• Gulla

Kan en "badhjälp" göra det enklare och roligare att bada?

Malva är nu tre månader och är inte särskilt förtjust i att bada. Det går oftast bara några sekunder innan hon blir missnöjd och börjar gråta. Får för mig att det kanske har att göra med att hon inte känner sig stadig och säker i badkaret. Vi håller henne givetvis ordentligt, men hon flyter ju lätt upp till ytan så att säga och det kanske känns lite olustigt att hon inte har "fast mark" under sig. Vi badar ofta med henne, och det blir lite bättre, men inte mkt.

Nu funderar jag på om en badstol/badhjälp skulle kunna underlätta för henne. Vad säger ni som har en? Tycker det verkar vara bra oxå då man har båda händerna fria.

Vilken modell har ni, kan ni rekommendera detta hjälpmedel?

• Svar på tråden Kan en "badhjälp" göra det enklare och roligare att bada?
  • Angelflikkan

vår tjej avskydde sin badbalja (har inte badkar) tills hon var närmare fem månader..

i början fick hon duscha med oss, sen gick vi över till att hon fick bada i handfatet..
    det gillade hon.. då kunde hon skvätta vatten på "bebisen i spegeln" och hon älskade det!

när hon var runt fem månader och satt själv provade vi med baljan igen och nu var det kul!!!!
    '
    så meningen med mitt inlägg, haha, var att berätta att det kan ändras med åldern..

lycka till..

varje dag med dig Ängeln är en dag i himlen.. mamma älskar dig.
  • Angelflikkan

jo, jag tror att anledningen till att hon avskydde det var att hon inte kände sig trygg utan skulle "hänga i luiften själv"..

så i det avseendet kan ju en badhjälp göra det bättre.

varje dag med dig Ängeln är en dag i himlen.. mamma älskar dig.
  • Familj Amstaff

pröva o bada me henne? om ni har badkar förstås..nummer 1 för mej tyckte inte heller d va alldeles underbart o bada skratt men ja pövade o lägga mej i ett bad o hade henne på magen då typ o satte mej upp så hon låg på rygg fast hon låg på mina underarmar typ o mina händer om nacken o huvudet o d bara älskade hon hehe sen fick man problemet att hallå mamam ja vill inte bada själv jue!
    men nu så har ja 2 små bad-galna flickor som helst vill sitta där hela dygnet runt

kärleken till min familj övervinner allt
  • HelleBelle

Min son ÄLSKADE sin badhjälp. Han hade en sådan som man kan göra större och mindre. han satt och mös och sprallade med benen. Innan vi skaffade den så tyckte han inte om att bada. Gillade inte den flytkänslan som flera ovan beskriver.

tetsa olika temp på vattnet också. Min gillade ganska varmt.

• Akvamarin

Vi använde en "badhjälp" i badbaljan till sonen. Den var hur bra som helst, han låg väldigt stadigt i den och man behövde inte vara rädd för att man själv skulle tappa taget. Självklart måste man ju hålla stenkoll ändå, men vår son gillade den verkligen.

Kan med andra ord verkligen rekommendera en sån, finns ju massor på blocket om man nu inte vill köpa en ny.

• Familj Amstaff

mina tjejer tycker inte om dom här fjuttiga 37graderna man "ska" ha i vattnet så här blir d lite varmare hehe lilla tjejen satt o skakade tänder när ja tg vattnet som d "skulle" va *asg*

• Gulla

Med risk för att jag redan skrivit vissa saker en gång... (inlägget tycks inte ha kommit med enl min dator)

Som du skriver Angelflikkan så kanske det blir bättre med tiden, hoppas det Skulle oxå kunna tänka mig att testa att duscha med henne. Hur bär man sig åt rent praktiskt, för att göra det på bästa , trevligaste sätt?

Familj Amstaff, jag har inte testat att bada med henne så som du beskriver. Kanske gör att hon inte flyter omkring så mkt? Värt att prova

Och slutligen HelleBelle. Jag såg att de hade en sån badhjälp som du beskriver på babyproffsen. Värt att kolla upp! Är det mesta av kroppen under vatten eller? För det verkar ju som att det är lite obehagligt att bli kall på de delar som är ovan vatten. Det vet man ju själv hur det är... Kanske kan duscha lite samtidigt iofs.

Tack för tipsen!

• Gulla

Akvamarin, vilken modell använde ni? Samma som HelleBelle?

Ska även ta och höja någon grad, vi har kört 37-38 grader hittills.

• Familj Amstaff
     jag har inte testat att bada med henne så som du beskriver. Kanske gör att hon inte flyter omkring så mkt? Värt att prova
    nej hon ligger ju på dina armar så att säga, du sitter upp o lutad fram typ så hon flyter fast på dina armar hehe svårt o beskriva me ord *asg*
    men ja verkligen ta o testa dej fram. ja vet min dotter gillade även när ja låg ner o hon låg me magen mot mitt bröst typ d tyckte hon om men hmm ja e ju inte pinnsmal så när ja la mej ner så kom ju inte vattnet över hennes rygg skratt men pröva dej fram o se
  • Fam

Ett annat tips är att skippa bad och duscha istället. Lägg barnet på skötbädden på golvet i badrummet (du får ju ha en med vadderad plast förstås) och duscha med svag stråle. Höj gärna huvudänden lite så att vattnet inte kommer i ansiktet/munnen/näsan. Barnet ligger stadigt + att man kan lite i taget. Barnet kommer att gilla att bada när det är större även om det duschas som 3-4-5-6-7 månaders.

Svar på tråden Kan en "badhjälp" göra det enklare och roligare att bada?