• Gumsan07

Skinnflådd bakom örat...fuktigt!

Alma (3 månader) är skinnflådd bakom vänster öra och det är hela tiden fuktigt. Dr skrev ut svampsalva och använt det i ett par dagar men blir bara värre och ännu mer fuktigt. Kör nu med potatismjöl för uttorkning istället, ok enligt bvc sköterskan, hon tyckte att jag skulle sluta med svampsalvan. Jag är där och torkar rent och torrt hela tiden, torkar och torkar, baddar kan man väl säga. Ser ut som ett stort sår, blöder inte men är ju helt öppet, ingen hud kvar. Någon som har erfarenheter av detta? Tips och råd?

• Svar på tråden Skinnflådd bakom örat...fuktigt!
  • Tigertofflan

Mitt tips är att använda Inotyol, som man har till röda rumpor!!!

Se till att det är helt torrt och smörj sedan ett tjockt lager.

• Saltlakrits

Vår son hade stora problem med svamp bakom öronen.

Det vätskade sig alldeles för mycket för att salvorna skulle fästa.

Vi fick tvätta det flera gånger per dag med alsollösning för att torka ut det och morgonen och kväll smörja med svampsalvan.
    Det var det som fungerade bäst.

Alsollösningen kan svida lite men är oerhört bra till att torka ut vätskande sår.

OBS: Tänk på att det INTE ska vara alsolsprit, utan lösning

Mamma till tre underbara barn!
  • Gumsan07

Tack för tipsen! Fick rådet av bvc sköterskan att smörja med zinksalva. Fruktansvärt jobbigt när det vätskar så mycket. Alma har långt hår också som fastnar i "göret", fått klippa bort en hel del av de långa "polisongerna".

• Gilmore Girl

zinkPARAFFINpasta hjälpte vår son. hade köpt ett otal krämer, däribland zinkpasta innan någon klämde fram att det ska vara zinkparaffinpastan.

• Cecese

Sonen hade nåt liknande när han var i samma ålder. Jag fick recept på en salva med kortison i och efter några dagar försvann det.

Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Solian

Exakt sådär såg min dotter ut från det hon bara var nån vecka gammal tills hon var fyra månader. Öronen satt liksom fastklistrade vid huvudet och det var kladdigt och fuktigt. Jag försökte också med allt möjligt: potatismjöl, barnpuder, olika salvor. Inget hjälpte.

Det visade sig att hon hade mjölkproteinallergi och hade känslig (atopisk) hud i kombination med det...

Så fort jag slutade äta mjölk (helammade) och smorde med mild kortison så blev hon mycket, mycket bättre. Att det skulle ta 4 månader för BVC att upptäcka det...

• Mora

jag vet vad det är, min dotter hade jämt när hon var mindre, vi kallade det för "mögelöra"!!!!hahha..
    det är nån sorts stafylokocker, det finns en salva som heter Fucidin som hjälper mot detta, det försvinner på några dagar!!!
    Jag vet att läkarna börjar bli snåla med att skriva ut salvan, men prova!!
    Jag kan lova att det blir bra med den!!
    lycka till!!

• raya

min tjej hade lika,vi köpte en kompress som ser ut som ett nät och lade där.då kom det in luft samtidigt som gegget sögs upp.

Svar på tråden Skinnflådd bakom örat...fuktigt!