• moosen

Vad innebär friskrivningsklausul?

Hej!

Jag undrar om någon vill hjälpa mig/oss lite!
    Vi ska iväg och titta på ett hur imorgon och på beskrivningen står det såhär:

OBS! För fastigheten gäller friskrivningsklausul, p.g.a. försäljning för dödsbo.

Vi vet inte riktigt vad det innebär! Någon som vet?!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad innebär friskrivningsklausul?
  • LeosMom

Det innebär att säljaren INTE tar ansvar för något ssom är fel m fastigehten. Jag blev varnad av min bankman, ofta är det så att dom liksom vet om ngt fel som dom inte vill ta ansvar för/berätta om. Så det är en varning när det står så.......

• LeosMom

Det innebär att säljaren INTE tar ansvar för något ssom är fel m fastigehten. Jag blev varnad av min bankman, ofta är det så att dom liksom vet om ngt fel som dom inte vill ta ansvar för/berätta om. Så det är en varning när det står så.......

• MayaS

Det är att säljaren frånskriver sig ALLT ansvar för evt fel som finns i fastigheten oavsett om det är synliga eller dolda fel.

Jag sålde mitt hus med friskrivningsklausul pga att huset var från 1916 och hade stort renoveringbehov. Jag upplyste om de fel som jag visste huset hade och de tog dit en besiktningsman som bekräftade det jag sagt.
    Oavsett vilka fel de nu hittar på huset kan de INTE kräva någon ersättning av mig då de godtog klausulen.

• moosen

okey. men man kan väl göra en besiktning innan man köper eller?
    Det vill vi ju göra i sånna fall......
    Man ser kanske inte dolda fel, men lite kanske dyker upp.....

• Maria40

Det är klart att ni kan göra en egen besiktning innan ni köper. Ni kan även ringa och prata med besiktningsmannen efteråt så kan han berätta mer, allt kanske inte ryms i protokollet.

• MayaS
    Svar på #5
    Givetvis kan ni göra en egen besiktning av huset så att ni vet på ett ungefär vilka fel som finns.

Det som är viktigt när det finns en friskrivningsklausul är att ni förstår att när väl köpet är gjort kan ni inte komma med några som helst krav på köpare ang fel i huset.
  • MayaS
    Svar på #7
    "ni inte komma med några som helst krav på köpare ang fel i huset"

Säljaren ska det givetvis stå istället för köpare
  • Tate

Visst ska man dra åt sig öronen när det gäller friskrivningsklausuler. Samtidigt vet ju säljaren om att det är risk att köparna drar öronen åt sig. Jag har oftast stött på det just i samband med dödsbon - efterlevande släktingar kan ju inte förväntas ha full koll på huset, och oftast vill man ju bara dela upp arvet och gå vidare. Är ju inte så kul som arving att bli krävd på pengar ett antal år senare.

Svar på tråden Vad innebär friskrivningsklausul?