• Barret

Tips på tågtårta till 3 års kalas?

Våran kille fyller 3 år och vi ska ha kalas för honom i helgen.
    Jag funderar på att göra någon form av Tåg tårta och behöver alla tips och idéer jag kan få =) Någon som gjort något liknande kanske?
    Jag tänkte att jag ska göra rulltårta och sen skära bitar och försöka pussla i hop till ett tåg. Och sen garnera med godis och lite så.

• Svar på tråden Tips på tågtårta till 3 års kalas?
  • Kryddburken

Rulltårta i tågform får mig genast att tänka på en slingrande grön mask! Om du menade att du skulle skära bitar av just en ihoprullad rulltårta!

Tågtårta är nog enklast att "bygga" av ett par/tre rulltårtebottnar som du sedan skär ut i rektanglar/fyrkanter till "tågvagnar"!

Färga vagnarna med grädde/smörkräm etc. med karamellfärg eller pulverfärg (rikgit bra) från kakburken.se
    Dekorera med vagnshjul av ballerinakex eller lakritsrullar, äggvitekristyr i olika färger, nonstop till lysen, godissnören som fönster och ja... låt fantasin flöda!!
    Roligt med barntårtor!

• Himmel

Jag har sett att man i något reportage om barnkalas gjorde en tågtårta genom att baka sockerkaka i avlånga brödformar.

Sen gröpte man ur några av formar så dom blev vagnar. I det urgröpta så fyllde man med nonstop och liknande. Tåg-loket gjorde man också av sockerkaka i brödform. Dom delade formen på något smart sätt, så det blev ett lok. Och dekorerade med grädde och kakor som hjul.

Det är ju en variant på tidigare förslag!

• ankan68

Hejsan!
    Var inne på min favoritsida och såg en tågkakform och andra roliga formar till tårtor. Kolla in www.kakbiten.se man kan ju alltid få ideer.

• jjj

om du e ute efter nåt liknande kan du kolla in biltårtan på arla.se har gjort några såna, jätte enkelt o poppis,roligt med små trafikskyltar mm

• Camilla D

Jag har gjort tåg tårtor av glass till min son (till barnkalaset) Köpte halvliterspaket. La 4 på rad och på första så la jag ett halvt (det blev loket) Sedan ganerade jag med godis (hjul, skorsten,lampor och massa gott)
    Jätte enkelt och uppskattat till barn!

Svar på tråden Tips på tågtårta till 3 års kalas?