• LillLindberg

Tips/råd om hur man får hunden att sluta hoppa på folk när den hälsar.

Jag har en hund som hoppar på folk när de kommer och hälsar på hos oss. Han hoppar även på mig och min sambo. Ibland går det att få honom att låta bli. Jag brukar säga "nej" bestämt när jag kommer hem och han hoppar på mig och offtast brukar det räcka med det. Räcker det inte att jag säger "nej" till honom brukar jag ignorera honom tills han har lugnat ner sig. Mitt problem är att han hoppar på andra och lyssnar inte på mig när jag säger åt honom att han inte får. Är det så att de som kommer och hälsar på måste göra som jag, säga åt och ignorera honom om han inte lyssnar eller ska det vara jag som säger åt honom alltid?

• Svar på tråden Tips/råd om hur man får hunden att sluta hoppa på folk när den hälsar.
  • soffiplopp

tyckte det du skrev vore en grej att prova, har du några hundvana vänner??? de janske kan hjälpa till genom att komma å gå några gånger...

• LillLindberg

Jag har inte så många vänner här. Jag har någon enstaka men ingen som kommer hit som bor här i stan. Min sambo däremot har det.
    Det brukar komma folk hit lite titt som tätt. Men det är svårt för mig att hinna säga till dem vad de ska göra då jag knappt hinner reagera innan de kommit ingenom dörren, tagit av sig skorna och gått upp för trappen. Om det däremot knackar/plingar på dörren och jag ska gå ner och öppna så ser jag självklart alltid till att min hund stannar uppe i lägenheten. Han är inte olydig. Vi/jag har bara inte vant honom av med att hoppa (fel av mig, jag vet).

• Pikaur

Försök träna med någon som är hundvan. Använd koppel, rösten, kroppshållningen och ditt eget lugn. Hoppar hunden - knyck till lätt i kopplet och säg nej. När tassarna landar på marken igen - beröm! Men använd bara rösten. Klappa inte. Det är fel tillfälle att visa tillgivenhet till din hund då det är du som ska visa den att det är du som är den tydliga ledaren nu.
    Känner du ingen så ring till t ex en kennel, hundtränare, bruks eller någon annan med hunderfarenhet i ditt närområde. De brukar inte ha något emot att vara "testpersoner"
    Har själv agerat testpilot under såna här träningar, och de funkar verkligen, men bara om man verkligen menar allvar och är konsekvent. Hundar lever i nuet.

• ami

Köp Cesar Millens bok; "Be the packleader"
    Riktigt bra. Och lättläst (eng)

• micorazón

Jag lärde min genom att be folk vända på sig och ignorera hunden.. när hon gick ner fick hon massor av beröm i samma sekund.  Jag gav inget godis då jag vet att hon komer göra det bara för godiset seN! Efter några rundor fattade hon att folk inte hälsade på henne förrän hon hade gått ner

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • soffiplopp

om folk traskar in hos er...sätt upp en lapp på ytterdörren, där det står hur dom ska agera emot eran vovvsing! gör de inte vad som står, kan de lika gärna stanna ute! det är eran familj innanför väggarna, det är era regler som gäller! sen att lägga upp det på ett bra sätt....överlåter jag till dig! kram banan

• Melvis

Hunden vill ju ha en massa uppmärksamhet och blir glad när den får det när det blir sånt liv över att den hoppar...
    Vänd ryggen till och ignorera din hund totalt!
    Spring ut å in genom dörrn å träna in det, och var väldigt nogrann med att ge belöning dom gånger som vovven inte hoppar!
    Du kan ju be folk göra samma sak så att den inte bara tränar på en person, men total ignorering är nog det bästa... då får den inte ut nåt av att hoppa på folk!
    Ha tålamod och ge inte upp bara... lycka till!

