• Amor Fati

Kan man göra muffins med bär i?

typ frysta bär som man tinar upp? Eller blir det kletigt och ogräddat i mitten då?

• Svar på tråden Kan man göra muffins med bär i?
  • Pikku Enkeli

Mamma gjorde hallonmuffins i helgen, asgoda!:-d

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • mysrester

Ja kjlart man kan göra med bär, det är jättegott (t.ex blåbärsmuffins är underbart!)

Men, du behöver inte tina upp de frusna bären. Gör smeten helt klar, sen precis innan du ska sätta smet i muffionsformarna så vänmder du försiktigt in de frusna bären i smeten. (annars, om de är smultna, så kommer de bara mosas och färga hela smeten, speciellt med blåbär blir det en äcklig färg).

• Chutzpah

Jag gör hundratals muffins varje vecka. Det är bäst om man inte tina bären, då blir de geggiga och kletiga. Rör ihop smeten som vanligt, och sedan rör ner de frysta bären. In i formarna och in i ugnen!

• Amor Fati

Måste de stå längre i ugnen då om de har frysta bär?

• Zixi

Eller lägg de frysta bäsen ovanpå smeten så tinar de i ugnen och sjunker ner i muffinsen.

Annars kan man tina bären och blanda i de i smeten så du får en bärfärgas smet, man kan få läskigt blå-lila muffins av blåbär *ler*

• busisen

Nej de behöver inte stå längre i ugnen bären tinar så fort, jag gjorde för ett tag sedan muffins med hallon och blåbäs smaskens, la bara några frysta bär i mitten av varge form presis innan de skulle in i ugnen.

Äpplebitar rullade i kanel och socker blir ochså supergott att ha i som små äpplepajer. Ursäkta att jag avvek från ämnet äpplen är ju inga bär :)

• Janssonkatten

På förpackningen med stora muffinformar står ett kanonbra recept med blåbär. Jag bakar alltid muffins med blåbär!
    Oftast gör jag bara vanlig muffinsmet och när jag lagt de i formar trycker jag ner några blåbär i varje, en bit under översta smeten. På det viset ser man inte att det är blåbär förrän man har smakat =)
    Hallon, äpplen, banan you name it, prova det du gillar!

• Amor Fati

Äppelbitar - vilket bra tips!

busisen skrev 2008-02-04 14:15:35 följande:
    Nej de behöver inte stå längre i ugnen bären tinar så fort, jag gjorde för ett tag sedan muffins med hallon och blåbäs smaskens, la bara några frysta bär i mitten av varge form presis innan de skulle in i ugnen. Äpplebitar rullade i kanel och socker blir ochså supergott att ha i som små äpplepajer. Ursäkta att jag avvek från ämnet äpplen är ju inga bär :)
  • Amor Fati

Wow. Inte illa! Hade aldrig ens tänkt på denna variant.

Laire skrev 2008-02-04 14:59:42 följande:
    Jag gillar detta recept, frysta hallon och philadelfiakräm i mitten, smakar lite som morotskakeglasyr!www.dagensmuffin.se/show.pl
Svar på tråden Kan man göra muffins med bär i?