• EmilOLucas

Hur skall man kunna gå ner när tomat o lök innehåller så mkt kolydrater?

Jag är på dag 7 med rivtsraten. Och jag ser till min fasa att jag äter alldeles för mycket kolhydrater. Vilka är då bovarna? Jo, moroten, löken och tomaten!!! Jag blir så arg.Vill ju ålla mig under 20 g kolhyrater men har ätit det dubbla hela tiden

• Svar på tråden Hur skall man kunna gå ner när tomat o lök innehåller så mkt kolydrater?
  • Eisa

Tänk inte på VAD du äter utan mängden. Man går absolut inte upp i vikt av tomater!!!

• EmilOLucas
    Eisa skrev 2008-02-04 17:10:32 följande:
    Tänk inte på VAD du äter utan mängden. Man går absolut inte upp i vikt av tomater!!!
    Nej, så funkar inte GI-metoden som jag följer. Då går man efter kolhydrater och gram.
    tomat per 100 gram innehåller 3,72 gram kolhydrater och morot närmare 8 (!!) kolhydrater!
  • musli

GI-metoden är inte en särskilt nyttig diet men om du nu tvunget ska följa den så får du väl skita i nyttiga grönsaker och äta mera biff istället???? :-P

• Lychee

(GI metoden är visst en nyttig diet, själv vill jag nog kalla det livsstil, speciellt när man kommit över rivstarten då man faktiskt får äta kolhydrater igen. )

Du får väl försöka skippa dessa grönsaker 1 vecka till. Det klarar du! Jag tjuvade med frukt under rivstarten när jag körde den. Stod stilla ett tag på vågen men så tjoff! Så tappade jag både kilon och 3 cm runt midjan. Så att du ätit detta under 1 vecka är ingen katastrof. Nu vet du ju vilka som är dina "bovar" - undvik och byt ut.

Lycka till!

• EmilOLucas
    Lychee skrev 2008-02-04 17:24:29 följande:
    (GI metoden är visst en nyttig diet, själv vill jag nog kalla det livsstil, speciellt när man kommit över rivstarten då man faktiskt får äta kolhydrater igen. )Du får väl försöka skippa dessa grönsaker 1 vecka till. Det klarar du! Jag tjuvade med frukt under rivstarten när jag körde den. Stod stilla ett tag på vågen men så tjoff! Så tappade jag både kilon och 3 cm runt midjan. Så att du ätit detta under 1 vecka är ingen katastrof. Nu vet du ju vilka som är dina "bovar" - undvik och byt ut. Lycka till!
    Men finns det andra grönsaker som inneåller mindre kolhydrater? Eller måste jag över huvudtaget äta grönsaker i en vecka till?
    Citron var också mycket kolhydrater i så citron kommer jag skita i...hur bra det än är.
  • Lychee
    EmilOLucas skrev 2008-02-04 17:49:05 följande:
    Men finns det andra grönsaker som inneåller mindre kolhydrater? Eller måste jag över huvudtaget äta grönsaker i en vecka till?Citron var också mycket kolhydrater i så citron kommer jag skita i...hur bra det än är.
    Citron räknas som frukt

Men ja, det finns andra grönsaker som innehåller mindre kolhydrater. Ja, du bör äta grönsaker för att om inte annat stå dig på en måltid, så du slipper huvudvärk. Du ska inte svälta dig bara för att du kör Rivstart! No no!

Du är inte med på Gi-viktkoll? För där har de jättebra listor. Annars kanske jag kan räkna upp lite om du vill?
  • EmilOLucas
    Lychee skrev 2008-02-04 17:56:57 följande:
    ja gärna
    citron har jag ju läst att det är bra att ha på maten för det sänker gi`t...
  • Lychee
    EmilOLucas skrev 2008-02-04 18:03:54 följande:
    ja gärnacitron har jag ju läst att det är bra att ha på maten för det sänker gi`t...
    Är du bara ute efter kolhydrater eller vill du ha protein och fett och så med?

Citron att ha på maten blir ju så lite så det kan du fortsätta använda. Är väl en annan sak om du smäller i dig en hel citron rakt av bara
  • EmilOLucas
    Lychee skrev 2008-02-04 18:12:32 följande:
    Är du bara ute efter kolhydrater eller vill du ha protein och fett och så med? Citron att ha på maten blir ju så lite så det kan du fortsätta använda. Är väl en annan sak om du smäller i dig en hel citron rakt av bara
    ALLT!

du kan skriva till min inbox om du vill
  • ThisIsMe

Det är bara att undvika dem under själva rivstarten. Du kommer att kunna äta dem senare.

Svar på tråden Hur skall man kunna gå ner när tomat o lök innehåller så mkt kolydrater?