• Trollemora

Hade folk traskat in så hade jag börjat låsa dörren, ni kan ju förklara varför ni gör det. Är ju lättare för dig att då följa med hunden till dörren och tillsammans med hunden öppna, ha den kopplade och stå ev på kopplet så hunden inte kan hoppa, den lär sig att det inte är någon mening att hoppa då den inte kommer någonstans och be besökare att inte ge hunden uppmräksamhet förrän den är lugn och sitter ner.

vad värmer ett mammahjärta mer än att höra sina barn säga; Mamma jag älskar dig
  • LillLindberg

Tack för svaren. Det där med att koppla min hund när det kommer folk har jag också tänkt på men det är bara det att då måste jag först gå ner för trappen och hämta kopplet för att sedan gå upp för trappen igen, koppla hunden och sedan säga kom in. Det är inte att han hoppar på mig som är problemet. Oftast slutar han som sagt när jag säger åt honom och ignorerar honom när han inte lyssnar. Det är det att han hoppar på alla andra och jag undrar om det är jag som skall säga åt honom eller om det lika gärna kan vara de som kommer som kan göra som jag dvs säga åt honom och ignorera honom när han inte lyssnar. Det tar ett tag för mig att ta mig upp från där jag är då jag är gravid och börjar få lite svårare att röra mig. Det kan därför vara svårt att hinna reagera innan de har kommit in. Att folk knackar eller ringer på dörren och sedan går in är jag och min hund van vid. Så har det i stort sätt alltid varit i mitt liv.

• Pikaur
    LillLindberg skrev 2008-02-05 00:09:09 följande:
    Tack för svaren. Det där med att koppla min hund när det kommer folk har jag också tänkt på men det är bara det att då måste jag först gå ner för trappen och hämta kopplet för att sedan gå upp för trappen igen, koppla hunden och sedan säga kom in. Det är inte att han hoppar på mig som är problemet. Oftast slutar han som sagt när jag säger åt honom och ignorerar honom när han inte lyssnar. Det är det att han hoppar på alla andra och jag undrar om det är jag som skall säga åt honom eller om det lika gärna kan vara de som kommer som kan göra som jag dvs säga åt honom och ignorera honom när han inte lyssnar. Det tar ett tag för mig att ta mig upp från där jag är då jag är gravid och börjar få lite svårare att röra mig. Det kan därför vara svårt att hinna reagera innan de har kommit in. Att folk knackar eller ringer på dörren och sedan går in är jag och min hund van vid. Så har det i stort sätt alltid varit i mitt liv.
    Det är DU som är hundföraren, och det är DIG hunden ska lyssna på. Se till att alltid ha kopplet vid dörren, sätt upp en extrakrok om det behövs. Och se till så att alla du känner och som kommer och hälsar på vet om att du tränar din hund i just detta och därför alltid ska knacka och vänta utanför dörren så att du har möjlighet att hinna koppla hunden. Konsekvens, konsekvens, konsekvens.
  • Ayya

Ha ett koppel som hänger vid ytterdörren. Jag har samma problem med min hund. Han är världens duktigaste i alla lägen utom just det med att hoppa. Det har blivit något bättre inomhus men är vi på promenad och möter någon så ska han genast upp i ansiktet på folk.

Numera så får han inte hälsa på promenaden, inte någon vidare lösning på problemet men inget har hittills fungerat. Om man ber folk vända ryggen till så hoppar han på dom bakifrån och sen upp mot ansiktet. Ber man dom nonchalera honom så visst, han ger sig efter ett tag men är snart tillbaka igen.

Jag har provat tekniken att slänga godis på marken så han har "fullt" upp när mötet sker, o visst, han håller sig på marken tills godiset är slut.

Absolut ingenting har fungerat. Men skam den som ger sig... Jag fortsätter läsa denna tråd och kanske får nya idéer.

