Jag är utbildad barnskötare, gick en ettårig utbildning på Komvux för 2,5 år sedan. Läste mycket pedagogik, genus, kommunikation osv och vi hade också mycket skapande verksamhet. Läste också olika kurser om barns lärande, barns utveckling. Givetvis läste vi också om läroplanen och vi gjorde också många veckors praktik, i två omgångar, på olika avdelningar. En praktikomgång gjordes på storbarn, nästa på småbarn och den sista på fritids och i förskoleklass. Nu minns jag inte exakt hur många veckor vi praktiserade men det var många veckor. Dock inte hela veckor, var i skolan 2 dagar och de övriga dagarna på förskolan. Under praktiken fick vi en massa uppgifter som skulle utföras, bla hålla i samling, ha skapande verksamhet, vara med på planeringsmöten osv. Jag hann inte jobba som timvikarie så länge efter skolan eftersom jag blev sjukskriven pga graviditet men nu när jag är föräldraledig har olika förskolor ringt flera gånger och undrat om kan jobba. Man får vara inställd på att börja som timvikarie för att sedan få ett vikariat. Min kommun tillhör nog en av få som anställer barnskötare men för att få en fast tjänst får man säkert jobba några år som timmare...