• Moa Plutten

Vilken hostmedicin få man använda när man e gravid??

Några bra tips?? Vilka få man inte använda???

• Svar på tråden Vilken hostmedicin få man använda när man e gravid??
  • missteddy

mollipect fick jag utskriven

• Moa Plutten

Okej

missteddy skrev 2008-02-04 22:21:07 följande:
    mollipect fick jag utskriven
  • Bettanspettan

Cociliana-Etyfin är ok men inte Lepheton...

• Nallatalla

Jag har både Mollipect och cociliana och det är tydligen gamla beprövade mediciner som är ok.

/ Nalla

• MrsWa

kolla på fass.se, där finns info om alla läkemedel. Jag fick utskrivet mollipect förra gången, sköterskan varnade däremot för cociliana eftersom det innehåller morfin. Men å andra sidan står det på fass att man kan äta cociliana ändå, så jag vet inte... men mollipect funkade bra ändå.

• Sess82

Jag åt först Quilla simplex men den hjälpte inte, så jag fick Cockilana utskrivet. Helt ok. Hon på apoteket som gav mig den kollade till och med upp en extra gång att det var ok för en gravid. Den hjälpte mig för min hosta direkt.

BF april 2008
  • Dolphingirl

Jag fick oxå cochillana (eller hur det nu stavas).

Men om du köper receptfria så passa dig för Nipaxon. Man ska kunna ta den, enligt bipacksedeln och apoteksperonalen, men jag fick väldigt otäcka biverkningar. Jag fick sånt tryck över bröstet att jag trodde lungorna skulle sprängas inifrån.

BF 080805
  • Moa Plutten

Okej bra att du säger det för jag har en sån flaska i kylskåpet men har inte vågat ta något för jag visste inte om man fick de...

Dolphingirl skrev 2008-02-06 17:00:12 följande:
    Jag fick oxå cochillana (eller hur det nu stavas).Men om du köper receptfria så passa dig för Nipaxon. Man ska kunna ta den, enligt bipacksedeln och apoteksperonalen, men jag fick väldigt otäcka biverkningar. Jag fick sånt tryck över bröstet att jag trodde lungorna skulle sprängas inifrån.
  • suckar

Ursäkta mig, är du lågbegåvad eller? Du frågar alltså på familjeliv vilka preparat du kan ta under din graviditet? Vet du vad du riskerar? Vad sägs om ett missbildat barn som kommer att påverka ditt liv för evigt, för att du av bekvämlighet skall slippa hosta?

Suckar ibland högt. Det är alltid skrämmande/roligt att läsa på familjeliv. Läs på fass.se, bedöm själv vad risken/fördelen är.

Nu ska jag surfa in på ekonomisidorna och se om jag inte kan lura någon stackare som frågar hur mycket de ska betala för ett hus.

• sur och irriterad

Hoppsan... Vilket utbrott! Någon som själv inte varit gravid eller?! Har man inte varit det så förstår man inte att man kanske vill fråga en extra gång och kanske diskutera med andra innan man bestämmer sig. Håll dina sura kommentarer för dig själv!

• annikalindamarie

Jag håller fullständigt med tidigare talare! Har ni frågor om läkemedel under graviditeten så finns det ganska många andra ställen (säkra källor) att vända sig till istället! Eller vad sägs om:

Barnmorskan, din vårdcentral, 1177 eller apoteket?

På riktigt att man kan vara så dum och tro att bara för att någon skriver något på internet så räknas det som sanning? Det finns t.ex. flera läkemedel som räknas som OK vid graviditetens andra och tredje trimester men som inte ska tas under första trimestern pga risk för missfall. Så snälla, sluta använda familjeliv som källa när ni undrar dessa saker, det kan sluta illa!

Svar på tråden Vilken hostmedicin få man använda när man e gravid??