• vera82

Ni som jobbar som barnskötare......

Har lite funderingar om jag ska gå barnskötarutbildningen i höst och vill veta lite mer.

Vad får man lära sig på barnskötarutbildningen?
    Är det en svår utbildning?

Vad är skillnaden mellan barnskötare och förskollelärare?

Är ni som jobbar på dagis sjuka mkt?

Ni som har egna barn och jobbar på dagis är det jättetufft?

• Svar på tråden Ni som jobbar som barnskötare......
  • miababia

mitt råd, gå något annat eller plugga till förskolärare. Där jag bor och på de flesta ställen så söker de inte barnskötare alls utan bara förskolärare.

jag var vikarie på en förskola i ca 3 år och var inte sjuk ofta alls.

• Sundance76

Är visserligen inte barnskötare utan fritidspedagog.

På min arbetplats så har vi en barnskötare och hon är superbra och ställer alltid upp, kan mycket, fångar verkligen barnen, men hon är inte förskollärare. På grund av det får hon inte alltid vara med på planeringarna, från början fick hon inte ha hand om mentorsbarn för det är det bara behörig personal som skall få. Barnskötare är många gånger jätteduktiga (om de har några års erfarenhet), men de får inte lika mycket ansvar och därmed inte lika mycket lön som en förskollärare.

När det gäller sjukdom, så när jag började blev jag dålig efter 2-3 veckor och därefter har det bara "vanliga" sjukdomar. Visst är smittorisken lite större när det är kräksjuka på avedelningen.

Visste inte att det fanns barnskötarutbildning!!!

• vera82

Jo det finns nämligen en sån utbildning på 1 år men vad är då skillnaden mellan barnskötare och förskollärare?

Vad får man lära sig som barnskötare då?

• vera82

Va pluggar man för ämnen t.ex?

• Pikku Enkeli

Barnskötare har inte lätt att få jobb, tyvärr. Så vill man arbeta i barnomsorgen så är förskollärare bättre.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • vera82

Jaha så sa dom inte till mig när jag va på arbetsförmedlingen.
    Dom sa att det var lätt att få jobb.

• Sundance76