• Anonym

Är det en normalt beteende för en missbrukare/alkoholist ??

"Gjorde slut" men en man jag haft någon form av förhållande med ganska länge häromdagen..(vi var aldrig riktigt tillsammans, men var extremt nära varandra). Han förstod att jag måste gå vidare med mitt liv, fokusera rätt osv..Han är så klok och inger en sådan trygghet när han är nykter! Han var nykter när vi pratade om allt, vi grät tillsammans..och han var helt förstående och otroligt bra på alla vis i det samtalet! Jag kände att "puh, vad underbart, han förstår" efter det. Jag var ledsen, men ändå lättad.

Idag är han inte nykter (inte skitfull alls, men i alla fall onykter..) och är inte lika förstående längre..Mellan raderna lägger han nån form av skuld på mig..Talar gärna om hur fruktansvärt allt är, och ska få mig att känna som om jag kunde göra skillnaden i hans liv..Han älskar i det läget att göra mig orolig..ett sätt att få min uppmärksamhet antar jag..ett jävligt destruktivt o desperat sätt....
    Usch..han är sån bra människa egentligen!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 18:19

Måste jag vara hårdare mot honom? (Även om jag egentligen inte vill..) Klippa ALLA band? Tror ni inte att han klarar en "separation" under samförstånd...?

• Svar på tråden Är det en normalt beteende för en missbrukare/alkoholist ??
  • SIN74

Ja det där är typiskt. När de är nyktra är de som vem som helst men när spriten går in kommer känslorna fram. Det är ju så för alla som dricker alkohol egentligen. Många missbrukare har ju den förmågana tt lägga över ansvaret på någon annan, annars måste de ju ta atg i det själva och det är förbannat tufft. Det är en försvarsmekanism att styra fokus bort från en själv.

• Anonym
    SIN74 skrev 2008-02-04 21:26:12 följande:
    Ja det där är typiskt. När de är nyktra är de som vem som helst men när spriten går in kommer känslorna fram. Det är ju så för alla som dricker alkohol egentligen. Många missbrukare har ju den förmågana tt lägga över ansvaret på någon annan, annars måste de ju ta atg i det själva och det är förbannat tufft. Det är en försvarsmekanism att styra fokus bort från en själv.
    Låter väldigt logiskt.
    Hatar bara att han "lyckas" tränga igenom min mur, så att jag börjar känna att jag faktiskt skulle kunna rädda hans situation...Fan då..Dumt, jag vet..delvis får han mig att känna det han vill att jag ska känna - dåligt samvete för honom! Hur ska man sluta känna så..?
  • Anonym

De sommissbrukar blir väldigegoistiskai sitt tänkande. Levdesjälv ihop med en man som drack under några år.
    Han var och är en godhjärtad person men när han dricker har hen ingen förståelse,ingen empati,inget förnuft. Det är så alkoholen fungerar. Sorgligt och hemskt men du gjorde rätt val.
    Man kan inte levameden missbrukare av någon sort.
    Jag påtalade hans missbruk under tvåår dag ut o dag in, jag var helt slut,men tillslut gav det frukt och han orkade förstå o ta tag i det. hade dock inte orkat med at kämpaså om det inte var föratt vi har barn ihop.
    Han är sjuk och behöver hjälp men kommer inte ta emot det förrän han själv förstår och är redo.

• Anonym

De sommissbrukar blir väldigegoistiskai sitt tänkande. Levdesjälv ihop med en man som drack under några år.
    Han var och är en godhjärtad person men när han dricker har hen ingen förståelse,ingen empati,inget förnuft. Det är så alkoholen fungerar. Sorgligt och hemskt men du gjorde rätt val.
    Jag påtalade hans missbruk under tvåår dag ut o dag in, jag var helt slut,men tillslut gav det frukt och han orkade förstå o ta tag i det. hade dock inte orkat med at kämpaså om det inte var föratt vi har barn ihop.
    Han är sjuk och behöver hjälp men kommer inte ta emot det förrän han själv förstår och är redo.

• Anonym

• Anonym
    Anonym skrev 2008-02-04 21:50:26 följande:
    De sommissbrukar blir väldigegoistiskai sitt tänkande. Levdesjälv ihop med en man som drack under några år.Han var och är en godhjärtad person men när han dricker har hen ingen förståelse,ingen empati,inget förnuft. Det är så alkoholen fungerar. Sorgligt och hemskt men du gjorde rätt val.Man kan inte levameden missbrukare av någon sort.Jag påtalade hans missbruk under tvåår dag ut o dag in, jag var helt slut,men tillslut gav det frukt och han orkade förstå o ta tag i det. hade dock inte orkat med at kämpaså om det inte var föratt vi har barn ihop.Han är sjuk och behöver hjälp men kommer inte ta emot det förrän han själv förstår och är redo.
    Mm..sant..två sidor hela tiden...
    Så jobbigt, när man vet hur bra personen kan vara...
  • Anonym

puffar                    

• sniwa

Ja, vill du ha kontakt med honom så får du säga att det endast kan ske när han är nykter. Tala även om för honom att du bryter banden helt om han tar kontakt med dig när han har druckit.

Man kan tyvärr inte vilja åt någon annan... bara hoppas att de kommer till insikt en dag och gör någonting åt sina problem.

• Anonym
    sniwa skrev 2008-02-05 23:09:07 följande:
    Ja, vill du ha kontakt med honom så får du säga att det endast kan ske när han är nykter. Tala även om för honom att du bryter banden helt om han tar kontakt med dig när han har druckit.Man kan tyvärr inte vilja åt någon annan... bara hoppas att de kommer till insikt en dag och gör någonting åt sina problem.
    Ja..hårt mot hårt kanske är den enda vägen...
  • Anonym (drabbad)

Det enda du kan göra är att vara hård mot honom. Låt honom absolut inte ge dig dåligt samvete vilket alkohlister är mästare på. De vill gärna ha någon att skylla på, för det kan ju absolut inte vara deras fel att de dricker...
    Tro mig, sätt hårt emot hårt. Det är enda utvägen om du ska må bra. Man kan inte hålla på & dalta med en missbrukare...

• Anonym (bara HAN!!)

Hej TS! Det finns bara EN person , som kan få honom nykter och det är HAN själv.. Sen är det bekvämt skylla på andra för slippa ta detta jobbiga steg.. Alkoholister är extremt egoistiska!!! Slutar han dricka , så är det först en jobbig avgiftning - sen en lång period - med alla känslor - som han försökt döva i åratal.. Nu har du gått ifrån honom - då har han ytterligare skäl tycka synd om sig själv - det är de experter på.. Så då får han väl supa till lite extra..Säg till honom, att du klarar inte att han dricker, att han kan höra av sig , när han varit nykter några månader, minst. STÅ PÅ DIG!!! VIK EJ EN TUM!!

Svar på tråden Är det en normalt beteende för en missbrukare/alkoholist ??