• vera82

Ni som jobbar som barnskötare......

Har lite funderingar om jag ska gå barnskötarutbildningen i höst och vill veta lite mer.

Vad får man lära sig på barnskötarutbildningen?
    Är det en svår utbildning?

Vad är skillnaden mellan barnskötare och förskollelärare?

Är ni som jobbar på dagis sjuka mkt?

Ni som har egna barn och jobbar på dagis är det jättetufft?

• Svar på tråden Ni som jobbar som barnskötare......
  • miababia

mitt råd, gå något annat eller plugga till förskolärare. Där jag bor och på de flesta ställen så söker de inte barnskötare alls utan bara förskolärare.

jag var vikarie på en förskola i ca 3 år och var inte sjuk ofta alls.

• Sundance76

Är visserligen inte barnskötare utan fritidspedagog.

På min arbetplats så har vi en barnskötare och hon är superbra och ställer alltid upp, kan mycket, fångar verkligen barnen, men hon är inte förskollärare. På grund av det får hon inte alltid vara med på planeringarna, från början fick hon inte ha hand om mentorsbarn för det är det bara behörig personal som skall få. Barnskötare är många gånger jätteduktiga (om de har några års erfarenhet), men de får inte lika mycket ansvar och därmed inte lika mycket lön som en förskollärare.

När det gäller sjukdom, så när jag började blev jag dålig efter 2-3 veckor och därefter har det bara "vanliga" sjukdomar. Visst är smittorisken lite större när det är kräksjuka på avedelningen.

Visste inte att det fanns barnskötarutbildning!!!

• vera82

Jo det finns nämligen en sån utbildning på 1 år men vad är då skillnaden mellan barnskötare och förskollärare?

Vad får man lära sig som barnskötare då?

• vera82

Va pluggar man för ämnen t.ex?

• Pikku Enkeli

Barnskötare har inte lätt att få jobb, tyvärr. Så vill man arbeta i barnomsorgen så är förskollärare bättre.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • vera82

Jaha så sa dom inte till mig när jag va på arbetsförmedlingen.
    Dom sa att det var lätt att få jobb.

• Sundance76

Kan nog stämma att det är lätt att få jobb, men bara som vikarie och att få ett fast jobb som barnskötare nu för tiden det går knappt.

Vet inte vilka ämnen man pluggar på något av det, men det bör ju vara en viss skillnad på 1 år och 3 1/2 år. Under min utbildning så hade vi täta kontakter med förskollärare och grundskolelärare och den kontakten lärde man sig mycket av. Man fick lära sig att se barnets behov från 0-12år och även förstå hur de andra yrkeskategorierna tänkte.

Sen den barnskötarutbildning du funderar på har väl antagligen även lite praktik och då blir det ju inte mycket tid över för teorin.

• Multignutten

Jag är utbildad barnskötare, gick en ettårig utbildning på Komvux för 2,5 år sedan. Läste mycket pedagogik, genus, kommunikation osv och vi hade också mycket skapande verksamhet. Läste också olika kurser om barns lärande, barns utveckling. Givetvis läste vi också om läroplanen och vi gjorde också många veckors praktik, i två omgångar, på olika avdelningar. En praktikomgång gjordes på storbarn, nästa på småbarn och den sista på fritids och i förskoleklass. Nu minns jag inte exakt hur många veckor vi praktiserade men det var många veckor. Dock inte hela veckor, var i skolan 2 dagar och de övriga dagarna på förskolan. Under praktiken fick vi en massa uppgifter som skulle utföras, bla hålla i samling, ha skapande verksamhet, vara med på planeringsmöten osv. Jag hann inte jobba som timvikarie så länge efter skolan eftersom jag blev sjukskriven pga graviditet men nu när jag är föräldraledig har olika förskolor ringt flera gånger och undrat om kan jobba. Man får vara inställd på att börja som timvikarie för att sedan få ett vikariat. Min kommun tillhör nog en av få som anställer barnskötare men för att få en fast tjänst får man säkert jobba några år som timmare...

Svar på tråden Ni som jobbar som barnskötare......