• h76

Siemens - vad är grejen??

Har noterat att det är många husfirmor som säljer hus med vitvarupaket just från Siemens, och att det i många fall verkligen poängteras att vitvarorna kommer just från Siemens. Jag har själv just köpt ett hus med just ett sånt vitvarupaket - men jag kan intehjälpa att jag undrar vad som är grejen just med Siemens? För alla tillverkare har ju typ premiumvaror och budgetserier i sitt sortiment, tänker jag, och det måste ju vara det som avgör om det är bra eller inte, snarare än namnet. (Vi köpte t ex en tvättmaskin från Electrolux för 3000 kr i somras. Ingen fantastisk pryl. Den för 5000 var både tystare och bättre på att centrifugera. Men båda är ju Electrolux.) Så upplys mig någon - vad är grejen just med Siemens???

• Svar på tråden Siemens - vad är grejen??
  • h76

Sponsorer - hur då? Att de dumpar sina priser för att få ut sina produkter, eller?

• sommar2001

Ja många husfirmor har avtal med Bosch/Siemens (de tillhör samma koncern).

De ger husfirmorna väldigt bra priser på ett begränsat antal modeller som de erbjuder vid köp av husen. Detta gör att det säljs större mängder utav just deras varumärke.

Electrolux som varumärke är betydligt mycket större än bosch/siemens på den svenska marknaden.
    Men priserna på erbjudanden som du får när du bygger hus och priserna som du får på motsvarande produkter av ex electrolux kan skilja sig oerhört mycket.

Budget alternativen är inte svåra för oss "vanliga" handlare att matcha med bättre produkter till samma pris eller ett lägre pris. Men när det gäller rostfritt eller aluminium är det svårare..

• h76

OK, det förklarar mycket. Ibland kan man nästan få känslan av att husförsäljarna försöker göra en grej av att vitvarorna kommer just från Siemens, och det tycker jag känns lite märkligt. Men nu fattar jag mer hur det hänger ihop!

• h76

OK, det förklarar mycket. Ibland kan man nästan få känslan av att husförsäljarna försöker göra en grej av att vitvarorna kommer just från Siemens, och det tycker jag känns lite märkligt. Men nu fattar jag mer hur det hänger ihop!

Svar på tråden Siemens - vad är grejen??