• Familjen Heimer Öhlin

daktacort!! snabbt svar tack!

Pratade med min BVC idag pga rodnader i Alvas underliv som inte går bort med hjälp av Bepapan..hon tyckte då att jag skulle köpa Daktacort och tänkte ha på det nu efter hon badat och ska nattas.
    Men nu till min fråga..Står att man ska smeta på 2 ggr/dagligen,men då är det ju vid fotsvamp!!Hur gör man vid underlivssvamp på en 3½ månaders??
    Ska man smörja efter varje blöjbyte eller 2 ggr/dag..och isf kommer ju salvan försvinna vid nästa blöjbyte?!?!

• Svar på tråden daktacort!! snabbt svar tack!
  • LIKO

Svampsalva brukar man smörja med 2 ggr/dag. Morgon och kväll tills det ser bra ut, oxå ytterligare nån dag till så det inte blossar upp igen.

• Familjen Heimer Öhlin

Ja men mellan blöjbytena då?Det försviner väl då..eller räcket dom 2 påsmörjningarna..om det suger åt sig fort..?? =/..Vill bara det ska försvinna..som tur är verkar hon inte ha ont utav det....än..usch..

• Madja82

Fast Daktacort är för fotsvamp, (som det står på förpackningen) funkar det på svamp på huden. "Utanpå" könet på små barn (som lätt får svamp i o med blöja, särslillt vintertid när det är kallt, och på sommaren när det e varmt)
    Själv har jag använt den till svamp på brösten, (i den vevan slutade jag amma)

Finns o princip bara 2 sorters svampmedel, det som tas PÅ huden (under/på brösten, fotsvamp, eller som innanför blöjan på små barn) och sen till underlivet typ pevaryl.

Kör på ett par dagar morgon + kväll, och som LIKO skrev någon dag extra så det inte kommer tillbaka..    

• LIKO

Arbetar inom vården och där händer det att vårdtagare får Daktakort eller Pevarylsalva att smörjas med i tex ljumskar pga svamp. Då brukarordinationen vara 2 ggr/dag. Morgon och kväll.

• Madja82
    LIKO skrev 2008-02-04 21:45:57 följande:
    Arbetar inom vården och där händer det att vårdtagare får Daktakort eller Pevarylsalva att smörjas med i tex ljumskar pga svamp. Då brukarordinationen vara 2 ggr/dag. Morgon och kväll.
    samma här

Och det är ok, både enl apoteket & bvc att använda daktacort på småbarn
Svar på tråden daktacort!! snabbt svar tack!