• väntar i Kina kön

Någon med pudel som vet om man ska rycka öronhåren?

Har just tyckt öronhåren på min pudle och ser att det finns en massa gega där. Kan jag tvätta öronen med öronrens nu eller ska jag vänta ett par dagar? Tänkte att det kanske gör ont om jag sköljer öronen direkt efter.

• Svar på tråden Någon med pudel som vet om man ska rycka öronhåren?
  • Silence is golden

väntar i Kina kön skrev 2008-02-04 18:22:52 följande:

Har just tyckt öronhåren på min pudle och ser att det finns en massa gega där. Kan jag tvätta öronen med öronrens nu eller ska jag vänta ett par dagar? Tänkte att det kanske gör ont om jag sköljer öronen direkt efter.
    Öronen skall "ryckas" på en pudel ..ja.Det brukar jag göra enklast när hion är lite fuktig i pälsen.
    men öronrens,det har jag aldrig använt på henne.Tvättar öronen ändå när hon duschar.
  • pyretina

Du ska nog inte försöka rensa öronen med nåt.. Vanligt är de är gegga i örat för att skydda, om jag förstod veterinären rätt..

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • väntar i Kina kön

väntar i Kina kön skrev 2008-02-04 18:22:52 följande:

Klart jag ska rycka håren men jag är osäker på om jag kan rengöra nu direkt efter.
  • Silence is golden
    pyretina skrev 2008-02-04 18:25:13 följande:
    Du ska nog inte försöka rensa öronen med nåt.. Vanligt är de är gegga i örat för att skydda, om jag förstod veterinären rätt..
    Öronen skall ryckas,rycka hår alltså.
  • pyretina
    Silence is golden skrev 2008-02-04 18:25:59 följande:
    Öronen skall ryckas,rycka hår alltså.
    Jo jag vet .. Men TS fråga var om hon skulle rensa öronen efteråt för att de fanns gegga..
    Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • alvosk

jag tar en tops med lite vanligt vatten och tvättar bort det värsta, öronrens ska man inte anv om man inte misstänker öroninflammation.

• Silence is golden
    pyretina skrev 2008-02-04 18:26:55 följande:
    Jo jag vet .. Men TS fråga var om hon skulle rensa öronen efteråt för att de fanns gegga..
    Pkidoki.Nej sk öronrens (på flaska) har jag aldrig använt på min pudel.Aldrig hört uppfödaren använt det heller.
  • Roisin Dubh

Om det är sån där öronrengöring man köper på apoteket kan jag avråda från det. Jag tvättade öronen på min samojed med sånt en gång och efter det fick hon kraftigt inflammerat öra. Veterinären sa att det var vanligt pga dessa totalt onödiga rengöringsprodukter.

Se istället till att örat luftas så mycket som möjlig.

• väntar i Kina kön

Tack för alla svar.

Ska rensa med vanligt vatten bort geggat

• ebben

jag har blivit rådd både av mina uppfödare OCH veten att just använda öronrens!
    Både på pudeln o de andra hundarna jag haft.
    Men visst-ryck öronhåren,vänta ett par dar så det inte svider så mycket.Det är mitt råd.
    Öronrens ger inte gegg o infektioner.Det är i så fall om man misskött öronen i övrigt eller gjort fel.

• väntar i Kina kön

Jag har helt enkelt glömt bort hennes öron och därför fanns det mycket hår och vax. Brukar glömma....

• Silence is golden

väntar i Kina kön skrev 2008-02-04 18:39:32 följande:

Jag har helt enkelt glömt bort hennes öron och därför fanns det mycket hår och vax. Brukar glömma....
    Ja det är något man som hundägare inte får göra.
  • väntar i Kina kön

Jag vet men den ena hunden rycker jag aldrig håren från eftersom att han inte har problem med sina öron så därför låter jag dem vara kvar. Det finns mycket man kan missa i bland men mina hundar är absolut inte misskötta för att jag råkade glömma....*ler och jag tror inte att jag är den enda som glömt någon gång eller?

• väntar i Kina kön

Förlåt! Ser på inlägge
    Silence is golden skrev 2008-02-04 20:05:38 följande:

väntar i Kina kön skrev 2008-02-04 18:39:32 följande:
    Ja det är något man som hundägare inte får göra.
    Skrev försås fel...*ler skulle skriva brukar inte glömma
  • alvosk

o nej det har hänt!!!=) brukar numera skriva i almenackan så jag gör det en gång i mån..

• Silence is golden

Min hund har inte gegg och infektioner.Fast jag aldrig använt öronrens.

ebben skrev 2008-02-04 18:37:16 följande:
    jag har blivit rådd både av mina uppfödare OCH veten att just använda öronrens!Både på pudeln o de andra hundarna jag haft.Men visst-ryck öronhåren,vänta ett par dar så det inte svider så mycket.Det är mitt råd.Öronrens ger inte gegg o infektioner.Det är i så fall om man misskött öronen i övrigt eller gjort fel.
  • Roisin Dubh

Enligt min vet var öronrens ett gissel som skapar mer oreda för öronen än hjälper. De har verkligen olika åsikter och ger olika råd. Glad

Svar på tråden Någon med pudel som vet om man ska rycka öronhåren?