att skaffa en katt till. Vad är bäst, en kattunge eller vuxen katt? Hane eller hona?

• Krabbolina

JAg hade satsat på en kattunge.
    Jag köpte en kattunge, en hona. Sen tidigare har jag en hona.
    Selma var 5 år när vi köpte Toffie som då var 14 veckor. Det är nu tre år sedan!

Svar på tråden Min katt gör mig galen