• Pikaur

Använd någon som är hundvan som "testpilot" och kom överens via telefon hur personen ska bete sig. Använd koppel, halvstryp, rösten och din egen kroppshållning. Gå rak i ryggen - alltid! - och med kopplet i vänster hand (hunden på vänstersidan där den ska vara). När hunden gör ansats till att hoppa på personen - knyck till i kopplet med en gång och säg bestämt "Nej!". Beröm direkt med rösten (ljus, överdrivet glad) när hon gör rätt och går ner med alla tassarna i marken (beröm får inte dröja mer än 3 sekunder). Att klappa hunden vid detta tillfälle är inte bra då det inte är "kärlek" hon tränar på utan att inte hoppa på folk. Det är enligt "Cesar Millan-metoden" och den funkar verkligen! Att bara använda halvstryp är bra då hunden hör hur det "rasslar till" i kedjan, men den drar inte åt så fruktansvärt runt halsen vilket många hundar starkt ogillar och motarbetar.
    Att bara be personerna vända ryggen mot hunden kan funka i vissa fall, men det vanligaste är att hunden undrar varför du vänder dig och tror att det är lek på gång.

• ssandraa

En sak som kan vara bra om man har ett oönskat beteende (hoppar) är att lära hunden vad den ska göra (sitta fint)istället för vad den inte ska göra. Ofta blir det enklare för hunden att ha något att koncentrera sig på plus att en hund kan inte sitta och hoppa samtidigt ;)

Här är en övning jag lär ut, kanske kan vara något för dig? Om du använder den så lär hunden övningen först så handsignalen sitter ordentligt innan du börjar använda den när hunden ska hälsa.

Hälsa fint (på människor)
    Mål: Att hunden ska sitta snyggt när den hälsar.

Steg 1
    *Stå stilla framför hunden, ha en godisbit i högra handen.
    *För högra handen över hundens nos så den sätter sig.
    *Ge röstberöm och godbiten
    *Repetera 3-4 gånger
    Steg 2
    *För godishanden förbi hundens nos och lägg den över ditt hjärta
    *Ge röst beröm och godbiten
    *Repetera 3-4 gånger
    Steg 3
    *Gör på samma sätt som steg två men ge godbiten med vänster hand.
    Repetera 3-4 gånger. nu behöver du inte ha godis i din högra hand och börjat få in en handsignal.
    Steg 4
    *Öka tiden som hunden ska sitta kvar successivt innan du berömmer och belönar
    *Håll kvar handsignalen eftersom det blir enklare för hunden att sitta kvar.
    Steg 5
    *Be andra familjemedlemmar och bekanta träna med hunden på samma sätt
    *Be alla som vill hälsa på din hund att lägga handen på hjärtat, så kommer den att sätta sig ner.

• Sibbis

min hund hade lite samma problem, spelade ingen roll o mman ignorerade henne eller vände ryggen till. jag kom fram till att det bästa för oss är att be henne sitta ner. hon är ju så upphetsad att hon sitter o åmar sig, men när hon sitter lugnt, går jag ner på huk o hälsar.

mitt problem är nu snarare att träna min sambo :P han har en tendens att hetsa upp henne lite :D

• LillLindberg
    Pikaur skrev 2008-02-06 11:27:19 följande:
    Det är DU som är hundföraren, och det är DIG hunden ska lyssna på. Se till att alltid ha kopplet vid dörren, sätt upp en extrakrok om det behövs. Och se till så att alla du känner och som kommer och hälsar på vet om att du tränar din hund i just detta och därför alltid ska knacka och vänta utanför dörren så att du har möjlighet att hinna koppla hunden. Konsekvens, konsekvens, konsekvens.
    Eftersom jag har trappa i min lägenhet och hunden alldrig går ner till dörren när det knackar på dörren så blir det lite svårt. Jag har dessutom hanns koppel vid dörren.
  • LillLindberg

Tack för alla svaren. Måste bara poentera att han INTE hoppar på folk ute utan BARA inne.

Ibland funkar det för mig att kalla på honom och be honom ligga och stanna tills han har lugnat ner sig och sedan får han tillåtelse att gå och hällsa och då hoppar han inte.

Och av någon anledning så blir han gladare och hoppar mer på vissa människor än andra.

Sedan det här med dörren. Jag går sällan ner och öppnar dörren då det är besvärligt för mig att gå i trappor och gör det så sällan som möjligt (är gravid och har foglossning därav svårt att gå i trappor)

Svar på tråden Tips/råd om hur man får hunden att sluta hoppa på folk när den hälsar.