• Mama85

Föräldraledig i Thailand!?

Har funderat ett tag nu på att jag och min sambo ska ta ut vår föräldraledighet för våra barn (2 år & 5 mån) så som man hör så många andra göra i thailand 1 månad över jul och nyår -08.

Men jag behöver lite tips å råd. Hur går man till väga lixom, hur funkar det ekonomiskt (fårman sin f-penning på kontot och tar ut det där nere), boende (hyr man hus elr bor på hotell), resan bokar man paket resa som e svindyr elr kan man ta endast flygstol å sedan hitta boende på plats osv...

Vill så klart att det ska bli så billigt som möjligt.

Hur har ni gjort när ni rest???

• Svar på tråden Föräldraledig i Thailand!?
  • Panna82

Det funkar som vanligt; ni begär föräldrapenning som ni brukar.

Jag skulle rest runt till olika ställen om jag var ni. Skulle bokat flygstol och kanske första boendet hemifrån och sen resten på plats.

• Elli47
    Mama85 skrev 2008-02-04 12:55:11 följande:
    Har funderat ett tag nu på att jag och min sambo ska ta ut vår föräldraledighet för våra barn (2 år & 5 mån) så som man hör så många andra göra i thailand 1 månad över jul och nyår -08.Men jag behöver lite tips å råd. Hur går man till väga lixom, hur funkar det ekonomiskt (fårman sin f-penning på kontot och tar ut det där nere), boende (hyr man hus elr bor på hotell), resan bokar man paket resa som e svindyr elr kan man ta endast flygstol å sedan hitta boende på plats osv...Vill så klart att det ska bli så billigt som möjligt.Hur har ni gjort när ni rest???
    Jag har inte själv varit i Thailand under längre tid som föräldraledig men vet många som gjort det. De flesta bokar flygstol och ordnar boende på plats, man kan bo på hotell men med barn är det enklare att bo i lägenhet så man kan fixa mat själv osv. Föräldrapenningen kommer in på kontot precis som vanligt oavsett var du befinner dig! Hoppas någon kan ge dig mer tips om boende osv!
  • Pippi

Vi åker om 14 dagar och blir i Thailand 4 veckor.Vår dotter är 19 månader.
    Vi har bokat flygstolar och ska resa runt på 4 olika ställen.3 av ställena har vi förbokat hemme via sawadee.com.
    Jag plockar ut föräldrapeng som vanligt och min man är tjänstledig.
    Vi startar vår resa på Kho lanta.
    Börjar få lite resfeber nu om man säger så.
    Vi reser den 18.e feb och landar i sverige på skärtorsdagen.

• City

Vi har föräldraledigt 6 månader i Thailand! Eller rättare sagt pappan, jag driver verksmahet här i Phuket!

• resemamman

Vi har varit föräldralediga i två omgångar i Thailand. Första gången med ett barn, i 2 månader. Andra gången 3 månader med två barn. Det är något av det bästa vi gjort för familjen!

Enklast är att boka flygstol t/r bangkok. Boende kan du boka hemifrån eller på plats. Vi brukar boka någon natt hemifrån och sen allteftersom. Vi har oftast bott på hotell, i enklare bungalows. Men även hyrt lägenhet. Tillgång till kök är inget vi har känt behov av, det finns så mkt bra, billig och lätttillgänglig mat överallt att vi inte vill laga mat själva :)!

Vi har varit f-lediga bägge (på varsit barn, sista resan) och kombinerat fp med semester (första resan).

• miss princess

vi ska åka till thailand i mars. mannen tar f-ledigt och jag tar semester. fick sonen i juni
    -07 så jag tog inte ut nåt då....

vi har aldrig varit i thailand så vi åker faktiskt charter Generad... känns lite tryggare då... nästa gång ska vi dock bara ta flygstolar!

Alexander 070605
  • Mama85

ok tack, för alla bra svar...e det nån som vet hur lätt det e att hitta boende på plats? Tänkte att vi nog kommer boka första boendet hem ifrån och sedan får man se hur man känner där nere. e det jobbigt och svårt att åka runt å byta boende när man e där 1 mån med två små barn? E det lätt att få ut sin f-penning därnere??

• Panna82

Det är jättelätt att fixa boende på plats. Då kan man pruta också. Jag har bara rest med ett barn och det var inte det minsta jobbigt att byta boende.

Hur menar du med om det är lätt att få ut FP?? Du tar ju ut dina pengar i bankomaten som vanligt.

• resemamman

Det beror på hur ni vill bo, vart ni ska och när ni ska åka om det är lätt eller svårt att hitta boende på plats! Över jul/nyår brukar det vara svårt alla kategorier. Och i feb/mars är ofta de mest populära och prisvärda boenden slut. Ofta finns de dyraste/lyxigaste och billigaste/sunkigaste boenden kvar till sist... Vi har sällan bokat innan, men vi reser inte till de allra mest populära ställena och har inte så höga krav på bekvämlighet (ac, pool etc).

Om det är lätt eller inte att byta boende kan bara ni själva svara på! Vissa tycker det är superjobbigt att flytta på sig även utan barn... Vi reste runt massor och bodde på ca 20 olika ställen under 3 månader, med två små barn. Inga problem alls! Med lite planering och positiv attityd funkar det mesta :)!

• Piraten Stina

Hur mycket spenderade ni i månaden? Vad kostade flygbiljetterna?

• Mama85

"panna 82" det va precis det jag mena om det var lätt tillgängligt att hitta bankomater att plocka ut f-penningen på osv...
    Bra frågor "Piraten stina", nån med svar??

Vi hade tänkt åka över jul/nyår, men vad rekomenderar ni ?? När e det bäst att åka, e det jätte svårt att boka boende på plats under jul/nyår elr??

• Piraten Stina

Mama85 vi hade tänkt åka början på året 2009 och göra allt för att stanna där i 2-3 månader, men då får det inte bli för dyrt. Vi hade tänkt leva där som man gör här typ fast inget jobb bara mys å slapp. har ni bestämt var ni ska vara i thailand?

• orroz
    Svar på #12
    Vi planerar oxå och ta en resa i början av nästa år troligtvis hela februari månad. Vi kommer nog att resa den fega vägen med charter med ev 2 olika hotell. Samtidigt har vi tänkt att ha vårt bröllop på plats i thialand unde den tiden. Vi får väl se om vi får med några släktingar el inte.

Efter ett par olika alternativ så föll nog valet på khao lak för våran del iaf. Direkt flyg utan mellanlandningar och en liten tur på 1.5 timme från flygplatsen. Det är väl bara att hålla tummarna för att flygresan går bra ner.
    Vi har en dotter på 3 år samt ngn på 7 månader. Ska försöka ta tag i bröllopet lite senare, har en vän som jobbar som reseledare i Phuket.
Svar på tråden Föräldraledig i Thailand!?